Opony do skuterów
METZELER
Feelgreen
Nowe opony do skuterów miały światową premierę na międzynarodowej konferencji prasowej przed Igrzyskami Olimpijskimi w Londynie. Wybrani dziennikarze otrzymali wyposażone w nie skutery do poruszania się po obszarze olimpijskim. Nowe opony zostały już wybrane przez BMW na oryginalne wyposażenie skutera elektrycznego C evolution. W komplecie znajdą się opony: 120/70 R15 z przodu i 160/60 R15 z tyłu. Opony zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić możliwie najniższe straty energii. Inżynierom z firmy Metzeler udało się zmniejszyć wagę opony o 17 proc. i zredukować opór toczenia o 25 proc. (w stosunku do Metzeler Feelfree). Opór toczenia może finalnie okazać się nawet niższy, gdyż w chwili obecnej trwają jeszcze prace udoskonalające. Opony Feelgreen szybko się nagrzewają i zapewniają doskonałe prowadzenie, co jest niezbędne przy jeździe po mieście. Gdy opona jest w ruchu, jej struktura ma naturalną tendencję do deformacji, a jakość elementów składowych, takich jak mieszanka, bieżnik, karkas i profil decydują o ilości zużywanej energii. Feelgreen zostały zaprojektowane z uwzględnieniem techniki F.E.A. (Finite Elements Analysis), która zakłada „współpracę” pomiędzy wszystkimi elementami oraz określa najlepsze połączenie stanu deformacji, doboru materiałów i geometrii, aby zapewnić możliwie najmniejsze rozproszenie energii. Rezultatem prac jest opona Metzeler Feelgreen, stworzona z mieszanki o wysokiej zawartości związków krzemu, z nowym wzorem bieżnika i o nowym profilu, zaprojektowanym specjalnie po to, aby obniżyć opór toczenia.
Zobacz cały numer PO 9/96 (Wrzesień 2012)
Opony motocyklowe
METZELER
Roadtec Z8 Interact™*
To najbezpieczniejsze opony motocyklowe na mokrą nawierzchnię - orzekła niemiecka prestiżowa agencja Motorrad TestCenter w wyniku testów z innymi produktami. W ustalonym po próbach rankingu ogumienie Metzelera wyprzedziło opony: Michelin Pilot Road 3, Bridgestone Battlax, Continental Road Attack2BT 023 i Dunlop Sportmax Roadsmart II. Zadecydowały zaś o tym głównie nowe mieszanki modelu Roadtec Z8 Interact™*, które mają też zapewniać użytkowanie opon w każdych warunkach pogodowych - przy niskiej i wysokiej temperaturze oraz wysokiej i niskiej wilgotności. Podczas testu na mokrej nawierzchni na torze Vizzola Ticino oceniano: precyzję i charakterystykę prowadzenia maszyny, utrzymanie toru jazdy podczas przyspieszania, łatwość prowadzenia, przyczepność przedniej i tylnej opony w pochyleniu, przyczepność podczas przyspieszania, zachowanie przy parametrach granicznych, sprzężenie zwrotne w pochyleniu, stabilność podczas pełnego hamowania z systemem ABS. Jak się okazało, poza największym bezpieczeństwem jazdy na mokrej nawierzchni, opony Metzeler Roadtec Z8 Interact™* zapewniały również najszybsze czasy okrążeń. Od kwietnia br. przedstawiciele Metzelera oferują w Europie opony przednie (M) 120/70 ZR17 w wersji 1-ply, tylne 180/55 ZR17 w wersji 2-ply (O) oraz 190/50 ZR17 i 190/55 ZR17 w wersjach 1-ply (M) i 2-ply(O).
Zobacz cały numer PO 6/94 (Czerwiec 2012)
DUNLOP
ScootSmart
To nowa opona do skuterów. Zastosowano w niej najnowsze rozwiązania technologiczne będące rezultatem doświadczeń zdobytych podczas projektowania, a następnie użytkowania cenionej na całym świecie opony motocyklowej Dunlop RoadSmart. Dunlop ScootSmart spełnia oczekiwania nowoczesnych kierowców skuterów, które – jak wiadomo - nie są już tylko maszynami typowo miejskimi. Zróżnicowanie rynku i coraz bardziej zaawansowane konstrukcje pojazdów wymagają więc opon o coraz lepszych parametrach. Zaawansowana technologia Dunlop, zaadaptowana w większości z wyczynowych opon motocyklowych, pozwoliła opracować oponę umożliwiającą pewną i bezpieczną jazdę na skuterze przy zachowaniu konkurencyjnych kosztów eksploatacji. W ScootSmart zastosowano nowatorską rzeźbę bieżnika i nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne. Innowacyjny proces mieszania składników Dunlop ScootSmart pozwala maksymalnie wykorzystać właściwości funkcjonalnych materiałów polimerowych, silikonu i środka wiążącego. Silikonowa mieszanka bieżnika zmniejsza opory toczenia, poprawiając przyczepność na mokrej nawierzchni. To rewolucyjne rozwiązanie, oprócz lepszej przyczepności, zapewnia dłuższy okres użytkowania. Swoje doskonałe parametry opona ScootSmart zawdzięcza głównie innowacyjnym technologiom zastosowanym podczas procesu projektowania. Wirtualne tworzenie prototypów przy wykorzystaniu analizy metodą elementów skończonych (FEA - Finite Element Analysis) pozwoliło precyzyjne określić wpływ napompowania, obciążeń pionowych i poprzecznych oraz działających w obszarze barkowym. Dzięki metodzie FEA inżynierowie Dunlopa mogli zidentyfikować i zoptymalizować wszystkie parametry odpowiedzialne za wydajność ScootSmart. Zastosowane metody pozwoliły kontrolować rozkład naprężeń w oponie, udoskonalić powierzchnię styku opony z nawierzchnią oraz kontrolować sztywność barku opony. Bazując na doświadczeniu zdobytym dzięki cenionej oponie sportowo-turystycznej RoadSmart, bieżnik w środkowej części opony ScootSmart ma więcej rowków zapewniających lepszą przyczepność na mokrej nawierzchni i mniej rowków w strefie barkowej, aby poprawić przyczepność w zakrętach pokonywanych przy dużym pochyleniu. Głębszy bieżnik w części środkowej zapewnia lepszą przyczepność na mokrych nawierzchniach przez cały okres eksploatacji opony. Symulacje aquaplaningu - przeprowadzone przy użyciu metody FEA - zaowocowały wprowadzeniem długich poprzecznych rowków z odgałęzieniami biegnącymi w różnych kierunkach. Takie rozwiązanie gwarantuje lepsze odprowadzanie wody, optymalizując przy tym siłę nacisku na nawierzchnię, a przez to zwiększając przebiegi i zapewniając równomierne zużycie. W oponach o rozmiarach radialnych zastosowano strukturę opon motocyklowych, optymalizując wydajność przy wysokich prędkościach i precyzję prowadzenia. Na oponach ScootSmart w zależności od rozmiaru można osiągać prędkość do 210 km/h. Model ScootSmart występuje w szerokiej palecie rozmiarów opon o konstrukcji radialnej i diagonalnej, dostosowanych do wszystkich typów skuterów: od małych o pojemności 50 cm sześc., przez klasyczne i o pojemności 125 cm sześc., po duże, z 16-calowymi kołami, trójkołowce i maszyny wyczynowe.
MICHELIN
Power Pure SC
To innowacyjna opona do skuterów francuskiego koncernu wykonana w technologii wykorzystującej dwuskładnikową mieszankę gumy. Jest pierwszą na świecie oponą do skuterów, w której zastosowano takie rozwiązanie. Michelin Power Pure SC zapewnia bezpieczeństwo oraz odporność na zużycie, a także sportowe wrażenia podczas jazdy. Powstała w odpowiedzi na oczekiwania użytkowników skuterów, dla których najważniejsze są bezpieczeństwo oraz przyczepność bez względu na warunki pogodowe. Kierowcom skuterów, posiadającym maszyny o pojemności większej niż 125 cm sześc., opony Michelin Power Pure SC zapewnią satysfakcjonujące osiągi oraz sportowe wrażenia podczas jazdy, a wszystko to w połączeniu z wyjątkową odpornością na zużycie. Dwuskładnikowa Michelin Power Pure SC została wykonana w stworzonej specjalnie na potrzeby wyścigów motocyklowych technologii Michelin 2CT, zgodnie z którą w różnych częściach opony wykorzystuje się różne mieszanki gumy odpowiadające konkretnym potrzebom. Centralną część bieżnika, która ma najczęstszy kontakt z podłożem, wykonano z twardej i grubej gumy, co gwarantuje dużą odporność na zużycie, a jednocześnie sterowność. Z kolei boczne części opony wyprodukowano z miękkiej mieszanki, zapewniającej zwiększoną przyczepność, a tym samym większe bezpieczeństwo jazdy bez względu na warunki panujące na drodze. Michelin Power Pure SC jest pierwszą sportową oponą premium w segmencie opon do skuterów. Dostępna jest w pełnej gamie rozmiarów. www.michelin.pl