MICHELIN
X One XDN 2 Grip
Ta nowa opona o rozmiarze 495/45 R22,5 została stworzona do montażu w układzie pojedynczym na osiach napędowych w miejsce opon bliźniaczych w ciągnikach siodłowych. Dzięki zastosowanej w jej budowie technologii Michelin Durable Technologies opona ta charakteryzuje się doskonałą przyczepnością w każdych warunkach pogodowych we wszystkich krajach Europy. Technologia ta jest innowacyjnym systemem wykorzystującym specjalne nacięcia lamelkowe „podwójna fala” i „kropla wody”. W X One XDN 2 Grip zastosowano także innowacyjną technologię InfiniCoil. Jest to pojedyncza stalowa linka (całkowita jej długość to nawet 400m - czyli 4 długości boiska do piłki nożnej!), która nawinięta jest na karkas wzdłuż kierunku toczenia opony. Technologia ta pozwala na znaczące poprawienie wielu ważnych parametrów jezdnych. Praca czoła bieżnika jest bardziej stabilna, co bezpośrednio wpływa na lepszą skuteczność przenoszenia napędu. Oponę charakteryzuje lepsza przyczepność na oblodzonej nawierzchni nawet o 30 proc. w odniesieniu do Michelin X One XDN Grip. Na śniegu lub mokrej nawierzchni parametr ten jest lepszy o 15 proc. Bardzo dobre rozłożenie dynamicznych sił nacisku przekłada się na dużą żywotność opony X One XDN 2 Grip. Może ona osiągnąć nawet dwa razy większe przebiegi w stosunku do swojej poprzedniczki. Kolejną cechą wyróżniającą tę oponę jest zwiększona o 130 kg ładowność użyteczna. Wynika ona z różnicy w wadze pomiędzy zestawem opon X One z obręczami stalowymi, a układem podwójnym. Do budowy opony wykorzystano nową mieszankę gumową dzięki czemu możliwe było skonstruowanie bardziej masywnego bieżnika. X One XDN 2 Grip przeznaczona jest do użytkowania przez cały sezon, jednak jej doskonała przyczepność skutecznie sprawdza się w nawet bardzo trudnych warunkach pogodowych panujących zimą.
MaxiTrailer 255/60 R19,5
Jest to opona do naczep niskopodwoziowych wprowadzająca nowe standardy w rozmiarach ogumienia. Dzięki wyjątkowo niskiemu profilowi umożliwia ona zastosowanie hamulców tarczowych w kołach o małych średnicach, zapewniając krótszą drogę hamowania, niskie koszty użytkowania, uniwersalność zastosowania i łatwość obsługi technicznej. Dotychczas naczepy niskopodwoziowe wyposażone były w koła o rozmiarze 17,5 cala, które uniemożliwiały stosowanie układów tarczowych ze względu na duże ich nagrzewanie się i możliwość uszkodzenia stopki opony. Teraz, dzięki nowemu rozmiarowi opon 255/60 R19,5 możliwe będzie odejście od hamulców bębnowych powszechnie stosowanych w rozmiarach kół 17,5 cala, które nie spełniają norm nowych regulacji transportu drogowego (R13-10).O różnicy w skuteczności hamowania ciężarówką z naczepą wyposażoną w opony o rozmiarze 19,5 cala i hamulce tarczowe, a tą poruszającą się na kołach 17,5 cala i z hamulcami bębnowymi, świadczą wyniki testu przeprowadzonego na suchej nawierzchni przy prędkości 80 km/h. Wykazano, że odcinek potrzebny do zatrzymania samochodu ciężarowego na rozgrzanych hamulcach jest krótszy w przypadku układów tarczowych aż o 5,3 metra. Dodatkowo dzięki zastosowaniu tarcz serwisowanie jest znacznie mniej czasochłonne, ponieważ do ich wymiany wystarczy godzina, podczas gdy zmiana okładzin w bębnach zajmuje aż pół dnia roboczego. Skonstruowanie opony o rozmiarze 19,5 cala, której średnica i nośność będzie odpowiadała modelom 17,5 cala, wymagało szeregu innowacyjnych rozwiązań. Jednym z nich jest technologia InfiniCoil. Jest to pojedyncza stalowa linka nawinięta na karkas wzdłuż kierunku toczenia opony. Dzięki temu praca czoła bieżnika jest bardziej stabilna, a rozkład sił dynamicznych podczas kontaktu opony z nawierzchnią jest równomierny przez cały okres użytkowania. Opona posiada także wzmocniony karkas z nowymi linkami osnowy i wzmocnioną stopkę. Dodatkowo ten drugi element ma zaokrąglony kształt, co ułatwia montaż opony. Bieżnik zbudowany jest z mieszanki Energy, która wpływa na zmniejszenie oporów toczenia opony. W efekcie zastosowania tych rozwiązań MaxiTrailer ma wyższą wytrzymałość karkasu przynajmniej o 30 proc. w porównaniu do oponą 245/70 R17,5 XTE2. Przebieg nowej opony w porównaniu do modelu XTE2 jest większy o 20 proc. i aż o 40 proc. XTA 2 Energy. Opona legitymuje się też o 5-procentowymi mniejszymi oporami toczenia w porównaniu XTE2. W zestawieniu z dotychczasowymi oponami o rozmiarze 19,5, opona MaxiTrailer umożliwia uzyskanie znacznie wyższej powierzchni ładunkowej. Przykładowo w porównaniu z rozmiarem 445/45 R19,5 konstruktorzy mogą wygospodarować dodatkowe 10 cm, a w porównaniu z 245 i 265/70 R19,5 dodatkowe 5 cm. Dzięki cechom opony takim jak wytrzymałość na duże obciążenia, możliwość uzyskania dużej powierzchni ładunkowej i niskiemu kosztowi przejechanego kilometra opona będzie mogła być stosowana zarówno w tzw. mega wolumenie (transport krajowy i międzynarodowy), transporcie pojazdów (transport krajowy i międzynarodowy), zwierząt (transport regionalny, krajowy i międzynarodowy) i pojazdów specjalnych (transport lokalny i regionalny). Nowy MaxiTrailer może z powodzeniem zastąpić we wszystkich funkcjach dotychczas stosowane rozmiary takie jak 235/75 R17,5; 245/70 R 7,5 i 245/70 R19,5 oraz w dużej mierze opony 215/75 R17,5; 265/70 R19,5, 445/45 R19,5. Wszechstronność zastosowania jest ułatwieniem dla konstruktorów naczep ze względu na standaryzację i ujednolicenie różnych segmentów pojazdów i osi.
YOKOHAMA
RY 637
Przeznaczona jest na oś prowadzącą do ruchu dalekobieżnego. Posiada żebro i lamele typu SC redukujące koncentrację ciśnienia na krawędziach, zwiększające jednocześnie odporność na poślizg na mokrej nawierzchni. Rowek typu SC spowalnia zużycie barku i zwiększa stabilność prowadzenia, zmniejszając przy tym koncentrację nacisków na bieżnik. Yokohama unowocześniła przekrój stopki aby sprzyjał lepszemu osadzeniu jej na obręczy, co poprawia stabilność prowadzenia i równomierne zużycie bieżnika.
TY 607
Przeznaczona na oś napędową dla ruchu lokalnego. Cechuje ją wyjątkowo głęboka rzeźba i szerokość czoła bieżnika, która zapewnia długą żywotność opony na trasach lokalnych. Zastosowano agresywną rzeźbę bloków z poprzecznymi nacięciami, co maksymalizuje trakcję na mokrej powierzchni. Dzięki naprzemiennemu ułożeniu klocków z krótkimi blokami, zwiększono równomierność zużycia bieżnika.
Opony dostawcze
BF GOODRICH
Activan
Ta nowa opona przeznaczona jest do samochodów dostawczych. Nowy model jest wyjątkowo wytrzymały i zapewnia kierowcom zarówno bardzo dobrą przyczepność jak i przyjemność prowadzenia. Activan jest nie tylko wytrzymały, co zdaje się być koniecznym wymogiem w przypadku opony dostawczej, ale zapewnia także dobre prowadzenie i przyjemność z jazdy. Dobre prowadzenie oznacza doskonałą kontrolę zarówno podczas jazdy po mokrej jak i suchej nawierzchni. Przyczepność podczas deszczowej pogody jest zasługą licznych krawędzi, które rozcinają powierzchnię wody. Z kolei podczas poruszania się po suchej jezdni, pewne prowadzenie zapewniają masywne klocki bieżnika, które swoją powierzchnią przylegają do nawierzchni. Efektem zastosowania masywnych klocków na całej szerokości bieżnika jest, oprócz przyczepności, wyjątkowa stabilność prowadzenia opony. Sztywność bieżnika w połączeniu z dużą szerokością bieżnika pozwala na łatwe utrzymanie toru jazdy. Wspomniana na początku wytrzymałość opony Activan jest konieczna ze względu na duże obciążenia, z którymi musi ona sobie radzić podczas codziennego użytkowania. Aby uchronić ją przed licznymi uderzeniami wzmocniono jej boczną strukturę. Opona obecnie oferowana jest w następujących rozmiarach: szerokość - od 165 do 225 mm, średnica - od 14’’ do 16’’, profile - 75 - 65 oraz indeksy prędkości: R-S-T.