Ciężarowe i dostawcze

Opony ciężarowe koncepcyjne

CONTINENTAL

Conti EcoPlus S

W obliczu wprowadzenia od roku 2014 surowych norm emisji spalin Euro 6, aspekty ekonomiczne będą nadal pełnić kluczową rolę. Opony bowiem przyczyniają się do obniżenia lub zawyżania kosztów eksploatacji. Continental zaproponował innowacyjne, studyjne rozwiązanie oznaczone kryptonimem EcoPlus S. Futurystyczny bieżnik opony ciężarowej został opracowany dla modelu Concept S firmy MAN, z którą Continental współpracuje w kwestiach rozwojowych. Dzięki innowacyjnej oponie Conti EcoPlus S, udało się ograniczyć zużycie paliwa oraz poziom emisji CO2. Zarówno wymiary nowej opony jak i budowa jej bieżnika dopasowane zostały do konstrukcji pojazdu. W fazie projektowej zastosowano innowacyjne rozwiązania pozwalające na dalsze obniżenie oporów toczenia przy jednoczesnym wydłużeniu osiąganych przebiegów. Jest to ogumienie dla transportu długodystansowego. Współpracując w pracach rozwojowych z firmą MAN, Continental nieustannie dąży do wprowadzania na rynek jak najbardziej optymalnych mieszanek opon oraz rzeźb bieżnika. Zdobyta w ten sposób wiedza stosowana jest potem w praktyce, w produktach nowej generacji, takich jak na przykład dostępna obecnie na rynku generacja 2+, czy też spodziewana w niedalekiej przyszłości generacja 3. Jedno jest pewne: niezależnie od tego w jakie nowoczesne rozwiązania wyposażona zostanie ciężarówka przyszłości, będzie ona potrzebowała zaawansowanego technicznie połączenia z drogą - czyli opon.

GOODYEAR

Opona Koncepcyjna klasy AA

To będzie pierwsza wprowadzona na rynek opona klasy AA do pojazdów ciężarowych. Koncepcyjna wersja opony była prezentowana na Targach Pojazdów Użytkowych IAA w Hanowerze jako ilustracja postępów w pracach nad oponą klasy AA. Prace trwają, aby sprostać wszystkim ambitnym celom wyznaczonym przez zespół projektantów Goodyeara. Opracowanie opony klasy AA stanowi duży skok technologiczny i wymaga osiągnięcia parametrów klasy A zarówno w kategorii przyczepności na mokrej nawierzchni, jak i wydajności paliwowej - zgodnie z unijnym obowiązkiem etykietowania opon, który obowiązuje w Unii Europejskiej od 1 listopada br. (Opony testowane na zgodność z wymaganiami Europejskiej Regulacji 1222/2009 i towarzyszącym regulacjom wdrożeniowym). Nowe europejskie oznaczenie opon jest podobne do etykiet klas energetycznych znanych z urządzeń AGD, gdzie A oznacza oponę o najlepszych parametrach w danej kategorii, a G oponę najsłabszą (Klasa G będzie drukowana na etykiecie, lecz nie będzie stosowana do opon do pojazdów ciężarowych. Najniższą klasą opon ciężarowych będzie F). Etykieta poinformuje nabywców opon o jej trzech kluczowych parametrach: efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomie emitowanego hałasu. W koncepcyjnej oponie zastosowano autorskie technologie opracowane przez Goodyeara w Centrum Innowacji w Luksemburgu. Należą do nich: nowa mieszanka, ulepszona struktura bieżnika oraz specjalnie przystosowana technologia produkcji. Opona Koncepcyjna była prezentowana w rozmiarze 385/55R22.5. Goodyear nie przedstawił jeszcze na tym etapie faktycznego wzoru bieżnika. Zamiast tego, opona koncepcyjna posiada artystyczny bieżnik podkreślający klasę opon. Zawarto w nim dwie ikony z etykiety: z jednej strony wizerunek dystrybutora paliwa, a z drugiej wizerunek chmury i deszczu, z towarzyszącymi literami A. Nowa opona stanowi z pewnością przełom technologiczny, dzięki któremu europejskie floty otrzymają jeszcze lepszy poziom przyczepności na mokrej nawierzchni i wyższą efektywność paliwową. Różnica między kompletem nowych opon klasy A a F może oznaczać zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 15 proc., co przekłada się na oszczędności rzędu około 7000 euro rocznie (Wyliczenia są rezultatem badań przeprowadzonych przez Centrum Innowacji Goodyeara w Luksemburgu w 2012 r. w oparciu o następujące założenia: średnie zużycie paliwa 32,3l/100 km → 323l/1000 km → potencjalna oszczędność 14,7proc. = zużycie paliwa mniejsze o 47,5 l na 1000 km → cena paliwa 1,50 EUR/litr = 71,25 EUR/1000 km → 100,000 km przebiegu rocznie = oszczędność 7,125 EUR rocznie.). Jeżeli chodzi o przyczepność na mokrej nawierzchni, w przypadku pełnego hamowania różnica między oponą klasy A a F może przełożyć się na skrócenie drogi hamowania nawet o 30 proc. To oznacza, że typowy pojazd ciężarowy jadący z prędkością 80 km/h wyhamuje na dystansie krótszym nawet o 25 metrów (Kalkulacja dla typowego pojazdu ciężarowego z naczepą o masie 40 ton GTW.). Opony klasy A nie są dla Goodyeara nowością. Opona do naczep LHT II, która może się pochwalić europejską klasą A w odniesieniu do efektywności  paliwowej w dwóch rozmiarach, jest dostępna na rynku od 2010 roku. Obecnie około 50 proc. opon Goodyear i Dunlop do pojazdów ciężarowych uzyskuje klasę C/C lub lepszą. Stowarzyszenie Niemieckiego Przemysłu Gumowego uznaje opony klasy C/C za bardzo dobre, a opony klasy A/C-A/A oraz C/A-A/A za wyjątkowe o bardzo wysokiej jakości.

Opony do aut dostawczych

CONTINENTAL

VancoEco

Opona przeznaczona jest głównie do samochodów dostawczych, takich jak Mercedes Sprinter, Ford Transit czy Volkswagen T5. VancoEco charakteryzuje się o ok. 30 proc. niższymi oporami toczenia, co przekłada się na redukcję zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji do 4 proc. Jednocześnie inżynierom udało się zachować krótką drogę hamowania na mokrej i suchej nawierzchni oraz zapewnić oponie podobne właściwości jezdne, jak w przypadku opon do samochodów osobowych. Za tym wielkim potencjałem w zakresie oszczędzania stoi połączenie dwóch rozwiązań konstrukcyjnych służących znacznemu ograniczeniu oporów toczenia. Po pierwsze, posiada ona bieżnik ze związkami krzemu, używany w oponach do samochodów osobowych. Po drugie, bieżnik przeprojektowano w taki sposób, aby znacznie ograniczyć deformację, jakiej ulega każda opona w miejscu zetknięcia z nawierzchnią. W połączeniu z bardzo płaskim konturem opony, te dwa rozwiązania umożliwiają redukcję oporów toczenia nawet o 30 proc. Podczas hamowania VancoEco formuje liczne drobne krawędzie. Przy hamowaniu na mokrej nawierzchni powstaje „efekt wycieraczki”, przenikając przez warstewkę wody i zapewniając krótką drogę hamowania, nawet na śliskiej drodze. Jest to szczególnie istotne w przypadku samochodów dostawczych, które bardzo często jeżdżą w pełni załadowane. Bezpieczne prowadzenie wynika z solidnego profilu opasania opony, który precyzyjnie przekazuje ruchy kierownicy, pozwalając kierowcom wykonywać szybkie manewry omijania niespodziewanych przeszkód. Opony przeznaczone są do 15-, 16- i 17-calowych obręczy i mają homologację do maksymalnej prędkości 210 km/h. Dostępne rozmiary (planowane są kolejne): w serii 75/70: 215/75 R16 C 113/111 R, 195/75R16 C 107/105 R, 195/70R15 C 104/102 Q / R; w serii 65: 195/65 R 16 C 104/102 T (100 T), 205/65 R 16 C 107/105 T (103 H), 215/65 R 16 C 109/107 R (106 T), 225/65 R 16 C 112/110 R, 235/65 R 16 C 115/113 R; w serii 60: 225/60 R 16 C 111/109 T (105H).

Zobacz cały numer PO 11/98 (Listopad 2012)


 

BRIDGESTONE

Blizzak LM-32C

To nowa opona zimowa do aut dostawczych zbudowanych na bazie samochodów osobowych o masie do 3 ton. W porównaniu ze swoim poprzednikiem, modelem LM-18C nowa opona Blizzak LM-32C zapewnia lepszą przyczepność na śniegu, lepsze parametry hamowania na mokrej nawierzchni oraz przebiegi wyższe o ponad 10 proc. Inżynierom Bridgestone’a udało się uzyskać poprawę przebiegów i wytrzymałości dzięki opracowaniu nowej mieszanki i zastosowaniu kierunkowego wzoru bieżnika oraz nowych, lżejszych materiałów konstrukcyjnych. Nowa mieszanka bieżnika z dużą zawartością krzemionki poprawia przyczepność na mokrej nawierzchni, zmniejsza opory toczenia i wydłuża żywotność opony. Przeprowadzone przez Bridgestone próby przebiegu pokazują, że opona Blizzak LM-32C umożliwia uzyskanie o 10 proc. większych dystansów niż poprzedni model LM-18C, a także zmniejszone o 21 proc. zużycie opon na osi napędowej. Kierunkowy wzór bieżnika jest oparty na wzorze stosowanym w oponie do samochodów osobowych Blizzak LM-32 i został zaprojektowany z myślą on najwyższych osiągach na śniegu i mokrej nawierzchni, nie rezygnując jednocześnie z dobrego prowadzenia na suchej nawierzchni. Lamele znajdują się we wszystkich klockach bieżnika a zastosowanie różnych kątów poszczególnych elementów ma na celu maksymalizację ilości krawędzi zapewniając lepszą przyczepność na ubitym śniegu. Poprzeczne rowki o dużej objętości generują duże siły ścinające, co skutkuje dobrą przyczepnością na świeżym, miękkim śniegu. Natomiast głębokie wzdłużne rowki zapewniają szybkie odprowadzanie błota i wody co przeciwdziała aquaplaningowi. Elementy poprzeczne i technologia 3D rozmieszczania lamelek w okolicach barku opony pomagają zwiększyć jej sztywność i zapewnić pewne stabilne prowadzenie także pod dużym obciążeniem. Opona LM-32C posiada specjalistyczne oznaczenie M+S oraz symbol „płatka śniegu” jest dostępna w tym roku 2012 w 9 rozmiarach od 14 do 16 cali, serie 60-70 z indeksem prędkości R i T.

Zobacz cały numer PO 10/97 (Październik 2012)

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń