MICHELIN
Cross TerrainTM SUV
Opona przeznaczona jest do luksusowych samochodów typu 4x4. Przy charakterystycznym dla tego segmentu wyglądzie Cross Terrain oferuje doskonałe parametry jezdne, wysokie przebiegi oraz wyjątkowy poziom komfortu. Pojawiła się na polskim rynku na początku tego roku. Jej twórcy wyznaczyli sobie za cel stworzenie wytrzymałej opony typu On-Road. Niskie opory toczenia, komfort akustyczny oraz wysoki wskaźnik amortyzacji uzyskano dzięki zastosowaniu nowatorskiej mieszanki gumy zawierającej krzemionkę oraz dzięki zoptymalizowanemu układowi elementów rzeźby bieżnika. Duża powierzchnia styku z podłożem gwarantuje bardzo dobrą przyczepność i znakomitą trakcję na wszystkich rodzajach nawierzchni. W konstrukcji opony zastosowano wyjątkowo elastyczną drutówkę, dzięki czemu znacznie udało się poprawić komfort jazdy. Samoblokujące lamele i ruchome klocki bieżnika zapewniają świetne właściwości jezdne na mokrej nawierzchni. Cross TerrainTM SUV jest wyjątkowo wytrzymała. W warstwach szczytowych opasań stalowych zastosowano druty o średnicy większej niż w innych produktach tego typu. Unikalny wygląd boków nadaje oponie sportowy i agresywny wygląd. Opona przeznaczona jest do sportowych samochodów terenowych, takich jak: Toyota Land Cruiser, Hyundai Santa Fe, Honda CR-V, BMW X5, czy Mercedes ML. W zależności od rozmiaru opony dostępne są w dwóch wersjach stylistycznych - całe w kolorze czarnym lub z białymi literami na boku opony.
VREDESTEIN
Wintrac 4 Xtreme
Oponę stworzono na bazie znaczącego sukcesu opony Wintrac Xtreme, pierwszej zimowej opony z segmentu ultra-high performance do pojazdów SUV. Tworząc Wintrac 4 połączono takie cechy jak przyczepność i bezpieczeństwo z wyjątkowo atrakcyjnym wyglądem bieżnika. Nowa opona charakteryzuje się innowacyjnością, agresywnymi liniami, które nadają bieżnikowi w kształcie litery „W” mocny wygląd. Stworzono ją do popularnych, ale jakże luksusowych modeli SUV typu BMW X3 i X5, Volvo XC90, Mercedes ML. Xtreme posiada doskonałe właściwości jezdne potrzebne zarówno do poruszania się w warunkach miejskich, jak i w terenie. Bieżnik ma dobre właściwości samooczyszczające, które skutkują doskonałym zachowaniem opon zimą i na nieutwardzonej nawierzchni. Trzymanie się drogi jest optymalne dzięki specjalnej konstrukcji opasania, starannie dobranym komponentom mieszanki bieżnika i sztywnym bokom opony. Wintrac 4 zapewnia precyzję kierowania. Wewnętrzna strona rowków jest mocna i i tak skonstruowana, by uniemożliwić dostanie się do nich żwiru i kamieni. Wszystkie dostępne rozmiary opony posiadają ochraniacz felg. Dobrą jakość uzyskano dzięki dodaniu do mieszanki bieżnika związku krzemionki Optimum Silica Processing™ (OSP™). W związku tym zastosowano nowy rodzaj katalizatora, który powoduje powstanie mocniejszych i liczniejszych wiązań pomiędzy krzemionką a gumą. Rezultatem jest zarówno wzrost odporności na poślizg na mokrej nawierzchni – krótsza droga hamowania – jak i ogólnie lepsza jakość. Kierunkowy bieżnik został stworzony, by zapewnić maksymalną przyczepność na śniegu i lodzie. Centralny rowek skutecznie odprowadza wodę i zmniejsza ryzyko wystąpienia poślizgu hydrodynamicznego. Proste szczeliny w centralnej części bieżnika są umieszczone prostopadle do kierunku jazdy, co skutkuje lepszą przyczepnością na śniegu. Natomiast zygzakowate rowki, znajdujące się na bokach opony, mają wpływ na doskonałe prowadzenie. Uzyskano też korzystne właściwości podczas osiągania dużych prędkości, np. niski poziom hałasu. Bloki bieżnika nie są rozmieszczone w prostej linii w stosunku do rowków obwodowych. Nacięcia w rowkach bieżnika umożliwiają zmianę ich szerokości, zapobiegając w ten sposób osiąganiu maksimum krzywej natężenia hałasu. Natomiast, symetrycznie rozkładające się ciśnienie powietrza w części opony stykającej się z podłożem powoduje równomierne zużycie bieżnika. Wintrac 4 dostępna jest w indeksach prędkości H i V (do 210 i 240 km/h).
Yokohama
Geolander I/T+ G071
Produkowane są wyłącznie dla pojazdów SUV w indeksach prędkości T i H. Opona zachowuje się doskonale w ekstremalnych warunkach pogodowych, gdy na drodze trafimy na śnieg, lód, błoto pośniegowe. Te bardzo dobre parametry uzyskano poprzez wzmocnienie struktury budowy i zastosowanie nowego związku do pokrycia powierzchniowego. W konstrukcji bieżnika zastosowano zygzakowaty deseń bloku centralnego co wzmocniło efekt krawędziowy. Zygzakowate rowki centralne rozpraszają śnieg, natomiast dodatkowa krawędź poprawia przyczepność na drodze oblodzonej. Natomiast lamele sieciowe zwiększają efekt krawędziowy i zapobiegają poślizgowi we wszystkich kierunkach, a dwa rowki po bokach dobrze odprowadzają wodę i błoto, zapewniają też efekt wysokiej krawędzi dzięki czemu opona nie ślizga się na boki.
COOPER
Zeon 2XS, Zeon XST
Amerykańska firma oponiarska poszerzyła zakres oferowanych rozmiarów do samochodów wyższego stosowania oraz SUV w liniach Zeon 2XS, XSToraz Lifeliner Touring SLE. Dodatkowe rozmiary 2XS są następujące: 235/35R19 (Mercedes, Porsche i BMW3), 245/35R19 (Cadillac STS, Lexus SC430, Mustang), 255/35R18 (BMW 3, Z4), 255/35R19 (Chrysler Crossfire), 255/40R19 (BMW X3, Audi A8). Linia XST została poszerzona o trzy rozmiary w indeksie „V”, przeznaczone do aut tuningowanych oraz SUV: 305/35R23, 305/40R23 oraz 285/45R22. Dystrybucją opon marki Cooper w Polsce zajmuje się firma Świstowski S.A. z siedzibą w Toruniu.
Zobacz cały numer PO 5/36 (Wrzesień-Październik 2005)
COOPER
Discoverer ATR
ATR jest kolejną oponą z serii Discoverer, niezmiennie cieszącej się ogromnym powodzeniem wśród posiadaczy samochodów terenowych. Jest to opona typu „all terrain” i w związku z tym posiada doskonałą przyczepność w każdych warunkach jazdy, zarówno na szosie jak i w trudnym terenie. Bieżnik złożony jest z pięciu żeber i stanowi połączenie rowków okrężnych o zygzakowatych brzegach oraz głębokich i szerokich rowków poprzecznych. Dzięki takiej budowie, ATR jest w stanie osiągnąć wysokie parametry, które musi posiadać opona „all terrain”. Jednocześnie oponę Discoverer ATR charakteryzuje duża trwałość, niezbędna w trudnych warunkach jazdy. Większość rozmiarów posiada białe napisy na ścianie bocznej, co uatrakcyjnia wygląd pojazdu. Opona dostępna jest w ponad 50 rozmiarach, od 14 do 20”. Ta szeroka gama rozmiarów obejmuje również zastosowania do nowych na rynku samochodów 4x4 i SUV, o niespotykanych dotąd rozmiarach opon. Dystrybucja w Polsce: Świstowski S.A. w Toruniu, tel./fax (056) 67-89-420, www.swistowski.com.pl