GOODYEAR
Regional RHS II, RHT II
Nowa linia opon o zwiększonej nośności obejmuje dziesięć modeli, w tym cztery opony Goodyear Marathon LHS II + na oś sterującą do przewozów długodystansowych, pięć opon Goodyear Regional RHS II na oś sterującą oraz oponę Goodyear Regional RHT II do naczep do przewozów regionalnych. Nową oponę do naczep RHT II 385/65R22.5 zaprezentowano jako prototyp podczas targów branży transportowej IAA Commercial Vehicle Show 2010 w Hanowerze. Opona pozwala na obciążenie osi ciężarem 10 ton i przynosi operatorom flot korzyści, dzięki nowemu podejściu do redukcji masy pojazdu. Za sprawą nowych opon można zastosować wózek dwuosiowy o nośności 20 ton zamiast typowego, 24-tonowego wózka trójosiowego. Jest to możliwe, ponieważ innowacyjne opony 385/65R22.5 wyróżniają się indeksem nośności 164, czyli 5 ton, zamiast typowego 160, czyli 4,5 tony. W przypadku ciągnika 4x2 z 20-tonową naczepą, typu tandem DMC, nośność wynosi 38 ton, zaś w przypadku ciągnika 4x2 z naczepą trójosiową - 40 ton, jednak wózek typu tandem jest o tonę lżejszy, niż jego trójosiowy odpowiednik. Dzięki temu naczepa wyposażona w taki wózek wyróżnia się doskonałą nośnością (przy znacznie niższym koszcie zakupu i użytkowania), niż większość konwencjonalnych naczep trójosiowych. Opatentowana przez Goodyear technologia Interlaced Strip, to innowacyjne wzmocnienie opasania w czole opony. Wzmocnienie to składa się z warstwy stali na czole opony, która pozwala zwiększyć nośność opony nawet o 7 proc. Przy produkcji opony opasanie nakładane jest spiralnie i przeplata się samo ze sobą przy każdym obrocie, co zwiększa nośność opony. Dodatkową korzyścią jest mniejsze odkształcanie osnowy podczas ugięcia oraz równomierny rozkład ciśnienia powietrza przez cały okres eksploatacji opony. Przekłada się to na potencjalne wydłużenie żywotności opony. RHS II i RHT II to opony na oś sterującą i oś naczepową, przeznaczone dla pojazdów ciężarowych obsługujących przewozy regionalne. Opony te posiadają technologię KMax, której celem jest maksymalizacja przebiegów, szeroki zakres zastosowań oraz zmniejszenie zużycia paliwa, prowadzące do redukcji kosztów przewozów.
Marathon LHS II+, LHD II+ i LHT II+
Opony do przewozów długodystansowych Goodyear Marathon LHS II + i LHD II + na oś sterującą i napędową oferują najniższy opór toczenia, a także lepszą przyczepność na mokrej nawierzchni, niż opony innych producentów, bez pogorszenia ich żywotności. Opór toczenia produktów z linii Marathon + jest o 7 proc. niższy, niż w modelach poprzedniej generacji - Marathon LHS II i LHD II. W jego skład wchodzi zoptymalizowana mieszanka wypełniaczy krzemionkowych oraz naturalnej gumy wysokiej jakości. Oznacza to jeszcze mniejsze zużycie paliwa i niższą emisję spalin. Testy przeprowadzone przez TÜV Süd Automotive porównujące sprawność nowych opon Marathon + z trzema najważniejszymi konkurentkami wykazały wyróżniające się parametry pod względem niskiego oporu toczenia i skutecznego hamowania na mokrej nawierzchni. Postęp ten był możliwy głównie dzięki zastosowaniu nowego, innowacyjnego dodatku do mieszanki bieżnika: Silefex. Koszty paliwa stanowią nawet 34,9 proc. łącznych kosztów użytkowania pojazdu. Na drugim miejscu są koszty pracy kierowcy, wynoszące 27,1 proc. Koszt opon to zaledwie 2,4 proc., dlatego firma Goodyear skupia się na technologiach, które zmniejszają zużycie paliwa. W pracach badawczo-rozwojowych ukierunkowanych na podnoszenie efektywności paliwowej opon, Goodyear równocześnie kładzie ogromny nacisk na poprawianie przebiegów opon i ich przyczepności na mokrej nawierzchni. Oprócz poprawy w zakresie oporów toczenia, niektóre rozmiary nowych opon Marathon LHS II + na oś sterującą wyróżniają się lepszą nośnością, która umożliwia zwiększenie ładowności pojazdu. LHS II + i LHD II + wyznaczają nowe standardy w dziedzinie osiągów opon, szczególnie w zakresie oporów toczenia, co skutkuje zmniejszeniem zużycia paliwa i emisji spalin. Użycie tych opon może zmniejszyć zużycie paliwa o 1 proc. Dzięki temu, w przypadku zespołu ciągnika z przyczepą spalającego 32 l/100 km, przy cenie paliwa 1,20 euro za litr i rocznym przebiegu 120 tys. kilometrów, oszczędność wyniesie 500 euro rocznie na pojazd, a emisję CO2 zmniejszy o 1000 kg. Jak wynika z raportu TÜV Süd Automotive, porównującego opory toczenia opon na oś sterującą i napędową w rozmiarze 315/70R22.5 oraz opon na osie wleczone - rozmiar 385/65R22.5 - zestaw opon Goodyear złożony z Marathon LHS II + na oś sterującą, Marathon LHD II + na oś napędową i Marathon LHT II na oś wleczoną był od 3 do 19 proc. lepszy niż produkty konkurencji. W jednym przypadku opona Marathon LHD II + była porównywalna z konkurencją, a w pozostałych przypadkach lepsza nawet o 16 proc. Opona na oś wleczoną Marathon LHT II uzyskała wyniki od 12 do 28 proc. lepsze, niż inne produkty.
HANKOOK
AH22+
Opona ciężarowa klasy premium zaprojektowana specjalnie z myślą o ruchu regionalnym. Zoptymalizowana struktura z szerszym pasem, wzmocnionym ochraniaczem dętki oraz nowym bieżnikiem, umożliwia wyższą wydajność w ruchu miejskim i regionalnym. Nowa AH22+ nadaje się do stosowania we wszystkich samochodach ciężarowych i autobusach eksploatowanych w ruchu regionalnym i w ramach sieci lokalnego ruchu dostawczego. Długie przebiegi i odporność na wpływ warunków zewnętrznych, przy jednoczesnej wysokiej efektywności ekonomicznej, odgrywają szczególnie istotną rolę. Te cechy posiada AH22+: innowacyjną budowę, zoptymalizowane ukształtowanie bieżnika i nowatorską technologię mieszanki. Wzmocniony i bardziej płasko ukształtowany karkas umożliwia równomierne rozłożenie nacisku na podłoże i w ten sposób w połączeniu - z również wzmocnioną - strukturą ochraniacza dętki w AH22+ zapewnia wyraźnie dłuższą żywotność opony także przy maksymalnych obciążeniach. Dzięki niewielkim odkształceniom opona ma niskie opory toczenia, co pozwala sprostać wymogom od strony efektywności ekonomicznej. Zapewnia to także większą kontrolę trakcji i komfort jazdy. Zoptymalizowane ukształtowanie profilu AH22+ umożliwia w każdej fazie życia opony optymalną wydajność. Nowy design barku między bieżnikiem i ścianą boczną pomaga zapobiegać uszkodzeniom udarowym. Głębokie lamele bieżnika gwarantują ponadto niezawodną skuteczność hamowania w każdym momencie. Nowy IMS (Innovative Mixing System), jaki stosowany jest zarówno w AH22+, jak i przy wszystkich nowych oponach ciężarówkowych Hankook, umożliwia bardziej równomierny rozkład cząstek sadzy i molekuł gumy w mieszance opon. Dzięki temu powstaje mieszanka o wyjątkowo niskiej ścieralności i dużej odporności na zużycie, zwiększająca żywotność AH22+ w porównaniu z jej poprzednim modelem.
Opony ciężarowe bieżnikowane
FBO RUBBER TECHNOLOGY S.A.
Adamex 385/65R22,5 WTE-3
Opona Adamex 385/65R22,5 z bieżnikiem WTE-3 wykonana jest w technologii na gorąco. Wysokie walory ekonomiczne oraz wszechstronność zastosowania czynią z niej jedno z najatrakcyjniejszych rozwiązań w swojej klasie. Opona przeznaczona jest do montażu na osie wleczone do zastosowania w transporcie krajowym i regionalnym. Cztery rowki zapewniają doskonałą przyczepność poprzeczną, co jest szczególnie istotne podczas jazdy w zmiennych warunkach atmosferycznych. Dodatkową zaletą tego wzoru bieżnika jest niski poziom hałasu oraz zmniejszone opory toczenia, które w praktyce przekładają się na niskie koszty przejechanego kilometra. Wykorzystanie w procesie bieżnikowania najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych oraz wysokiej jakości mieszanki gumowej renomowanego producenta, zapewniają zwiększoną odporność na ścieranie i uszkodzenia mechaniczne, co wpływa na wydłużenie przebiegu opony. Więcej informacji o aktualnej ofercie FBO Rubber Technology S.A. można uzyskać na stronie internetowej www.fborubber.com .