Osobowe, SUV, 4x4

PIRELLI

Winter Sottozero

To opona o bardzo wysokich osiągach (indeks H i V). Sportowa konstrukcja Sottozero została wzbogacona o wiele elementów, które pozwoliły na osiągnięcie poziomu właściwości jezdnych do tej pory niedostępnego dla opon zimowych: stabilność przy dużych prędkościach, precyzyjne prowadzenie, wysoka przyczepność w trakcie hamowania, pokonywania zakrętów oraz przyspieszania. Jej wyróżnikiem są głębokie rowki, które razem ze specjalnym kształtem bloków bieżnika redukują odgłosy i opory toczenia. Kompaktowa struktura rowków poprzecznych i ukośnych tworzy rodzaj "próżni" zatrzymującej śnieg. W ten sposób zwiększono trakcję i skuteczność hamowania na ośnieżonych drogach. Faliste lamele połączone podłużnymi nacięciami gwarantują wysoką stabilność poprzeczną na ośnieżonych nawierzchniach. Ich układ i kierunek optymalizuje przyczepność na śniegu i zużycie bieżnika. A szerokie, głębokie rowki podłużne o zmiennym przekroju pozwalają na usuwanie wody spod opony nawet przy dużych prędkościach, ograniczając w ten sposób ryzyko aquaplaningu. Masywne bloki bieżnika pomiędzy dwoma rowkami podłużnymi tworzą lity pas obwodowy, gwarantujący niespotykaną dla opon zimowych stabilność na suchej nawierzchni. Solidny bark opony usztywnia bieżnik w trakcie pokonywania zakrętów, zwiększając w ten sposób granicę przyczepności i precyzję prowadzenia w przypadku nagłych zmian kierunku jazdy. W oponach Winter Sottozero™ wykorzystano technologię Cap&Base pozwalającą na zastosowanie dwóch różnych mieszanek przy konstrukcji bieżnika. W części wewnętrznej - Base (miejsce styku bieżnika z opasaniem opony) zastosowano sztywną mieszankę, zapewniając w ten sposób pewne prowadzenia samochodu na suchej nawierzchni. Natomiast przy części zewnętrznej – Cap (miejsce styku bieżnika z nawierzchnią drogi) wykorzystano krzemionkę uzyskując bardzo miękką charakterystykę również w niskich temperaturach i polepszając w ten sposób zachowanie opony na śniegu i mokrej nawierzchni. W Sottozero zastosowana po raz pierwszy nano-kompozyty, elementy wzmacniające o molekularnych wymiarach. Dzięki temu opony uzyskały poziom stabilności na suchych nawierzchniach, jaki wymaga jazda samochodem sportowym.

 

Winter Carving

W celu zapewnienia pełnej mobilności dostępna jest również w wersji Run Flat, pozwalającej na kontynuowanie podróży w przypadku utraty powietrza. Przy projektowaniu nowej opony zimowej do kolcowania oparto się na doświadczeniach firmy Pirelli w rajdach samochodowych oraz wydłużonym programie testowym w warunkach arktycznych. Uzyskano w ten sposób innowacyjne rozwiązania technologiczne, które umożliwiają sprostanie ekstremalnym warunkom zimowym, zachowując przy tym bardzo duży margines bezpieczeństwa. Agresywna rzeźba bieżnika zwiększa efektywność opony na ośnieżonych i oblodzonych nawierzchniach. Opona w pełni zgodna z dyrektywą Unii Europejskiej odnośnie ochrony środowiska, utrzymuje optymalne osiągi w trakcie całego procesu użytkowania.

 

TOYO

Snowprox S952

Jest nową oponą zimową o profilu 40/45/50/55. Została stworzona by jeździć bezpiecznie i łatwo w każdych warunkach zimowych. Dzięki zastosowaniu funkcyjnego i asymetrycznego bieżnika, nowego projektu profilu i nowej mieszanki krzemionkowej S952 zapewnia pewny kontakt z podłożem, co z kolei skutkuje doskonałym prowadzeniem i zachowaniem się opony zarówno na mokrych, jak i ośnieżonych drogach. Dzięki swym cechom zapewnia doskonałą przyczepność na suchej, jak i na mokrej nawierzchni, właściwości opony nie pogarszają się również na ośnieżonych drogach, czy na lodzie. Wartości te zostały uzyskane poprzez zastosowanie nowego wzoru asymetrycznego bieżnika. Wzdłużnie poprowadzono trzy szerokie rowki, które doskonale odprowadzają wodę z pod opony. By zwiększyć przyczepność opony na mokrym lamelki posiadają faliste nacięcia.  Z kolei by zachować dobrą trakcję na lodzie ponacinano je dodatkowo poprzecznie. Bieżnik opony opiera się na dwóch mieszankach gumowych z siliką –wysokomodułowej i drugiej niskomodułowej. Dzięki temu skrócono drogę hamowania, szczególnie w samochodach wyposażonych w system ABS. Mieszanki gumy bieżnika przyczyniają się też do polepszenia kierowania na suchych, mokrych oraz ośnieżonych nawierzchniach. W Snowprox S952 dzięki zastosowaniu bezspoinowego oplotu osnowy opony oraz szerokich pasów ze stali o podwyższonej wytrzymałości podkładu bieżnika uzyskano również dużą stabilność przy wysokich prędkościach. Cechy te wpłynęły również na skrócenie drogi hamowania. Dystrybutorem opony w Polsce jest firma Trade Stomil z Łodzi.

YOKOHAMA

AVS Winter V901

To opona wysokich osiągów, tym samym dostosowana do aut poruszających się z prędkością nawet 240 km/h. Przy produkcji tej opony zastosowano nowy związek o nazwie „Zeruma”. To unikalny produkt koncernu Yokohama służący do rozprowadzania dużej ilości krzemu w oponie. Opona AVS Winter została tak skonstruowana, aby zachowywać się jak najlepiej w różnych warunkach drogowych od jazdy na suchej nawierzchni, poprzez jazdę i hamowanie na mokrej drodze, po uzyskanie najlepszej przyczepności na drodze zaśnieżonej lub nawet oblodzonej. Bez zastosowania środka „Zeruma” uzyskanie najlepszych parametrów nie byłoby możliwe. Na związek ten nie oddziałuje ani niska temperatura, ani zmieniające się warunki drogowe. Zachowuje tę sama twardość zarówno na deszczu, na śniegu, jak i na suchej nawierzchni. Unikalny asymetryczny bieżnik pozwala na uzyskanie bardzo dobrych osiągów na nawierzchni pokrytej śniegiem jak i suchej. Liczne mniejsze bloki działają jako krawędzie oddziałujące na przyczepność i hamowanie. Krawędzie te redukują poślizgi boczne na zaśnieżonej nawierzchni. Większe bloki i szersze żebra  nadają bieżnikowi sztywność oraz zapewniają stabilność i lepsze prowadzenie pojazdu z dużą szybkością. Opona bardzo dobrze zachowuje się w zakrętach. Potrójne krótkie rowki zapewniają skuteczną ochronę przed efektem aquaplaningu i doskonale odprowadzają wodę spod opony. AVS zachowuje się na mokrej, ośnieżonej nawierzchni jak opona letnia dobrej klasy na suchej drodze. Lamele są skoncentrowanie na żebrach, co okazuje się nader efektywne na niebezpiecznych nawierzchniach pokrytych lodem. Utrzymują przyczepność i pomagają w hamowaniu. Potrójne zróżnicowanie kąta nachylenia krawędzi opony z powodzeniem redukuje szumy stanowiące jedną z uciążliwości związanych z użytkowaniem opon zimowych.

Winter*T F601

Opony te skonstruowano z myślą o nowych samochodach kompaktowych i minivanach, żeby dostosować się do osiąganych przez nie prędkości, aż do 190 km/h (indeks T). Dzięki temu kierowcy nie musza rezygnować z przyjemności sportowej jazdy w sezonie zimowym. Winter*T podnosi standardy w zakresie przyczepności, sterowności, hamowania i pewności jazdy w warunkach zimowych. Oryginalny wzór bieżnika zastosowany w tej oponie jest rezultatem wielu testów przeprowadzanych na śniegu i lodzie. Jego unikalny jednokierunkowy wzór i nowo zastosowane karby trójwymiarowe zapewniają nadzwyczajna przyczepność i hamowanie na śniegu i lodzie. Ważnym zadaniem nowoczesnych opon zimowych jest podróżowanie na przemian po drogach suchych i mokrych. Winter*T posiadają cztery proste  szerokie rowki, które zapobiegają efektowi aquaplaningu. Zastosowanie lamel trójwymiarowych tworzących mocne bloki bieżnika maksymalizują przyczepność w nawet najtrudniejszych warunkach drogowych. W tej oponie zastosowano również związek „Zeruma”.

Opony do samochodów 4x4

GRUPA GOODYEAR

Fulda 4x4 Road

Oponę zaprojektowano tak, aby znacznie zwiększyć bezpieczeństwo, komfort jazdy oraz zmniejszyć zużycie paliwa i zwiększyć jej trwałość. Skrócenie drogi hamowania uzyskano dzięki nowemu, opartemu na zwiazkach krzemu składnikowi mieszanki oraz wzorowi bieżnika. Zwiększoną wytrzymałość uzyskano dzięki wielowarstwowej konstrukcji oraz specjalnie zaprojektowanemu kształtowi bieżnika, a niski poziom hałasu osiągnięto poprzez wprowadzenie dynamicznego profilu jego konstrukcji. Bieżnik o wysokiej zawartości związków krzemu oraz duża ilość rowków promieniowych, zwiększają przyczepność opony, co znacznie skraca drogę hamowania, zwłaszcza na mokrej i śliskiej nawierzchni. Ryzyko aquaplaningu zostało zminimalizowane dzięki szerokim rowkom obwodowym, które wydajniej odprowadzają znaczne ilości wody. Z kolei niski poziom hałasu osiągnięto dzięki zastosowaniu wzoru bieżnika o kątowych rowkach centrycznych, co pozwoliło zredukować zmienną częstotliwość szumów, jakie opona generuje podczas toczenia. Zwiększenie wytrzymałości jest efektem zastosowania wielowarstwowej konstrukcji, która gwarantuje odporność na mocne uderzenia oraz zapewnia stabilność podczas jazdy z dużą prędkością. Zastosowany wzór bieżnika umożliwia równomierną dystrybucję ciśnienia wewnątrz opony, co przekłada się na jej równomierne zużycie oraz zmniejszenie zużycia paliwa. Wyprofilowane boki opony zmniejszają ryzyko uszkodzenia felg w przypadku uderzenia w krawężnik lub podczas jazdy po wybojach. Poprzez zastosowanie nowej, specjalnej konstrukcji drutówki opona lepiej przylega do obręczy i wykazuje lepsze właściwości uszczelniające. Opony dostępne są w 20 wariantach, dla obręczy 15, 16, 17, 18 oraz 19 cali, w klasach prędkości H i V.

Zobacz cały numer PO 5/36 (Wrzesień-Październik 2005)

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń