SEMPERIT
M249/M350 Euro Front
Opona przeznaczona jest na oś kierowaną do pojazdów transportu lokalnego i długodystansowego oraz na wszystkie osie w autobusach. Równomierny rozkład obciążeń ogranicza zużywanie się opon, a niskie opory toczenia mają wpływ na mniejsze zużycie paliwa. M249 doskonale prowadzi się i skutecznie hamuje na mokrych nawierzchniach. Odpowiednia mieszanka zapewnia zwiększone przebiegi niezależnie od obciążenia pojazdu, pewniejsze prowadzenie, niski poziom hałasu. Do produkcji użyto innowacyjnej mieszanki gumowej, dzięki czemu zagwarantowano również wolniejsze zużycie ogumienia, zapewniając jednocześnie optymalną przyczepność podczas jazdy po mokrej nawierzchni. W efekcie - jak zapewnia producent – M249/M350 Euro Front osiąga do 40 proc. dłuższe przebiegi, co potwierdziły m.in. mordercze testy przeprowadzone w Austrii. Kolejną zaletą nowych opon jest ich odporność na zakleszczanie się kamieni w rowkach, co uzyskano dzięki odpowiedniemu ukształtowaniu bieżnika. Z kolei odpowiednio zaprojektowane wzdłużne rowki zapewniają bardzo precyzyjne prowadzenie ciężarówki. Nie pominięto też istotnego parametru eksploatacyjnego, jakim jest cichobieżność. Dzięki temu można ją montować nie tylko na kołach ciężkich ciężarówek, ale również autobusów wykonujących przewozy lokalne lub dalekobieżne, gdzie można ją instalować na wszystkich osiach
M255 Euro Drive
To nowy trend w konstrukcji ogumienia na osie napędowe ciężarówek. Z zamontowaniem M255 wiąże się kilka profitów, m.in. zredukowany opór toczenia przekładający się na zmniejszenie zużycia paliwa, i poprawą charakterystyki prowadzenia pojazdu. M255 osiąga się większe przebiegi przy mniejszym zużyciu paliwa i niższych kosztach obsługowych. Opona całoroczna przeznaczona na oś napędową do transportu lokalnego i długodystansowego o bardzo dobrej trakcji na mokrych i ośnieżonych nawierzchniach. Posiada homologację M&S (śnieżno-błotna). Nowa mieszanka zapewnia łagodniejsze ścieranie się bloków rzeźby bieżnika, równomierne zużywanie się opony i niskie poziomy hałasu oraz większe przebiegi, wytrzymałość i odporność na uszkodzenia. To wszystko uzyskano dzięki zoptymalizowaniu powierzchni styku z drogą. Oponę cechuje ponadto stabilność oraz odporność na zewnętrzne uszkodzenia, zdolność samoczynnego oczyszczania się, zwiększona wytrzymałość i większa przydatność do bieżnikowania.
M431 Snow Drive
To typowa opona zimowa do pojazdów ciężarowych oraz autobusów. Jest przystosowana do pracy w krańcowo różnych warunkach eksploatacyjnych. Wynika to z wymagań związanych z żywotnością opony (maksymalnie długie przebiegi), oporami toczenia (małe zużycie paliwa) oraz komfortem jazdy. Opona zimowa przeznaczona jest na oś napędową do transportu lokalnego i długodystansowego. Posiada bardzo dobrą trakcję na mokrych i ośnieżonych nawierzchniach, doskonałą stabilność poprzeczną, skuteczne hamowanie na mokrych i śliskich nawierzchniach. Zoptymalizowany materiał bieżnika, zapewnia wysokie przebiegi, małe opory toczenia oraz niski poziom hałasu. Duża powierzchnia styku daje równomierny rozkład nacisku i zużywanie się opony.
Zobacz cały numer PO 5/36 (Wrzesień-Październik 2005)
Opony ciężarowe
BANDAG
BDA2
Bieżnikowana opona BDA2 dorównuje oryginalnej, nowej oponie pod każdym względem, z wyjątkiem jednego: jej koszt wynosi tylko ułamek kosztu nowej opony! Uzyskanie doskonałych parametrów w wersji bieżnikowanej, stanowiło prawdziwe technologiczne wyzwanie. Zaowocowało ono opracowaniem opon niskoprofilowych przeznaczonych na mniejsze koła. Opona BDA2 zaspokaja dwie potrzeby: daje drugie życie nie zmieniając poziomu ich osiągów oraz jest całkowicie dostosowana do wysokich wymagań, jakie oponom napędowym stawiają nowoczesne silniki dużej mocy. Tajemnica leży częściowo w kierunkowym wzorze bieżnika, który jest tak zaprojektowany, aby drastycznie ograniczyć ruch bloków bieżnika. W ten sposób BDA2 oszczędza energię i dostarcza tych samych osiągów, co oryginalna opona trakcyjna. Produkt ten jest typową oponą dalekobieżną, która na autostradach uzyskuje imponujący przebieg. Użyta do produkcji mieszanka gumowa spowalnia zużycie bieżnika, podnosząc kilometraż opony. Opona jest stabilna i bezpieczna w każdych warunkach jazdy i zapewnia kierowcy komfortową jazdę, nawet kiedy bieżnik jest nałożony na niskoprofilową osnowę. Również wytwarzany przez nią hałas kształtuje się poniżej przyszłej europejskiej normy. Pół zamknięty bark zabezpiecza oponę przed działaniem sił bocznych i zapewnia jej bardzo równomierne zużycie, natomiast mieszanka gumowa zapobiega nagrzewaniu się opony, co spowalnia proces starzenia się osnowy.
BDY3
Opona ta potrafi w 100 proc. przenieść do podłoża, generowane przez silnik, ogromne siły skręcające, bez względu na to czym pojazd manewruje po zdradliwym, miękkim gruncie, czy niebezpiecznych odłamkach kamieni. Praktycznie żadnej nowej czy bieżnikowanej oponie nie udało się połączyć tych wszystkich cech w jednej pojedynczej oponie ciężarowej przeznaczonej dla najnowszej generacji ciężarówek dużej mocy. Kierunkowy wzór rzeźby bieżnika i konstrukcja bloków zostały tak zoptymalizowane, by zwiększyć trakcję i przyczepność w każdych warunkach jazdy, a jednocześnie zredukować zużycie opony. BDY 3 przystosowana jest do stawienia czoła nawet najcięższym warunkom jazdy, a gdy zużyje się ich bieżnik, najprawdopodobniej osnowa pozostanie nienaruszona lub będzie się doskonale nadawać do naprawy. Co więcej, bieżnikowana opona BDY3 posiada nierzadko lepsze osiągi, niż oryginalna opona, na której osnowie została odbudowana! Ekstra gruby bieżnik, zabezpieczona strefa barku, superszerokie bloki bieżnika i mocna mieszanka gumowa: te wszystkie udoskonalenia pełnią rolę tarczy ochronnej, zabezpieczającej osnowę od czoła po ścianę boczną. BDY3 gwarantuje długie, drugie a nawet trzecie życie najlepszym, drogowo-terenowym oponom napędowym. Mimo wysoko wyprofilowanej, agresywnej rzeźby bieżnika, udało się utrzymać niski poziom hałasu, co sprawia, że opona spełnia już w tym zakresie przyszłe europejskie normy.
Grupa GOODYEAR
Maraton LHS
Podczas Targów Pojazdów Ciężarowych w Hanowerze, Goodyear przedstawił pierwszą oponę na oś sterującą: Marathon LHS serii 50 do dalekiego transportu samochodowego. Opony Marathon LHS na osie kierowane, posiadają pogłębiony bieżnik wykonany z odpornego na ścieranie, energooszczędnego materiału. Równomierny rozkład obciążeń zapewnia oponie większy przebieg, a niskie opory toczenia umożliwiają ograniczenie zużycia paliwa. Marathon LHS cechuje niski poziom hałasu, doskonałe prowadzenie i skuteczność hamowania na mokrych nawierzchniach oraz wysoki komfort jazdy. Zastosowanie w ciągniku na osi sterującej opony 355/50R22.5, w konfiguracji z oponą napędową 295/60R22.5 oraz w połączeniu z oponami naczepowymi 455/40R22.5, pozwala na zwiększenie przewożonego ładunku aż o 15 proc.. W sumie ciężar ładunku może osiągnąć maksymalnie 46,5 tony. Jednorazowa powierzchnia załadunku wynosi 100 m3 przy zachowaniu wysokości załadunkowej naczepy 3 m (wysokość 3 europalet). Tego typu zestawienie ciągnika i naczepy typu megatrailer jest również przyjazne drogom. Poprzez zastosowanie mniejszych nacisków jednostkowych na powierzchnię, będą one zdecydowanie mniej niszczone. Rodzina opon Marathon jest znacznie szersza. W jej skład wchodzą modele LHD, LHT.