Opony osobowe zimowe
NEXEN
Roadstone Winguard Snow’G
To opona do samochodów osobowych należąca do wyższego segmentu ekonomicznego, produkowana przez koreański Nexen. Zachowuje doskonalą przyczepność zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni. Trzy szerokie, proste rowki skutecznie usuwają zalegające błoto zapobiegając efektowi aquaplaningu. Liczne nacięcia zapewniają dobrą przyczepność i pewną jazdę po topniejącym śniegu. W odróżnieniu od zwykłej opony zimowej, w Roadstone Winguard Snow’G zastosowano kanaliki wodne i zminimalizowano krawędzie blokowe. Dzięki temu zmniejszono szumy toczenia oraz zwiększono wytrzymałość. Zastosowanie pięciu różnych stopni pochyłu zaowocowało uzyskaniem bieżnika generującego niższy poziom hałasu i jeszcze większy komfort jazdy. Opona dostępna w rozmiarach: od 195/60R15 do 215/65R16. Dystrybutorem opon na polskim rynku jest ITR Spółka Akcyjna. Więcej na www.roadstone-tyres.eu
Zobacz cały numer PO 12-1/99 (Grudzień 2012-Styczeń 2013)
CONTINENTAL
ContiWinterContact TS 850
Nowa opona zimowa zapewnia doskonałe prowadzenie pojazdu w typowo zimowych warunkach. ContiWinterContact TS 850 powinna więc zadowolić kierowców ceniących sobie komfort jazdy i bezpieczeństwo. Nowa koncepcja wzoru bieżnika zapewnia szczególnie dobrą przyczepność na śniegu. Kierunkowa rzeźba wierzchniej warstwy ContiWinterContact TS 850 została zaprojektowana w taki sposób, aby zapewnić maksymalną ilość krawędzi „wgryzających” się w śnieg i lód. Zwiększona liczba lameli sprawia, że opona lepiej przenika cienką warstwę wody znajdującej się na lodzie, poprawiając przy tym przyczepność samochodu podczas hamowania i ruszania. Żeby zapewnić jeszcze lepsze prowadzenie pojazdu, inżynierowie Continentala zaprojektowali sztywniejszy kontur ContiWinterContact TS 850. Dzięki temu siły są skuteczniej przenoszone z krawędzi opony i samochód szybciej reaguje na ruch kierownicy. Jednocześnie udoskonalona struktura opony zapewnia niskie opory toczenia i redukcję zużycia paliwa. Nowa TS 850 dedykowana jest do samochodów klasy średniej i kompaktowych. Opona dostępna będzie od jesieni 2012 r. w 27 rozmiarach z homologacją dla 190 km/h i 240 km/h. www.continental.pl
GOODYEAR
UltraGrip 8 Performance
Gwarantująca wysokie osiągi opona zimowa, przeznaczona do jazdy w trudnych, śnieżnych warunkach jest absolutną nowością Goodyeara. Sprawdza się na błocie pośniegowym, śniegu i oblodzonych drogach. Bieżnik UltraGrip 8 Performance z mieszanką krzemionkową, wykonaną w najnowszej technologii mieszania, utrzymuje elastyczność opony w niskich temperaturach, zapewniając jednocześnie właściwą sztywność w szerokim zakresie temperatur. W przypadku zaśnieżonej nawierzchni lub opadów śniegu UltraGrip 8 Performance z lamelami wykonanymi przy udziale trzech technologii zapewnia także sztywność i doskonałe prowadzenie na śniegu. Gęsto ułożone hybrydowe lamele o pełnej głębokości poprawiają zachowanie na śniegu przez cały okres eksploatacji, a większa liczba krawędzi - wynikająca z bardziej zróżnicowanego rozstawu bloków bieżnika - przyczynia się do poprawy ogólnego zachowania opony na śniegu. Postęp w precyzji prowadzenia znalazł również odzwierciedlenie w wynikach niezależnych testów. Stwierdzono poprawę prowadzenia na śniegu o średnio 3 proc. w porównaniu z produktami konkurencji. UltraGrip 8 Performance posiada również specjalnie zaprojektowany, obwodowy rowek o głębokości 6 mm, który - rozdzielając bloki bieżnika - poprawia przyczepność boczną. Przy hamowaniu centralne żebro w kształcie piły działa jak pług śnieżny, skracając drogę hamowania na śniegu o 6 proc. w porównaniu do trzech konkurencyjnych opon, a zmienny kąt nachylenia „zębów” poprawia właściwości trakcyjne na śniegu. Opadom śniegu zawsze towarzyszy błoto pośniegowe, dlatego nowa opona Goodyear ma szersze rowki barkowe umożliwiające skuteczne oczyszczanie bieżnika. Większa powierzchnia styku w strefie środkowej i większa stopka opony poprawiają też parametry hamowania i dają większą kontrolę na lodzie w porównaniu z oponami poprzedniej generacji. Na mokrej nawierzchni kierunkowa konstrukcja bieżnika z hydrodynamicznymi rowkami rozprasza wodę spod czoła opony, umożliwiając skuteczną odporność na aquaplaning, a na suchej nawierzchni obwodowe żebro centralne zwiększa precyzję kierowania i manewrowania. Wyniki niezależnych testów potwierdziły, że wśród testowanych opon UltraGrip 8 Performance wyróżnia się najlepszym prowadzeniem na mokrych drogach, a także osiąga jedne z najniższych oporów toczenia. Nowa opona UltraGrip 8 Performance jest dostępna w ok. 40 rozmiarach. www.goodyear.eu/pl
Dębica Frigo HP
Opis nowej zimowej opony Grupy Goodyear znajduje się w relacji z konferencji prasowej Dębicy na str. 24-25.
MICHELIN
Pilot Alpin PA4
Jest kolejną generacją zimówek przeznaczoną do aut o najwyższych osiągach. Przy konstruowaniu nowego modelu Michelin zastosował Ridge N-Flex - pakiet trzech technologii wykorzystanych w konstrukcji bieżnika, lamelach i mieszance gumowej. Dzięki temu opony Michelin Pilot Alpin PA4 oferują najlepsze zrównoważenie bezpieczeństwa, mobilności i trwałości zimą. Nowa zimówka francuskiego producenta została zbadana i oceniona w 2012 r. przez niezależną organizację TÜV SÜD Automotive. Z badania wynika, że opona zapewnia średnio o dwa metry krótszą drogę hamowania na mokrej nawierzchni w porównaniu do opon wiodących konkurentów, lepsze panowanie nad pojazdem podczas pokonywania zakrętów na zaśnieżonej drodze oraz na mokrej nawierzchni, a także lepszą trakcję na nawierzchni zaśnieżonej i oblodzonej. Zrównoważenie osiągów w Pilot Alpin PA4 konstruktorzy osiągnęli udoskonalając równocześnie m.in. rzeźbę bieżnika i skład mieszanki gumy. Bieżnik Maxi Edge, będący jednym z trzech elementów pakietu Ridge N-Flex, zapewnia znakomitą trakcję oraz hamowanie na śniegu i lodzie. W bieżniku zastosowano większą liczbę krawędzi i lameli. W przypadku nowych opon Pilot Alpin liczba krawędzi atakujących w porównaniu z oponą poprzedniej generacji wzrosła o nawet 74 proc. Z kolei liczba lameli jest większa o nawet 135 proc. Trójwymiarowe, głębokie, samoblokujące się lamele StabiliGrip (drugi element Ridge N-Flex) ułożone są pod różnymi kątami, aby zapewnić lepszą trakcję, skutecznie przecinać warstwę wody i zapewnić lepszą przyczepność do podłoża, a także stabilizować klocki bieżnika przy większych prędkościach. Połączenie tych cech zapewnia lepszą przyczepność i precyzję kierowania. Mieszanka gumy trzeciej generacji - Helio Compound 3G (ostatni element technologicznego trio pod nazwą Ridge N-Flex) gwarantuje elastyczność w niskich temperaturach dla lepszej przyczepności na oblodzonej nawierzchni. W mieszance zastosowano krzemionkę i olej słonecznikowy, co jest opatentowaną innowacją koncernu Michelin. Helio Compound 3G poprawia przyczepność opony na mokrej, zaśnieżonej i oblodzonej nawierzchni. Michelin Pilot Alpin PA4 dostępna jest w dwóch wersjach: z asymetrycznym bieżnikiem optymalnie dostosowanym do wymogów samochodów o dużej mocy oraz z bieżnikiem kierunkowym, opracowanym specjalnie pod kątem wymagań takich modeli Porsche jak 911 czy Boxster. www.michelin.pl