Opony do van-ów i 4x4
CONTINENTAL
VancoCamper
Wprawdzie to nowość na lato, jednak nie mieliśmy okazji tę oponę zaprezentować na naszych łamach. VancoCamper to kolejna już generacja ogumienia przeznaczonego do samochodów turystycznych, tzw. domków na czterech kołach. Konstruktorom udało się zwiększyć dopuszczalne ciśnienie opon, stabilność jazdy i wytrzymałość na trudy pokonywania długich dystansów. Skrócono także drogę hamowania. VancoCamper są dostępne w sprzedaży w trzech rozmiarach z indeksem nośności 8 lub 10 PR. Oznacza to możliwość ich stosowania w samochodach powstałych na bazie m.in. modeli Fiat Ducato i Ford Transit. Samochody kempingowe mają ograniczenia dotyczące nośności. Niezbędne wyposażenie takie jak lodówka, zbiornik na wodę czy butla gazowa ograniczają ilość dodatkowego bagażu i zapasów możliwych do zabrania. Szczególny nacisk dotyczy tylnej osi, gdyż tam występuje największe obciążenie. Widząc te potrzeby inżynierowie z Continentala zapewnili modelowi VancoCamper wysoki indeks nośności wynoszący 1030 i 1250 kg, a w wypadku opon podwójnych – od 975 do 1180 kg. Oznacza to, że przy zastosowaniu opon podwójnych samochód kempingowy z wyposażeniem może ważyć nawet… do 7,2 tony. Ponieważ wysoką nośność można osiągnąć tylko wtedy, gdy opony eksploatowane są zgodnie z zalecanym ciśnieniem, należy ograniczyć ryzyko występowania zbyt niskiego ciśnienia. Dlatego opony VancoCamper wyposażono w bardzo solidną osnowę oraz ściany boczne. Zastosowano ponadto nowe materiały wewnętrznej wyściółki opony. W rezultacie opony te wytrzymują ciśnienie nawet o 15 proc. wyższe niż było to dopuszczalne w poprzednich modelach. Oznacza to, że wiele samochodów turystycznych, długo stojących na kempingach i rzadko poddawanych kontroli ciśnienia opon, będzie miało „rezerwę ciśnienia”.
GRUPA GOODYEAR
Fulda Kristall 4x4
To nowa zimowa opona klasy high performance, przygotowana specjalnie do ciężkich samochodów z napędem na cztery koła i nowoczesnych aut sportowo-użytkowych SUV (ang.: sport utility vehicle). Najważniejsze korzyści to krótka droga hamowania na mokrych i pokrytych błotem pośniegowym nawierzchniach, bezpieczne prowadzenie oraz niski poziom hałasu. Aby zapewnić doskonałą przyczepność - zwłaszcza podczas hamowania - nową oponę Kristall 4x4 wyposażono w innowacyjny składnik na bazie krzemionki, zapewniający lepszy kontakt opony z nawierzchnią. Nowa technologia sprawia, że opona zachowuje elastyczność w niskich temperaturach, zapewniając doskonałą przyczepność i w konsekwencji skrócenie drogi hamowania na śniegu oraz błocie pośniegowym. Kristall 4x4 oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa. Stabilna strefa centralna z ciągłym ożebrowaniem, przenosi z dużą dokładnością ruchy kierownicy wprost na powierzchnię drogi. Z kolei, w miarę skrętu kierownicy, mocne bloki barkowe pochłaniają siły, które powstają podczas skręcania, a specjalne, faliście wyprofilowane lamele stabilizują bieżnik i zwiększają właściwości jezdne opony w trudnych warunkach. Zaletą nowej Fuldy jest także niski poziom emisji hałasu, co przekłada się na komfort jazdy. Nowoczesny bieżnik kierunkowy posiada bloki o różnych rozmiarach, zazębiające się wzajemnie. Taki układ bloków bieżnika gwarantuje, że nie uderzają one o powierzchnię drogi w tym samym momencie. W ten sposób zmniejsza się amplituda szumów, co wpływa na niski poziom generowanego hałasu. Kristall 4x4 będzie na razie dostępna w następujących w 10 rozmiarach.
To nowoczesna opona z bieżnikiem kierunkowym, który zaprojektowano specjalnie do małych samochodach ciężarowych, do poruszania się zimą na drogach regionalnych i autostradach. MPS 520 wyróżnia się dużą niezawodnością, maksymalnym bezpieczeństwem i wyjątkową żywotnością. Wykorzystując ponad 1100 nowych trójwymiarowych lamel osiągnięto lepsze charakterystyki przy ruszaniu na śniegu i lodzie oraz jednocześnie zachowano stabilność prowadzenia przy maksymalnych obciążeniach na suchych i mokrych nawierzchniach. Dzięki innowacjom, a zwłaszcza wykorzystaniu mieszanki krzemowej nowej generacji znacząco poprawiono maksymalny przebieg opon. Masywne bloki barkowe zapewniają dobrą przyczepność oraz doskonałą stabilność w zakrętach, co poprawia dynamikę jazdy. Na mokrej jezdni opona zaskakuje wysoką przyczepnością. Innowacyjny jest także wzór bocznej części opony, który informuje kierowcę o przebiegu zużycia i pozycji opony w pojeździe. Kierunkowy typ bieżnika zapewnia idealne odprowadzanie wody i świetne właściwości na śniegu i lodzie. Zmienna szerokość bloków minimalizuje hałas pracującej opony. W oponie wykorzystano nową ekologiczną mieszankę, która dzięki zawartości niskoaromatycznych olejów (HAO FREE) znacznie obniża zanieczyszczenie środowiska naturalnego.
PNEUHAGE
Platin RP 600 Winter
Opona przeznaczona jest do samochodów dostawczych przewożących zarówno ciężkie jak i lekkie ładunki. Głębokie lamele, innowacyjność i skład wykorzystanych do produkcji materiałów sprawiają, iż ulepszona została skuteczność hamowania na śniegu i lodzie. Zwiększona liczba rowków ułatwia lepsze „wgryzanie się” w śnieg i poprawia sterowność pojazdu. Nowa struktura bieżnika przeplatających się klocków sprawia, że jest ona niezawodna przy hamowaniu na mokrej nawierzchni. Duża ilość lamel chroni przed zjawiskami aquaplaningu, czyli poślizgu na cienkiej warstwie wody. Trzy szeroko rozpięte rowki wzdłużne działają jak łódź, efektywnie wypierając wodę na boki, a dzięki wzorowi otwartych ramion sprawia, że woda jest szybciej odprowadzana pomiędzy szerokimi poprzecznymi rowkami. Wysoki profil nadaje oponie stabilność. Równomiernie rozłożony nacisk ma wpływ na wytrzymałość opony i mniejszą ścieralność. Obecnie opona dostępna jest w trzech rozmiarach (195/70 R15C; 225/70 R15C; 195/60 R16C), w indeksie T (190 km/h).
Maloya Cresta 300
Nowa opona jest doskonale przygotowana do warunków zimowej aury. Większe bezpieczeństwo zapewnia zastosowanie w produkcji mieszanki gumowej z domieszką krzemionki, dzięki czemu opona jest miękka i elastyczna niezależnie od panującej temperatury. Dodatkową korzyścią zastosowania krzemionkowej mieszanki jest fakt, iż pogłębia ona efekt samooczyszczania z błota i śniegu. Opona jest cicha, zapewnia wysoki komfort jazdy przy dużych prędkościach. Rzeźba bieżnika ma wygląd asymetryczny ale równe proporcje negatywu bieżnika po lewej i po prawej stronie opony sprawiają, że zachowuje się ona jak opona kierunkowa o bieżniku symetrycznym. Opony dostępne są w 12 rozmiarach, o średnicy osadzenia od 15 do 18 cali i o indeksie prędkości H (maks. prędkość do 210km/h) oraz V (maks. prędkość do 240 km/h). Dystrybutorem opon Platin i Maloya jest firma Pneuhage, mająca polską siedzibę w Poznaniu.