SOLIDEAL
Backhoe BHZ
Opona została zaprojektowana z myślą o koparko-ładowarkach, nośnikach teleskopowych, miniładowarkach, do aplikacji o zwiększonym ryzyku uszkodzenia czoła opony oraz do miejsc, gdzie wymaga się małych uszkodzeń nawierzchni, na których pracuje maszyna (np. tereny zielone). Najnowsza konstrukcja bieżnika i wzmocniony karkas zapewniają wyższą odporność na uszkodzenia mechaniczne przy zachowaniu optymalnej trakcji i stabilności. Solideal BHZ posiada najbardziej zabudowaną powierzchnię bieżnika w klasie opon R4 - do 60 proc. (stosunek wypełnienia bieżnika do pustych przestrzeni), co wpływa na obniżenie ilości punktowych uszkodzeń. Innowacyjny wzór bieżnika także uszkodzenia bieżnika na barkach, co dodatnio wpływa na niższy nacisk powierzchniowy, a regularna linia kontaktu bieżnika z podłożem sprzyja optymalizacji wibracji. Konstrukcja opony została zaprojektowana przed wszystkim do aplikacji pracujących na twardych podłożach, powierzchniach kamienistych, z długimi odcinkami przejazdu oraz aplikacji Heavy Duty. Może być także wykorzystywana jako opona “zimowa” w maszynach pracujących przy odśnieżaniu. Opona Solideal BHZ dostępna jest już w najbardziej popularnych rozmiarach: 12-16.5 PR12 (305/70-16.5), 16.9-28 PR12 (440/80-28), 18.4-26 PR12 (480/80-26), 19.5L-24 PR12 (500/70-24), ale gama rozmiarów z pewnością będzie jeszcze uzupełniana. Więcej o produktach firmy Solideal na stronie www.camoplastsolideal.com/pl
Zobacz cały numer PO 11/108 (Listopad 2013)
STARCO
Starco AW
Opona została zaprojektowana zgodnie ze standardami panującymi na rynku producentów. Odpowiednia głębokość bieżnika zapobiega ugniataniu gleby. Charakteryzuje ją duża nośność przy niskim ciśnieniu, a zoptymalizowane rowki umożliwiają samooczyszczenie się opony. Wyjątkowa mieszanka bieżnika wydłuża pracę opony na miękkich oraz twardych powierzchniach. Posiada wysoką odporność na uszkodzenia od uderzeń. Nadaje się do wszystkich zastosowań ogólnych. Więcej na stronie: www.stacopolska.pl
Zobacz cały numer PO 10/107 (Październik 2013)
HEUVER
Altura T422
Hurtownia Opon Heuver jest wyłącznym dystrybutorem marki Altura i ma w swojej ofercie szeroki asortyment opon do maszyn pracujących w budownictwie, drogownictwie i rolnictwie. Do maszyn rolniczych marka Altura oferuje opony diagonalne. Są one odporne na zewnętrzne uszkodzenia dzięki wzmocnionemu karkasowi. Opona T422 ma mocny karkas chroniony przed uszkodzeniami z zewnątrz wzmocnionym rantem. Nadaje się do pracy na podłożu trawiastym, polu uprawnym oraz do transportu drogowego. Opona dostępna jest w 10 rozmiarach. Pełen asortyment opon Altura można znaleźć na stronie www.heuver.pl
MICHELIN
AxioBib 2,32 m
To opona prototypowa, największa do ciągników, jaką Michelin posiada w swojej ofercie (indeks obwodu toczenia 50, wysokość 2,32 m, nośność 9,5 t). Poza technologicznym i inżynieryjnym wyzwaniem, jakim było zaprojektowanie i wyprodukowanie opony, Michelin Axiobib 2,32 m doskonale wpisuje się w coraz mocniej akcentowany trend w świecie rolnictwa. Na wyzwania stawiane przez coraz potężniejsze ciągniki, których moc stopniowo rosła od 160-220 KM, poprzez 220-280 KM, 260-350 KM, a ostatnio przekroczyła 350 KM, Michelin odpowiadał oponami o coraz większej średnicy: od 1,95 m, poprzez 2,05 m, 2,15 m i wreszcie 2,32 m. Maszyny rolnicze powstają coraz większe, aby zaspokoić popyt na produkty rolne. Prototypowa opona Michelin AxioBib 2,32 m jest przeznaczona do ciągników o mocy powyżej 350 KM, takich jak np. ciągnik New Holland T9. Axiobib IF 850/75 R42 powstała, aby efektywnie przekazywać całą moc ciągnika. Ma być produktem flagowym w gamie opon rolniczych Michelin. AxioBib 2m32 opiera się na technologii Michelin Ultraflex, która pozwala na większe obciążenie pojazdu przy ciśnieniu niższym nawet o 0,8 bara. Oznacza to lepszą trakcję bez obracania się opony na obręczy, jak również mniejsze ugniatanie gleby. Ten innowacyjny technologicznie krok naprzód jest odpowiedzią Michelin na potrzeby rolników w zakresie zwiększenia wydajności przy jednoczesnej ochronie gleby. Dzięki doświadczeniu i umiejętnościom działów badań i rozwoju Grupa Michelin może wprowadzać innowacje we wszystkich elementach opon. Klocki w bieżnikach opon rolniczych zazwyczaj układają się w kształt litery V. Sam kształt bieżnika to jednak nie wszystko. Aby opona wyróżniała się podczas prac polowych i spełniała wymogi rolników, należy wziąć pod uwagę wszystkie szczegóły - od sztywności klocków bieżnika i kąta, pod jakim wchodzą w glebę, po sztywność drutówki i jakość mieszanki gumy. Chociaż wszystkie opony rolnicze są do siebie w pewnym stopniu podobne, to tak naprawdę różnią się od siebie, a szczegóły tkwią w zastosowanych w nich technologiach. Inżynierom Grupy Michelin wraz z opracowaniem prototypowej opony Axiobib IF 850/75 R42 udało się przesunąć powszechne ograniczenia w konstrukcji bieżnika opon rolniczych. Opona pokazuje tylko jedną z wielu dróg, którymi podąża Michelin, pracując nad skutecznymi rozwiązaniami, które zaspokajają często pozornie wykluczające się wymagania, jak na przykład opracowanie opony zdolnej do pracy zarówno na glebie twardej, jak i miękkiej i wilgotnej oraz na terenie pochyłym.
CerexBib
Michelin wprowadził dwa nowe rozmiary opon CerexBib. Są to IF 800/70 R38 CFO oraz IF 900/60 R38 CFO. Dzięki wykorzystaniu technologii Ultraflex opony chronią glebę podczas pracy maszyn rolniczych, zapewniając przy tym zwiększoną nośność. Michelin CerexBib została stworzona we współpracy z Claas, światowym liderem w produkcji kombajnów. Dzięki kooperacji dwóch firm zajmujących czołowe miejsce w swoich branżach opracowano oponę, która pozwala na zwiększenie wydajności upraw, ogranicza ugniatanie gleby, oferuje większą nośność oraz pozwala na poruszanie się maszyn rolniczych po zwykłych drogach. CerexBib to jedyna na rynku opona do kombajnów, która może być eksploatowana przy ciśnieniu nieprzekraczającym 2 barów. Zmniejszając ugniatanie gleby, jakie zazwyczaj powodują kombajny, Michelin CerexBib umożliwiają skuteczną cyrkulację wody i powietrza na uprawianym polu, jednolity wzrost plonów, a także ochronę zbiorów. Większy obszar kontaktu z glebą i obniżone ciśnienie zmniejszają głębokość kolein oraz zwiększają przyczepność zarówno na mokrym, jak i suchym podłożu. Pozwala to na oszczędność czasu i paliwa. Takie rozwiązania umożliwiają zastosowanie współczesnych technik uprawy, jak na przykład zasiew bezpośredni. Zmniejszone ugniatanie w połączeniu z możliwością zastosowania wydajniejszych maszyn umożliwiają uzyskanie większych plonów. Michelin CerexBib to także pierwsza opona, która może być używana na przedniej i na tylnej osi kombajnu. Dodatkowo, specjalna mieszanka gumowa zmniejsza o 25 proc. nagrzewanie się opony. Przy zachowaniu zwiększonej nośności CerexBib są też o 15 proc. węższe niż opony dostępne obecnie na rynku. Dzięki temu producenci mają możliwość konstruowania większych maszyn, nie przekraczając progu 3,5 metra szerokości. To istotny czynnik także z punktu widzenia poruszania się kombajnów po drogach publicznych.
SprayBib
Producenci sprzętu rolniczego konstruują coraz większe maszyny, aby podnieść produktywność gospodarstw. Niektóre opryskiwacze najnowszej generacji mają nawet 50 m szerokości. Wraz ze wzrostem gabarytów maszyn rośnie ich masa, a zatem nacisk na glebę. Z tego powodu Michelin, projektując opony SprayBib, sięgnął po technologię Ultraflex, chroniącą glebę, obniżającą zużycie paliwa oraz gwarantującą większą trwałość. Opryskiwacze z reguły wyposaża się w wąskie koła pozostawiające głębokie koleiny. Co więcej, opryskiwaczy używa się w okresie, gdy gleba jest bardzo delikatna, a uprawy są we wczesnej fazie wzrostu. Niskociśnieniowe opony Michelin SprayBib umożliwiają zmniejszenie ugniatania gleby przez opryskiwacz i zapewniają maszynie lepszy uciąg z racji większego obszaru kontaktu bieżnika z podłożem. Większy obszar kontaktu z podłożem i wydatniejsze klocki bieżnika Michelin SprayBib przekładają się z kolei na obniżenie zużycia paliwa. SprayBib, dzięki zwiększonej nośności przy niezmienionym ciśnieniu, pozwala na konstruowanie jeszcze większych maszyn rolniczych. Nośność standardowej opony napompowanej do ciśnienia 5,5 bara wynosi 5,8 tony. Michelin SprayBib przy tej samej nośności może być używana z ciśnieniem 3,6 bara. Tak więc, SprayBib pracuje z ciśnieniem niższym o 35 proc. od ciśnienia w oponach o tym samym rozmiarze opartych na standardowych technologiach. Użytkownik SprayBib odczuje również poprawę komfortu oraz różnicę prędkości jazdy po szosie. Maksymalna dozwolona prędkość jazdy na oponach Michelin SprayBib wynosi 65 km/h przy obciążeniu do 6500 kg na oponę.