VREDESTEIN
Sportrac 5
Nowa, cicha opona letnia do samochodów średniej i wyższej klasy - bezpośredni następca znanego modelu Sportrac 3. Koncern Vredestein ominął w numeracji cyfrę 4, aby nowego produktu nie mylono z oponami wielosezonowymi tej samej marki. Sportrac 5 ma zapewniać autom wyjątkową stabilność, sportowe osiągi i doskonałą przyczepność na suchej oraz mokrej nawierzchni. Oponę opracowano w kooperacji z biurem projektowym Giugiaro, które wcześniej współtworzyło popularne modele Ultrac Cento i Ultrac Sessanta. Włoska firma zaprojektowała bieżnik oraz boczne ścianki opony Sportrac 5. Wycieniowana podstawa wszystkich czterech rowków wzdłużnych bieżnika podkreśla jego asymetryczność i nadaje oponie sportowy charakter. Specjalne elementy konstrukcyjne w środkowych rowkach bieżnika zapewniają osiąganie niskich oporów toczenia i dobrej przyczepności na suchej i mokrej nawierzchni. Vredestein Sportrac 5, opona z indeksem prędkości V, jest dostępna w następujących rozmiarach: 185/55R15 82V, 195/65R15 91V, 195/60R15 88V, 195/55R15 85V, 205/60R15 91V, 195/55R16 87V, 195/50R16 88V(XL), 195/45R16 84V (XL), 205/60R16 92V, 205/55R16 91V, 205/55R16 94V(XL), 205/50 R16 87V, 215/55R 16 97V(XL), 205/50R17 89V.
Ultrac Vorti
Letnia opona klasy Ultra High Performance (do samochodów najwyższej klasy). Wzór opracowany przez biuro projektowe Giugiaro, nadaje jej wybitnie sportowy charakter. Opona cechuje się bardzo dobrą przyczepnością, trakcją oraz krótką drogą hamowania na suchej i mokrej nawierzchni. Indeks prędkości (Y) oznacza, że nie może na niej przekraczać 300 km/h. Producent określa ją jako model, który spełnia wszystkie oczekiwania użytkowników zaawansowanych technologicznie samochodów na świecie. Perfekcyjne wzornictwo opony idzie w parze z najnowszą technologią. Np. zewnętrzne ścianki dwóch rowków wzdłużnych są ustawione pod dwoma kątami. Jeden wynosi 45° i zapewnia stabilność poprzeczną opony podczas jazdy po łuku. Boczne rowki są ustawione natomiast pod kątem 10°. Po to, aby zapewniać stałe parametry jezdne, równomierne zużycie bieżnika i niski poziom hałasu. Innowacyjny, nietypowy bieżnik czteropromieniowy, zwiększa powierzchnię styku opony z nawierzchnią i zapewnia równomierny rozkład naprężeń „gumy”. Asymetryczność wzoru bieżnika na krawędzi opony oraz zoptymalizowany kąt bocznych rowków skutkują znacznym ograniczeniem emitowanego hałasu. Opona Ultrac Vorti występuje na rynku w rozmiarach: 225/40ZR18 92Y XL, 235/40ZR19 96Y XL, 235/35ZR19 91Y XL, 255/35ZR19 96Y XL, 245/35ZR20 95Y XL, 255/35ZR20 97Y XL, 275/35ZR20 102Y XL, 285/35ZR20 104Y XL, 285/30ZR19 98Y XL, 275/30ZR20 97Y XL, 295/30ZR20 101Y XL.
Opony rajdowe
MICHELIN
Latitude Cross S1 i H1
Opona Michelin Latitude Cross powstała na bazie mieszanki gumy „Terrain proof”, odpornej na ścieranie przez kamienie i żwir, która jest stosowana w oponach przemysłowych. Znacznie wolniejsze tempo zużycia umożliwia wyprawy na bezdroża i daje gwarancję niezwykłej żywotności, nawet przy użytkowaniu na najtrudniejszych typach dróg oraz przy pełnym obciążeniu pojazdu. Agresywna rzeźba barków oraz duża liczba krawędzi atakujących sprawiają, że opony bez trudu utrzymują kontakt z podłożem nawet na najtrudniejszych nawierzchniach, jak na przykład mokra trawa. Dodatkowo w oponach Latitude Cross zastosowano technologię „Silent Tread Design”, która zapewnia komfort akustyczny właściwy dla opony szosowej. Zagięty kształt klocków bieżnika zapobiega ich uderzaniu o nawierzchnię i niweluje charakterystyczny dla opon terenowych wysoki poziomu hałasu. Dzięki temu użytkownik Latitude Cross, powracając na szosę, ma zagwarantowany najwyższy komfort jazdy. Argentyńska runda WRC była prawdziwym wyzwaniem szczególnie dla tych opon. Po pierwsze ze względu na odległości pokonywane podczas poszczególnych odcinków specjalnych, których długość dochodziła nawet do 66 km. Po drugie ze względu na rodzaj nawierzchni, która charakteryzuje się licznymi ostrymi kamieniami ukrytymi pod warstwą piasku. Teamy wspierane przez Michelin mają do wyboru dwa rodzaje opon: wykonane z twardej mieszanki gumy Latitude Cross H1 lub bardziej miękką wersję Latitude Cross S1. Podczas całego wyścigu każda załoga mogła wykorzystać w sumie 40 opon. Na potrzeby startu swoich partnerskich załóg w rajdzie Philips Rally Argentina francuski koncern przekazał 1300 opon Michelin Ltitude Cross (1000 opon H1 i 300 opon S1).
Zobacz cały numer PO 6/94 (Czerwiec 2012)
YOKOHAMA - ITR S.A.
Advan Neova AD08
Szybkość stała się jeszcze szybsza – w ten sposób japoński producent opon rekomenduje swoją sportową gwiazdę szos. Opona Advan Neova AD08 Yokohamy narodziła się na torze wyścigowym po to, aby zapewniać kierowcom bezkompromisową jazdę po ulicy. Do jej największych zalet należą: doskonała przyczepność na suchej nawierzchni, niskie zużycie bieżnika oraz zachowanie właściwości opony ulicznej na mokrej i suchej nawierzchni. W produkcji Advan Neova AD08 zastosowano związek mikrokrzemionki z węglem o dużej gęstości, który zapewnia przyczepność na mokrej i suchej jezdni oraz niskie zużycie bieżnika. Stalowe wzmocnienia po bokach pomagają ograniczyć boczne ugięcia opony podczas szybkiego wchodzenia w zakręt, dzięki czemu zapewniają doskonałą kontrolę nad oponą. Szybko reagujące bliźniacze żebra „Reflex” wzmacniają stabilność prowadzenia i odpowiadają za błyskawiczną reakcję układu kierowniczego podczas szybkiej jazdy. Ściany zewnętrzne żebra zostały zaokrąglone tak, aby jeszcze bardziej zredukować nierównomierne zużycie bieżnika. Doskonałą przyczepność oraz stabilność boczną podczas szybkiego wchodzenia w zakręty gwarantuje bark monoblokowy, który wyposażony został w kanały HydroARC. Odpowiadają one za utrzymanie przyczepności na mokrej nawierzchni. Technologia Groove-in-Groove (rowek w rowku) to system małych nacięć w rowkach opony, które pomagają równomiernie rozłożyć obciążenia wynikające z naprężeń. Wszystko po to, aby dodatkowo zminimalizować nierównomierne zużycie opony. W modelu Advan Neova AD08 zastosowano specjalną mieszankę dla opon wysokich osiągów, która staje się krucha w niskich temperaturach. Dlatego w celu utrzymania charakterystyki opony, jej wysokich osiągów, a także zapobieżenia uszkodzeniom, Advan Neova AD08 musi być używana i przechowywana w temperaturze wyższej niż -10°C. Opony Advan Nova AD08 są dostępne w rozmiarach od 195/55R15 do 255/30R19. Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej www.yokohama-online.pl
Zobacz cały numer PO 5/93 (Maj 2012)
Opony osobowe na lato
BRIDGESTONE
Potenza Adrenalin RE002
Zgodnie z nazwą, opony te mają charakter czysto sportowy i oferują entuzjastom motoryzacji bardziej ekscytującą sportową jazdę na co dzień. Potenza Adrenalin RE002, tak zakłada producent, ma przyciągnąć nowych klientów, zwłaszcza na rynku europejskim. Chodzi o kierowców, którzy uwielbiają sportowe wrażenia i poszukują alternatywy dla opon standardowych. Seria opon sportowych klasy premium Potenza S001 pozostaje flagowym produktem przeznaczonym do luksusowych samochodów o wysokich osiągach. Dedykowana zarówno na rynek części oryginalnych, jak i zamiennych, seria S001 zapewnia doskonałe wyniki na mokrych powierzchniach. Adrenalin RE002 to z kolei opona czysto sportowa przeznaczona na rynek wtórny, która osiąga rewelacyjne wyniki, zwłaszcza na suchych nawierzchniach. Niezależnie od tego, czy kierowca posiada tuningowany samochód, dwuosobowy roadster lub standardowy sedan, opony Adrenalin gwarantują ekscytującą codzienną jazdę, ostre jak brzytwa reakcje układu kierowniczego i precyzyjne manewry w przestrzeni miejskiej. Dla zapewnienia kontroli na suchej nawierzchni i czystej przyjemności z prowadzenia, wzór bieżnika wyposażono w duże, sztywne klocki zewnętrzne z trójwymiarowym połączeniem między barkiem a sąsiednim żebrem, co zapewnia doskonałe prowadzenie w zakrętach. Wydajność w zakresie przyczepności i sportowych manewrów zwiększono dzięki szerokiej strukturze żeber z rowkowaną krawędzią i falistym żebrem centralnym. Opony Adrenalin są przeznaczone do jazdy przede wszystkim na suchych nawierzchniach, zapewniają jednak kierowcom bezpieczeństwo na mokrej jezdni. To istotna cecha w europejskim klimacie. W tym celu firma Bridgestone zastosowała nową „pulsującą” technologię rowka i deflektora. Skutkuje to rozbiciem warstwy wody i odprowadzeniem jej spod powierzchni opony, co zwiększa odporność na hydroplaning. Potenza RE002 Adrenalin jest dostępna od stycznia 2012 roku w rozmiarach 15-18’’, w seriach 60-40.