Opony osobowe na lato
GISLAVED
Speed 606
Nowością w ofercie są opony szwedzkiego producenta GISLAVED należącego do grupy Continental. Opona SPEED 606 charakteryzuje się wysoką jakością wykonania, nowoczesnym bieżnikiem oraz doskonałymi właściwościami trakcyjnymi.
SPEED 606 produkowana jest w 16 wersjach rozmiarowych w średnicach 15”-17”. Opona ta znajduje się w ofercie firmy R.Tec Polska. Więcej informacji www.rtec.pl.
GRUPA GOODYEAR
Sava Perfecta
Optymalny bieżnik z czterema żebrami zapewnia jeszcze lepsze rozłożenie ciśnienia na styku opony z asfaltem, przez co zużywa się ona równomiernie. Ponadto zwiększono szerokość powierzchni styku opony z drogą, sprawiając, że bieżnik lepiej przylega do nawierzchni. Efektem tych udoskonaleń jest lepsza przyczepność w każdych warunkach pogodowych i co najważniejsze, większa żywotność. Na poprawę osiągów nowego bieżnika z poszerzonym śladem ma również wpływ nowa kompozycja składników opony. Dzięki niej osiągnięto większą odporność na ścieranie, co oznacza więcej przejechanych kilometrów. Podczas jazdy po mokrej nawierzchni kluczowe dla bezpieczeństwa są odporność na aquaplaning i krótka droga hamowania. W obu tych obszarach opona osiąga bardzo dobre wyniki. Wyjątkową przyczepność opon na mokrej drodze zapewniają nowe bloki bieżnika o zwiększonej liczbie ostrych krawędzi, dzięki którym samochód lepiej trzyma się nawierzchni, a droga hamowania jest krótsza. Bieżnik posiada też wbudowane specjalne elementy antyaquaplaningowe, które zapewniają szybkie oraz wydajne usuwanie wody spomiędzy lamel i nawierzchni jezdni. Perfecta została tak zaprojektowana, aby uzyskać optymalną sztywność osnowy, która w połączeniu z nowym kształtem bieżnika zapewnia kierowcy lepszą kontrolę jazdy. Zwiększona sztywność bieżnika wynika ze specjalnie zaprojektowanych mostków między blokami. Dzięki nim kontakt opony z nawierzchnią drogi pozostaje stabilny nawet przy wchodzeniu w ostre zakręty. Duże bloki na barkach opony zwiększają sztywność boczną, ułatwiając wchodzenie w zakręty, zwłaszcza podczas szybkiej jazdy. Sava Perfecta zapewnia także obniżony poziom hałasu. Dostępna jest w 21 rozmiarach i obejmuje najbardziej popularne marki samochodów osobowych i vanów.
GRUPA MICHELIN
Michelin Primacy HP
Jest to nowa opona wysokich osiągów, przeznaczona do samochodów o dużej mocy i pojemności silnika. W nowym produkcie w harmonijny sposób połączono wszystkie najważniejsze elementy wchodzące w skład opony pod nazwą ASM (Architektura, Struktura, oraz Materiały) co wpłynęło na uzyskanie najwyższych parametrów jezdnych opony. Specjalna konstrukcja pozwala na zdecydowanie łatwiejsze jej odkształcanie się w porównaniu do standardowej opony wysokich osiągów. Dzięki temu znacznie zwiększyło się pole kontaktu opony z nawierzchnią, co przekłada się na poprawę takich parametrów jak przyczepność, droga hamowania na mokrej i suchej nawierzchni oraz trwałość.
Strukturę bieżnika Primacy HP tworzą masywne klocki połączone większą liczbą mostków w porównaniu do Michelin Pilot Primacy. Nadaje to oponie odpowiednią sztywność i zapewnia w rezultacie bardziej równomierne rozłożenie sił nacisku na całej powierzchni styku bieżnika z nawierzchnią. W efekcie zwiększono skuteczność przenoszenia sił napędowych, co pozwala efektywniej wykorzystać moc silnika samochodu. Wzdłużne żebro, znajdujące się w centralnej części bieżnika, zostało ponacinane, a wyodrębnione w ten sposób klocki dodatkowo poprawiają przyczepność. Dla lepszego odprowadzania wody i zwiększenia odporności na zjawisko aquaplaningu w rzeźbie bieżnika umieszczono 4 szerokie wzdłużne rowki.
Kolejnym elementem decydującym o jakości tej opony są wykorzystane materiały. Mieszanka gumowa bieżnika stanowi połączenie specjalnego elastomeru Michelin Elasto-Sport, zarezerwowanego do tej pory dla gamy opon Pilot Sport oraz Full-Silica z krzemionką. Dzięki temu obniżono opory toczenia opony i poprawiono jej przyczepność na mokrej nawierzchni. Jednolite przyleganie Primacy HP na całej powierzchni styku z nawierzchnią, w połączeniu z zastosowaniem nowoczesnych materiałów, w tym mieszanki gumowej, zwiększa równomierność zużywania się bieżnika. Testy przeprowadzone przez niemieckie stowarzyszenie kontroli technicznej - TÜV Automotive - potwierdziły, że Primacy HP osiąga przebiegi wyższe aż do 25 proc. w porównaniu do produktów konkurencyjnych z segmentu Premium. Opona ta zapewnia także wysoki poziom bezpieczeństwa. Droga hamowania na mokrej nawierzchni w porównaniu z Pilot Primacy została skrócona o 2 metry. Bardzo dobra przyczepność poprzeczna gwarantuje natomiast większe bezpieczeństwo podczas wyprzedzania i nagłych manewrów, takich jak zmiana pasa ruchu. Primacy HP będzie dostępna w 2006 roku w 24 pozycjach asortymentowych.
BF Goodrich Profiler 2
To nowoczesna opona letnia do samochodów różnych klas o wszechstronnym zastosowaniu. Charakteryzuje się bardzo dobrymi parametrami jezdnymi we wszystkich warunkach drogowych i wyrazistym wzornictwem. Bieżnik Profiler 2 został tak skonstruowany, aby zapewnić doskonałą przyczepność wzdłużną i poprzeczną (przy jeździe na wprost jak i przy pokonywaniu zakrętów) samochodu w każdych warunkach pogodowych: na mokrej i suchej nawierzchni. Opona posiada kierunkową rzeźbę bieżnika i charakterystyczny wzór przypominający liście palmy. Wydłużone krawędzie klocków bieżnika znacznie poprawiają hamowanie na mokrej nawierzchni, a poprzeczne kanały powodują lepsze odprowadzanie wody na zewnątrz. Lepsza przyczepność wzdłużna zapewnia także efektywniejsze wykorzystanie mocy silnika samochodu. Uwagę zwraca także system nacięć w formie „zębów rekina”. Tworzą one cztery rzędy (po dwa na każdej połowie) zwiększając liczbę krawędzi wzdłużnych. W efekcie uzyskuje się lepszą przyczepność poprzeczną, która gwarantuje większe bezpieczeństwo podczas wyprzedzania i nagłych manewrów, np. zmiany pasa ruchu. W rzeźbie bieżnika opony nie zrezygnowano również z klasycznych lamel o pełnej głębokości. Dają one większą liczbę krawędzi, które efektywnie przecinają film wodny na nawierzchni. W celu poprawienia odporności na zjawisko aquaplaningu, do konstrukcji bieżnika wprowadzono specjalne mostki optymalizujące odpływ wody z rowków poprzecznych. Rozwiązanie to nie usztywnia rzeźby bieżnika, co podnosi trwałość opony. Droga hamowania na mokrej nawierzchni zmniejszyła się o 3 proc. w stosunku do opony BFGoodrich Touring G (zysk 1,5m na odcinku 50m). Usztywnienie centralnej części bieżnika poprawia parametry jezdne na suchej nawierzchni, co w połączeniu z masywnymi klockami pozwala na większą precyzję prowadzenia oraz stabilną jazdę. Zaokrąglone barki pozwalają łagodniej pokonywać zakręty z większymi prędkościami. Drogę hamowania zmniejszono o 8 proc. w porównaniu do Touring G (zysk 2.8m na dystansie 37.5m). Profiler 2 jest oponą cichą i spełnia ustalone normy wewnętrznego i zewnętrznego hałasu.
Kleber Hydraxer
Opona ta reprezentuje segment opon wysokich osiągów (High Performance) i przeznaczona jest do samochodów o dużej mocy i pojemności silnika. Charakteryzuje się bardzo dobrą przyczepnością na mokrych nawierzchniach, odpornością na zjawisko aquaplaningu i wysokim poziomem komfortu. Hydraxer powstała w odpowiedzi na rosnące oczekiwania klientów w zakresie parametrów jezdnych na mokrych nawierzchniach i poziomu komfortu podczas jazdy. Zastępuje ona opony Kleber Dynaxer HP oraz Dynaxer DR. W konstrukcji bieżnika opony Hydraxer zastosowano innowacyjne rozwiązania, które sprzyjają poprawie parametrów, w szczególności lepszej przyczepności wzdłużnej i poprzecznej na mokrej nawierzchni oraz odporności na zjawisko aquaplaningu. Centralną częścią bieżnika jest wzdłużne żebro, które w standardowych rozwiązaniach jest lite. W Hydraxer zostało ono ponacinane, a wyodrębnione w ten sposób klocki zapewniają lepszą przyczepność bieżnika z nawierzchnią. Zadbano także o bardziej efektywne odprowadzanie wody. Aby woda z kanałów była skuteczniej odprowadzana do rowków poprzecznych, wewnętrzne krawędzie klocków są ostro zakończone w formie dziobu łodzi. Badania z zakresu hydrodynamiki pokazały, że zawirowania wody w rzeźbie bieżnika czynią oponę podatną na aquaplaning. Dlatego w Hydraxer zastosowano innowacyjne rozwiązanie w postaci specjalnych mostków w obrębie krzyżujących się rowków. Na poprawę osiągów tej opony w zakresie przyczepności na mokrej nawierzchni wpływa również duży stopień koncentracji krawędzi i ich jednorodność na całej powierzchni bieżnika. Lepsze przyleganie do podłoża zapewnia zoptymalizowana pozycja rowków w strefie barkowej opony. W efekcie tych rozwiązań Hydraxer zapewnia bardzo dobrą przyczepność wzdłużną, np. podczas hamowania oraz poprzeczną, zwiększającą bezpieczeństwo przy nagłych manewrach zmiany pasa ruchu. W porównaniu do Dynaxer DR droga hamowania została skrócona o 2 metry. Nie bez znaczenia dla komfortu podróżowania i tym samym bezpieczeństwa biernego jest poziom hałasu emitowanego podczas jazdy przez opony samochodu. Redukcji uległ poziom wibracji opony i tym samym zmniejszono szumy w samochodzie o 0,6 dB w porównaniu do Dynaxer DR i o 1 dB w stosunku do opon konkurencyjnych. Do tak dobrego efektu przyczynia się również zastosowanie nowej mieszanki gumowej „Absorber”, zdolnej do absorbowania wibracji i drgań. Nowa mieszanka zapewnia także lepsze osiągi, większą precyzję prowadzenia pojazdu oraz lepszą przyczepność.