BRIDGESTONE
Blizzak W810
To opona nowej generacji, która zapewnia jeszcze lepsze osiągi na śniegu, lodzie i mokrej nawierzchni, wraz z przedłużonym okresem żywotności i zmniejszonym zużyciem paliwa, niż jej poprzedniczka - W800. Ulepszenia te są wprowadzone w ramach tej samej, solidnej konstrukcji, co zapewnia doskonałą trwałość nawet w przypadku bardzo intensywnie użytkowanych samochodów przy maksymalnym obciążeniu osi. W celu zwiększenia osiągów w warunkach zimowych zoptymalizowano wzór bieżnika, zwiększając o 11 proc. ilość nacięć w porównaniu do W800, polepszając efekt wgryzania się w śnieg oraz twardość krawędzi klocków o 13 proc.. By poprawić przyczepność, hamowanie i pokonywanie zakrętów na pokrytych lodem nawierzchniach. Opracowano nową mieszankę gumową z większą zawartością krzemionki, zapewniającą doskonałe osiągi i większą trwałość opon. Zastosowano również technologię rowków 3D na barku bieżnika - po raz pierwszy w oponach zimowych dla mniejszych samochodów ciężarowych - zwiększając w ten sposób sztywność klocków bieżnika. Blizzak W810 została przetestowana w ciężkich warunkach na zimowym torze w północnej Szwecji i wykazała, w porównaniu ze swą poprzedniczką, przyczepność na śniegu zwiększoną o 30 proc., zaś o 16 proc. lepsze osiągi hamowania na lodzie. Ogólna poprawa osiągów w warunkach zimowych jest również poparta testami porównawczymi flot pojazdów. Objęły one 11 samochodów Mercedes Sprinter (z oponami w rozmiarze 235/65 R16) w Niemczech i Francji. Nastąpiła poprawa osiągów, takich jak zużycie, które zredukowano o 41 proc. na osi przedniej i o 24 proc. na tylnej. Opona dostępna jest w sprzedaży od maja 2013 r. Opony Blizzak W810 oraz Blizzak LM-32C pokryją 87 proc. zapotrzebowania rynku na tego typu ogumienie.
MATADOR
MPS 530 Sibir Van
To nowa generacja opon do samochodów dostawczych. Opona dostępna jest w zakresie wymiarów kół od 14 do 16” tarcz kół. Opona zapewnia bardzo dobrą przyczepność i bezpieczeństwo jazdy w zimie. MPS 530 Sibir konstruowano specjalnie do stosowania zimą w małych i średnich samochodach dostawczych oraz niedużych ciężarówkach. MPS530 Sibir z oznaczeniem M + S może być używana w ruchu zimowym na autostradach i drogach regionalnych. Oponę cechuje wysoka niezawodność i doskonała przyczepność na śliskiej i mokrej nawierzchni. W ofercie znajduje się 19 rozmiarów z różnymi wariantami indeksów prędkości: N - do 140 km/h, Q - do 160 km/h, R - do 170 km/h, a T - do 190 km/h, z profilami szerokości od 165 mm do 235 mm.
YOKOHAMA
W. drive WY01
Opona przeznaczona jest do samochodów dostawczych. To pierwsza opona zimowa, w której zastosowano wybrane elementy technologii BluEarth. Dzięki połączeniu dużego kierunkowego bieżnika i wzmocnionej konstrukcji wewnętrznej, W. drive WY01 osiąga doskonałe wyniki na zaśnieżonych i oblodzonych drogach. Zapewnia optymalne prowadzenie i dobrą przyczepność również na mokrej nawierzchni, występującej w warunkach zimowych. Opona otrzymała wysoką ocenę w hamowaniu na mokrym (Wet Grip) - klasę B. Zastosowane elementy technologii BluEarth zwiększają bezpieczeństwo kierowcy i gwarantują niższe koszty użytkowania dzięki doskonałej trwałości. Jest dostępna w rozmiarach: od 195/70R15C do 205/60R16C. W Polsce oficjalnym dystrybutorem opon Yokohama jest firma ITR.S.A.
Zobacz cały numer PO 10/107 (Październik 2013)
MICHELIN
X® MultiWay™ 3D
To ciężarowa opona wielofunkcyjna. Można ją stosować na wszystkich rodzajach dróg i we wszystkich warunkach pogodowych, co przynosi korzyści w postaci oszczędności czasu i paliwa oraz zwiększonej niezawodności i bezpieczeństwa. Opona Michelin jest optymalnym rozwiązaniem dla przewoźników pracujących zwłaszcza w transporcie regionalnym i krajowym. W nazwie opony Michelin X® MultiWay™ 3D zawiera się jej charakterystyka. Zastosowano w niej najnowsze osiągnięcia Michelin Durable Technologies w postaci dodatkowego opasania - technologię InfiniCoil, która w oponach o profilu 70 pozwala na obciążenie osi prowadzącej nawet do 8 t (standardowa wartość w tym rozmiarze to 7,5 t) oraz innowacyjną technologię trójwymiarowych lamel zapewniających znakomitą przyczepność na śliskich nawierzchniach; oznaczenie M+S (błoto i śnieg) oraz 3PMSF (trójszczytowa góra i płatek śniegu) na oponach zarówno na osie prowadzące i napędowe informuje o zapewnieniu bardzo dobrej trakcji w zimie lub na zabłoconej nawierzchni. Opona przystosowana jest do jazdy po drogach głównych, lokalnych i po autostradach. Może być użytkowana przez cały rok w różnych warunkach pogodowych, zapewniając znakomitą trakcję bez względu na typ nawierzchni. Opony gamy Michelin X® MultiWay™ 3D są dostępne w najpopularniejszych rozmiarach na rynku: 315/80 R22,5; 315/70 R22,5 - 156/150L z możliwością obciążenia osi pojedynczej do 8 t; 295/80 R22,5.
SAVA
Avant 4
Słoweńska firma należąca do grupy Goodyear wprowadza nową linię opon 17.5” do pojazdów ciężarowych, wykorzystywanych w transporcie regionalnym i lokalnym. W skład linii wchodzą trzy rodzaje opon: Avant 4 na oś sterującą, Orjak 4 na oś napędową i Cargo 4 do naczep. Nowe opony zaprojektowano z myślą o zwiększonych oszczędnościach operatorów pojazdów, służących przede wszystkim do przewozów regionalnych i transportu lokalnego. Opony są przeznaczone do szerokiej gamy pojazdów, w tym do ciężarówek z naczepami, platform i różnego rodzaju naczep. Opona Avant 4 do montażu na oś sterującą posiada trzy podwójne żebra, zapewniające równomierny rozkład ciśnienia powietrza w oponie, wysoką odporność na zużycie i równomierną charakterystykę ścierania. Duża gęstość elementów bieżnika nowej opony zapewnia dobre hamowanie na mokrej nawierzchni. Natomiast konstrukcja karkasu gwarantuje zwiększoną odporność na nagrzewanie, co przekłada się na wyższą trwałość eksploatowanej opony. Inne właściwości i zalety Avant 4 to duża ilość gumowej części bieżnika, wydłużająca przebiegi, sztywne żebra barkowe poprawiające sterowność i stabilność boczną, szeroki obszar lameli bieżnika dla długich przebiegów oraz wysokie parametry trakcji i hamowania. Naprzemienne rozłożenie bloków bieżnika sprawia, że poziom hałasu jest niski, a opona jest chroniona przed wbijaniem się kamieni, co dodatkowo wydłuża jej żywotność. Avant 4 jest dostępna w rozmiarach: 205/75 R 17.5 124/122 M, 215/75 R 17.5 126/124 M, 225/75 R 17.5 129/127 M, 235/75 R 17.5 132/130 M.
Orjak 4
Opona na oś napędową Orjak 4 wyróżnia się specjalną rzeźbą bieżnika, zapewniającą dobrą trakcję i hamowanie na mokrej nawierzchni. Szeroki bieżnik posiada otwartą rzeźbę, która sprzyja pewnej trakcji. Opona charakteryzuje się dużą ilością gumowej części bieżnika, co wydłuża przebiegi. Orjak 4 posiada również karkas zaprojektowany w sposób ograniczający nagrzewanie, co dodatkowo zwiększa trwałość opony. Ponadto połączone pięcioma żebrami pełne bloki bieżnika zapewniają równomierne zużycie, dobrą odporność na powstawanie ubytków i uszkodzeń, a także stabilność tylnej osi dla poprawy sterowności. Komputerowo zoptymalizowany kształt bieżnika redukuje hałas, zapewnia równomierne zużycie i dobrą trakcję. Inne zalety to niski poziom hałasu i zmniejszony opór toczenia w stosunku do poprzedniego modelu Orjak 3. Opony Orjak 4 są dostępne w rozmiarach: 205/75 R17.5 124/122 M, 215/75 R17.5 126/124 M, 225/75 R17.5 129/127 M, 235/75 R17.5 132/130 M.