BANDAG
BDR-W
Opona zaprojektowana z wykorzystaniem nowoczesnych komputerowych narzędzi, okazała się dużym sukcesem w krajach skandynawskich, gdzie wprowadzono ją do sprzedaży w 2005 roku. Nowy bieżnik jest używany przez floty w wielu rodzajach pojazdów, włącznie z ogromnymi 70-tonowymi jednoosiowymi samochodami ciężarowymi do przewozu drewna i długimi na 25,5 metra, 60-tonowymi ciężarówkami. Kierunkowy bieżnik opon BDR-W znacznie zwiększa przyczepność i trakcję. Jednocześnie samoczyszczące się klocki bieżnika są wolne od śniegu i błota, zapewniając maksymalną przyczepność, a liczne żłobienia bieżnika wcinają się w lód i śnieg jak zęby. Nawet najnowsze ciężarówki o wysokiej mocy mogą przenieść siłę momentu obrotowego na drogę. Na życzenie wysuwane przez floty dostosowano średnie zużycie bieżnika do 12-miesiecznego okresu użytkowania, tak by zmiana nowego kompletu opon przypadała na początek zimy. Równomierne zużywanie się bieżnika pozwala osiągać jednolitą jego wydajność przez cały okres użytkowania opon. Ulepszona stabilność i niższy poziom hałasu opon, zwiększa komfort jazdy i opóźnia zmęczenie. BDR-W tak naprawdę nie potrzebuje kolców. Jednak niektóre floty nalegają, aby mieć je na swoich oponach. Dlatego firma Bandag zaprojektowała bieżnik umożliwiający kolcowanie. BDR-W zapewnia także zwiększoną odporność na rozerwanie. Tak więc kierowcy ciężarówek do przewożenia drewna będą zadowoleni, gdy dowiedzą się, że opony BDR-W są znacznie odporniejsze na odrywanie się kawałków gumy po założeniu łańcuchów czy zainstalowaniu urządzenia typu Robson Drive.
GOODYEAR
Marathon LHD355/45R17.5 Super Single
Na Międzynarodowej Wystawie Pojazdów Użytkowych w Hannowerze Goodyear zaprezentował pierwszą w historii oponę 17,5” Super Single na oś napędzającą do ciężarówek o masie całkowitej (GWW) 7,5 tony. Nowa opona, będąca wciąż w fazie rozwojowej, oferuje korzyści zarówno operatorom, jak i producentom. Obejmują one ulepszone właściwości jezdne, lepsze rozłożenie ciężaru oraz zwiększoną wytrzymałość. Teraz Goodyear prezentuje zupełnie nową oponę na koła kierujące 225/70R17.5, będącą uzupełnieniem opony do kół napędzających 355/45R17.5. Jest to unikalne rozwiązanie obejmujące nową oponę na oś napędzającą 355/45R17.5 Super Single w połączeniu z oponą przednią 225/70R17.5. Nowe opony na oś przednią 225/70R17.5 zapewniają nośność 3.800 kg, a Super Single 355/45R17.5 na oś tylną to 5,600 kg, co doskonale spełnia wymogi operatorów bez zbędnej nadwyżki nośności. Nowa kombinacja zmniejsza również wagę pojazdu. Podczas gdy masa przedniej osi z założonymi nowymi oponami pozostaje bez zmian, tylna oś dzięki oponom Super Single i konieczności posiadania jedynie dwóch opon na każdą oś waży mniej o około 50 kg. Kolejną korzyść osiągamy dzięki zmniejszeniu całkowitego rozstawu kół tylnych. Dzięki niewielkim rozmiarom opon Super Single konstruktorzy nadwozi mają możliwość zwiększenia przestrzeni między kołami o niemal 20 cm.
Marathon 455/40R22.5 LHT
Kolejnym wyjątkowym, nowym produktem jest opona do naczep Goodyear 455/40R22.5 LHT i uzupełniająca zespół opona na oś przednią to Goodyear 355/50R22.5 LHS. 455/40R22.5 LHT jest pierwszą oponą z serii do przyczep do zespołów 40-tonowych na rynku. Dzięki niskiemu profilowi tych opon kombinacja ta powoduje, że ciężarówka zyskuje maksymalną objętość ładunkową dla dużych przewozów, a opór tarcia, wysoka wytrzymałość oraz dobre własności jezdne gwarantują obniżenie kosztów operacyjnych. Dodatkową korzyścią oferowaną przez opony do przyczep jest fakt, że ich promień toczenia wynosi mniej niż 1 metr, mimo że zakładane są na obręcze 22,5”. Pozwala to na zwiększenie bezpieczeństwa poprzez użycie hamulców tarczowych o maksymalnym rozmiarze i skrócenie drogi hamowania oraz obniżenie wysokości podwozia, co jest istotne zważywszy na ograniczenie wysokości zespołu do czterech metrów. Wreszcie korzystnie wpływa na eksploatację wydłużenie żywotności hamulców, w porównaniu z hamulcami tarczowymi stosowanymi w przypadku obręczy o mniejszej średnicy, które mają nieproporcjonalnie krótszy okres użytkowania.
Ultra Grip WTD
Oparta na opatentowanej przez Goodyeara technologii 3D-Bis, opona zimowa na oś napędową Ultra Grip WTD do samochodów ciężarowych i autokarów, zapewnia optymalne osiągi na ośnieżonych, mokrych i oblodzonych nawierzchniach. Technologia 3D-BIS opiera się na wzorze bieżnika z lamelkami, o trójwymiarowym, trapezoidalnym kształcie. Wyjątkowy kształt lamelek powoduje wzajemne blokowanie się bloków bieżnika, tworząc tym samym sztywniejszą i bardziej stabilną powierzchnię styku opony z nawierzchnią. Takie rozwiązanie wpłynęło na polepszenie własności trakcyjnych opony o 10 proc. na śniegu oraz o 5 proc. na mokrej lub oblodzonej nawierzchni. Ponadto, pozwala ono na mniejsze zużycie opony oraz zwiększa jej odporność na uszkodzenia. Rzeźba bieżnika opony posiada optymalną szerokość rowków oraz kształt, dzięki któremu uzyskano ochronę przed osadzaniem się w nim kamieni. Opona ma także otwarte barki, co dodatkowo polepsza właściwości trakcyjne na śniegu i błocie, przy jednoczesnym zachowaniu przyczepności bocznej. Konstrukcja opony łączy w sobie najnowocześniejsze technologie, zapewniając tym samym optymalną wytrzymałość oraz możliwość wielokrotnego bieżnikowania.
Ultra Grip WTS
Opona na koła przednie Ultra Grip WTS do samochodów ciężarowych i autokarów, oferuje o 25 proc. lepsze własności trakcyjne w warunkach zimowych oraz o 20 proc. lepszy przebieg, w porównaniu z jej najbliższą konkurentką. Mimo że zaprojektowana jako opona na koła przednie, WTS może być stosowana na wszystkich kołach w autokarach w przypadku łagodniejszych zim lub przez cały rok. Opona WTS zastąpiła oponę Goodyear G250. Zwiększenie przebiegu opony Ultra Grip WTS jest efektem zastosowania najnowocześniejszej technologii kompozycji bieżnika oraz ulepszenia charakterystyki styku opony z nawierzchnią. Oprócz poprawionej żywotności i właściwości trakcyjnych, opona cechuje się równym profilem ścierania, dobrą sterownością, odpornością na poślizg na mokrej nawierzchni oraz na osadzanie się kamieni. W porównaniu ze swoją najbliższą konkurentką, jak i z oponą poprzedniej generacji G250, dzięki zastosowaniu nowej kompozycji bieżnika oraz optymalnej amplitudzie rowków, polepszono o 6 proc. właściwości trakcyjne na mokrej nawierzchni. Optymalna amplituda rowków w połączeniu ze schodkowymi lamelkami typu „Z” w bieżniku, pozwala skrócić drogę hamowania oraz własności trakcyjne na śniegu aż o 25 proc. W celu zwiększenia przyczepności, opona WTS może zostać wyposażona w kolce.
GEYER&HOSAJA
Wielkogabarytowa „na zimno”
Jako pierwsza w Polsce i jedna z nielicznych w Europie, mielecka firma rozpoczęła bieżnikowanie opon wielkogabarytowych w technologii „na zimno”. Technologia ta powszechnie stosowana przy bieżnikowaniu opon ciężarowych całostalowych pozwala na większą elastyczność produkcji w zakresie stosowanych bieżników i podlegających regeneracji rozmiarów opon. Obecnie wykonuje się już regenerację opon 23.5 R 25 i 26.5 R 25 z bieżnikiem odpowiadającym rzeźbie Michelin XHA (foto), w przygotowaniu jest już opona rozmiaru 20.5 R 25 z bieżnikiem „Snowtread”. Więcej informacji na stronie www.geyer-hosaja.pl