Opony zimowe 4x4
BRIDGESTONE
Blizzak LM-25 4x4
Jest to nowa kategoria lamelowanej opony przeznaczonej na warunki zimowe, panujące na kontynencie europejskim. Opona ta zapewnia dużej mocy pojazdom terenowym najwyższej klasy prowadzenie na mokrej i suchej nawierzchni, połączone z doskonałymi osiągami na śniegu i lodzie. LM25 4x4 jest więc doskonałą alternatywą dla istniejącej opony Blizzak DMZ3, która dzięki unikalnej technologii Multicell zapewnia maksymalną przyczepność na lodzie w surowych warunkach Północy. Doskonałe osiągi przy wyższych prędkościach oraz dobrej przyczepność na śniegu i lodzie uzyskano dzięki nowej generacji bieżnika. W jego opracowaniu pomogła zaawansowana technologia symulacji śnieżnej i wodnej, używana do osiągnięcia pożądanej równowagi pomiędzy zachowaniem opony na zaśnieżonej, oblodzonej i mokrej nawierzchni. Z kolei symulacja rozkładu ciśnień na krawędziach bieżnika przydała się do określenia nacięć na klockach dla uzyskania najlepszego trzymania na śniegu. Trójwymiarowe ostre nacięcia bieżnika pozwoliły uzyskać lepsze osiągi na suchej nawierzchni i wysoki poziom osiągów w warunkach zimowych. Po stronie konstrukcji, zastosowano specjalne opasanie dla zapewnienia lepszej trwałości i lepszego prowadzenia przy wyższych prędkościach. Dzięki wysokiej zawartości krzemionki w mieszance, osiągnięto dobrą przyczepność na zamarzniętej nawierzchni i dłuższą żywotność opony. Większe, sztywniejsze klocki i bieżnik, sztywniejszy dzięki podwójnej przekładce zastosowanej w oponach do rozmiaru 65, zapewniają ostrzejsze i bezpieczniejsze hamowanie na mokrym i suchym podłożu. Odporność na aquaplaning jest wyższa dzięki dwóm prostym rowkom, które przyspieszają odpływ wody. W oponach o rozmiarze 55 i poniżej, atrakcyjny trójkątny rant ochronny zabezpiecza oponę i felgę przed uszkodzeniami mechanicznymi. Koncern wprowadził w Europie Centralnej i Północnej 17 rozmiarów LM25 4x4, z indeksami prędkości T i H oraz średnicą osadzenia od 15 do 18 cali. W 2006 r. pojawi się kolejne 11 rozmiarów.
To opona drogowa o wzmocnionej konstrukcji przeznaczona jest do pojazdów o bardzo wysokich osiągach, napędzanych na 4 koła, takich jak: BMW X5, Mercedes Klasy M, czy Volvo XC 90. W pracach nad Latitude Alpin HP konstruktorzy Michelin wykorzystali technologię zastosowaną w oponie wysokich osiągów do samochodów osobowych Pilot Alpin PA2. Dało to efekt w postaci doskonałych parametrów - krótkiej drogi hamowania i optymalnej kontroli na śliskiej nawierzchni. Opona znakomicie przenosi napęd na śniegu i zapewnia optymalne parametry jezdne zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Skuteczne hamowanie i optymalna kontrola na śliskich nawierzchniach to efekt odpowiednio zaprojektowanej rzeźby bieżnika. W kanałach poprzecznych opony umieszczono specjalne mostki mające za zadanie usztywnienie bieżnika, co przy jednoczesnym zastosowaniu samoblokujących lamel VTS (Variable Thickness Sipe) pozwoliło na elastyczną pracę bloków bieżnika. Miało to wpływ zarówno na przyczepność, jak na równomierne zużycie i trwałość opony. Na powierzchni 5 żeber opony znajduje się w sumie 47 metrów lameli i aż 18 metrów kanałów odprowadzających wodę, śnieg i błoto pośniegowe. Zoptymalizowano strefę kontaktu opony z nawierzchnią w celu polepszenia przyczepności przy hamowaniu. Ze względu na specyfikę pojazdów, w których Latitude Alpin HP ma być używana, tzn. większą masę i środek ciężkości, lamele ułożono pod kątem 25 stopni. Rozwiązanie to w połączeniu z zaokrąglonymi barkami, znacznie poprawia przyczepność w trakcie jazdy w zakrętach.
PIRELLI
Scorpion Ice&Snow
Opony zimowe do samochodów terenowych zostały tak zaprojektowane, aby mogły zapewnić bezpieczne i efektywne wykorzystanie możliwości naszych „terenówek” w warunkach europejskiej pory zimowej: śniegu, lodu, błota pośniegowego, dużych opadów deszczu i ryzyka jego przymarznięcia na jezdni i poza nią. Opony zimowe do samochodów terenowych Scorpion Ice&Snow powstały na bazie dwóch czołowych modeli opon terenowych: Scorpion S/T – przeznaczony do warunków szosowych oraz Scorpion A/T – do jazdy terenowej. Opona ta oferuje świetne właściwości jezdne w warunkach zimowych, w szczególności na śniegu i lodzie. Bieżnik ma asymetryczną rzeźbę. Nowy wzór wzdłużnych rowków, które wraz z występami bieżnika o zróżnicowanej geometrii zapewniają najlepsze osiągi w zakresie przyczepności i hamowania na śniegu oraz ograniczają poślizg hydrodynamiczny.
Zobacz cały numer PO 6/37 (Listopad-Grudzień 2005)
Opony zimowe
CONTINENTAL
ContiWinterContact TS 800
Jest to następczyni uznanej na rynku, nagradzanej w specjalistycznych testach opony Continental TS 780 zwanej „miodową” przeznaczonej do aut małych i średnich. To co wyróżnia oponę TS 800 to przede wszystkim asymetrycznie ustawione sekcje bloków bieżnika zwiększające kierunkową sztywność opony, co przekłada się na zdecydowanie krótszą drogę hamowania. Zastosowanie nowatorskiej konstrukcji lamelek w kształcie przypominającym wydłużone komórki plastra miodu, poprawia trakcję na zaśnieżonej i oblodzonej drodze. Kierunkowy kształt kanałów bieżnika znacznie podnosi efektywność odprowadzania wody spod kół jadącego samochodu przez co zmniejsza się ryzyko wystąpienia poślizgu hydrodynamicznego. Nowoczesna kompozycja mieszanki, w której inżynierowie koncernu Continental zastosowali szereg innowacyjnych rozwiązań m.in. kompaktową matrycę polimerową sprawiła, że TS 800 cechuje się dłuższą żywotnością, większymi przebiegami, znacznie skróconą drogą hamowania na mokrej nawierzchni oraz znakomitą przyczepnością na śniegu i lodzie. Udział aktywnego węgla w mieszance silikowej powoduje wydatne zmniejszenie oporów toczenia podczas eksploatacji opony. Nowa, ulepszona struktura TS 800 wpływa na większy komfort jazdy i powoduje uzyskanie optymalnych parametrów bezpieczeństwa podczas podróżowania w trudnych warunkach zimowych.
GRUPA GOODYEAR
UltraGrip 7
Jest to nowa opona zimowa klasy High Performance, w której zawarto innowacyjne technologie umożliwiające bezpieczniejszą jazdę zimą po mokrym błocie pośniegowym, śniegu i lodzie. UG 7 jest dostępna w wersjach dla większości samochodów rodzinnych oraz tych z wyższych segmentów. Opona wyposażona została w gęste ożebrowanie typu Waffle Blades, zapewniające najlepsze osiągi trakcyjne w warunkach zimowych oraz najnowocześniejszy system trójwymiarowego blokowania wzajemnych pozycji klocków bieżnika umożliwiający sprawną reakcję na mokrych i suchych nawierzchniach, nowoczesną technologię polimerową dla lepszego przywierania i większej przyczepności w niskich temperaturach, podwójne rowkowanie „V” (double V-grooving), dające wyjątkowe właściwości trakcyjne na śniegu oraz większą odporność na aquaplaning w błocie pośniegowym i kałużach. UG 7 wyposażona jest w najnowszą generację żeber 3D-BIS – trójwymiarowego blokowania wzajemnych pozycji klocków bieżnika. Ścianki wewnątrz każdego klocka Waffle Blade posiadają kolce i otwory. Kiedy klocki bieżnika stykają się z drogą kolce wchodzą w umieszczone naprzeciw nich otwory i łączą ze sobą otwarte części. W wyniku takiego ożebrowania część bieżnika usztywnia się, dając większą kontrolę i stabilność jazdy, co czyni jazdę znacznie mniej męczącą. Kauczuk silikonowy (silica tread-rubber) zastosowany w bieżniku opony UltraGrip 7 jest oparty na nowej technologii polimerowej, wykorzystującej specjalną żywicę zimową, dzięki której składniki bieżnika nie tracą elastyczności oraz zachowują odpowiednie parametry w szerokim zakresie temperatur. Nowy kauczuk zastosowany w bieżniku pozostaje elastyczny, zapewniając optymalne przywieranie nawet w bardzo niskich temperaturach. W UltraGrip 7 wykorzystano również zaawansowaną polimerową technologię przyczepności na mokrej nawierzchni HydraGrip. Inżynierowie Goodyeara zoptymalizowali również konstrukcję osnowy opony: sztywna podstawa bieżnika oraz wyjątkowa konstrukcja warstwy zewnętrznej zapewniają optymalne rozłożenie ciśnienia w oponie, co zwiększa żywotność i komfort użytkowani. Projektanci opony skupili się także na obniżeniu poziomu hałasu toczenia. Lewy i prawy skrajny rowek zostały przesunięte, co obniża szumy powstające w trakcie jazdy i zmniejsza wibracje bieżnika. UG 7 dostępna jest w 30 wersjach i 20 rozmiarach – od 13 do 16 cali, dla prędkości maksymalnych od 190 do 210 km/h – dostosowanych do większości samochodów z segmentów średniego i wysokiego.
NOKIAN
Nokian W
Nowa opona zimowa na zmienne warunki panujące o tej porze roku. Doskonała przyczepność na każdej zimowej nawierzchni. Opona ta to bezpieczna jazda w deszczu, śniegu i na lodzie. Dzięki strzałkowemu wzorowi bieżnika rowki otwierają się progresywnie ku bokom, tak by efektywnie odprowadzać błoto i wodę na zewnątrz. Mieszanka gumy z domieszką krzemionki zapewnia doskonałą przyczepność na śliskich i mokrych powierzchniach, skutecznie opierając się trudnym warunkom pogodowym. Dzięki nowej mieszance polepszona została również przyczepność boczna opony. Pod bieżnikiem znajduje się sztywna warstwa, która sprawia, że opona zużywa się równomiernie. Duża ilość lameli (1600 nacięć) sprawia, iż opona ma doskonałą przyczepność, lżejszą budowę co wpływa na opory toczenia, które są o 10 proc. mniejsze. Nokian W jest także cicha. Nawet przy szybkiej jeździe hałas utrzymuje się na wyjątkowo niskim poziomie. Sztywne żebro centralne w połączeniu ze strzałkowym układem bieżnika polepsza precyzje kierowania, nawet w najtrudniejszych warunkach. Dystrybutorem opon Nokian w Polsce jest firma Trade Stomil z Łodzi, www.trade-stomil.pl