Opony ciężarowe zimowe
GOODYEAR
Ultra Grip Coach
Tak jak Maraton Coach również miała swoją premierę w Hanowerze. Ultra Grip Coach jest oponą zimową z przeznaczeniem na oś napędową. Ma udoskonalone parametry trakcji na śniegu. Właściwości te są szczególnie przydatne w autokarach jeżdżących w krajach skandynawskich i w regionach alpejskich, gdzie często występuje oblodzenie, a niespodziewane opady śniegu mogą powodować poważne opóźnienia. Ultra Grip Coach gwarantuje wydłużone przebiegi, wysokie parametry trakcji i kierowania, a także niski poziom emitowanego hałasu. Bieżnik o szerokiej rzeźbie wyróżnia się rozdzielonymi blokami, co zwiększa przebiegi. Ma też gęsto rozstawione blaszki i półotwarte elementy barkowe, zwiększające trakcję na zaśnieżonych i oblodzonych drogach. Blaszki bieżnika najnowszej generacji dodatkowo przyczyniają się do dobrych parametrów prowadzenia i równomiernego zużycia. Szerokość i kształt rowków oraz rozdzielone bloki zostały zaprojektowane komputerowo dla ograniczenia poziomu hałasu. Podsumowując, linia opon Goodyear Coach, do której należą Maraton Coach i Ultra Grip Coach, wyróżnia się połączeniem szeregu technologii pod wspólną nazwą TravelMax. W skład tych rozwiązań wchodzi mieszanka bieżnika Silefex, asymetryczny wzór bieżnika i nowoczesna konstrukcja osnowy. TravelMax jest jednym z najważniejszych elementów wpływających na parametry tych opon. Zaletą obu modeli jest też zwiększona nośność w rozmiarze 295/80R22.5. Dzięki temu opona uzyskuje w tym zakresie wskaźnik 154, co oznacza 3750 kg nośności.
PIRELLI
Winter Seria:01
Opony włoskiego koncernu z zimowej serii:01 zostały stworzone do transportu na długich i średnich dystansach w bardzo trudnych warunkach pogodowych (poniżej 4 st. C) i po zaśnieżonych nawierzchniach. Rozszerzona seria FW:01 i TW:01 zapewnia maksymalną wydajność opon w krytycznych warunkach zimowych. Znakomita trakcja, przyczepność i krótsza droga hamowania w połączeniu z zaawansowaną technologicznie mieszanką i nowatorskim wzorem bieżnika zapewniają bardzo wysoki standard bezpieczeństwa, nawet w przypadku dużych opadów śniegu i bardzo niskich temperatur. Dzięki nowatorskiemu wzorowi zimowego bieżnika, pokrytego gęstą siatką cienkich lameli, opony FW i TW serii: 01 są idealne do jazdy w trudnym terenie, zapewniają doskonały komfort akustyczny i długie przebiegi. Zwiększona szerokość bieżnika powoduje wydłużenie żywotności opony.
FW:01
W tym modelu nowy profil bieżnika optymalizuje rozkład ciśnienia w oponie i zwiększa jej kontakt z nawierzchnią, powodując bardziej równomierne zużycie i długie przebiegi. Gęste lamele dają doskonałą przyczepność i sterowność na mokrych nawierzchniach. Z kolei głębokie kanały i centralne żebro zapewniają dobrą przyczepność, nawet w połowie okresu eksploatacji opony.
TW:01
Ta opona ma zoptymalizowaną sekwencję gęstych poprzecznych lameli i kanałów bieżnika, co zapewnia dobrą przyczepność i stabilność w jeździe po ośnieżonej nawierzchni. Kierunkowa rzeźba bieżnika optymalizuje przyczepność na nawierzchniach mokrych i suchych. Obniżone opory toczenia wpływają na oszczędności paliwa i równomierne zużycie.
Zobacz cały numer PO 10/97 (Październik 2012)
BRIDGESTONE
Ecopia H-Steer 001/Ecopia H-Drive 001
Nowe opony z rodziny Ecopia (rozmiar 315/70 R22,5), wyprodukowane przez japoński koncern, zostały zaprezentowane po raz pierwszy w Europie na targach Reifen Essen 2012. To najbardziej ekologiczne i ekonomiczne opony do samochodów ciężarowych, jakie kiedykolwiek opracowała firma Bridgestone. Opony klasy premium, przeznaczone do transportu autostradowego, zostały stworzone dla świadomych znaczenia kosztów operatorów flot pojazdów. Charakteryzują się radykalnie zmniejszonymi oporami toczenia, mniejszym zużyciem paliwa i ograniczonym wpływem na środowisko. Jednocześnie zachowują ogólny poziom osiągów i bezpieczeństwa. Ecopia H-Steer 001 i H-Drive 001 wykorzystują mieszankę Bridgestone NanoPro-Tech™, która ogranicza straty energii w wierzchniej części opony podczas jej obrotu. Zmniejszone straty energii przekładają się na niższy opór toczenia, a jednocześnie nie ulegają pogorszeniu takie parametry, jak trakcja, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz przebiegi. Niezależne testy wykazały, że opony nowego typu zapewniają zmniejszenie oporów toczenia odpowiednio o 18,9 i 26,5 proc. w stosunku do wcześniejszej serii opon Ecopia. Ograniczają tym samym zużycie paliwa o 4,4 proc. Warto przypomnieć, że paliwo stanowi ok. 25 proc. kosztów całkowitych transportu dalekobieżnego.