KLEBER
Transalp 2
Ta nowa opona zimowa do samochodów dostawczych jest niezawodna, bezpieczna i spełnia najważniejsze wymagania zawodowych kierowców podróżujących w zimowych warunkach. Ponadto jej użytkownicy będą mogli korzystać ze wsparcia Kleber Assistance. Transalp 2 została wyposażona w duże, kierunkowe klocki bieżnika, dające efekt gąsienicy. W nowej oponie zwiększona została także gęstość lamel, co sprawiło, że przyczepność na śniegu opony Transalp 2 wzrosła o ponad 50 proc. w stosunku do jej poprzedniczki. Dodatkowo poszerzone zostały kanały odpowiedzialne za odprowadzanie wody oraz topniejącego śniegu spod opony. Rozwiązania te umożliwiają bezpieczne i pewne prowadzenie pojazdu. Aby sprostać zadaniom, jakie stawiane są przed pojazdami dostawczymi, konstruktorzy opon Transalp 2 musieli uwzględnić dodatkowe czynniki, niespotykane w oponach do samochodów osobowych. Chodzi tu zarówno o zwiększone obciążenie ogumienia, jak i częste narażenie go na różne uszkodzenia mechaniczne. Z myślą o zwiększeniu odporności i żywotności opony wyposażono ją w dodatkowy podkład ochronny pod bieżnikiem o grubości 4 mm. Ponadto Transalp 2 zyskał solidne barki oraz klocki zapewniające oponie znakomitą powierzchnię styku z podłożem. Kleber Transalp 2 będzie dostępna w 16 rozmiarach, zatem pokryje ponad 80 proc. segmentu opon do samochodów dostawczych.
CONTINENTAL
HTL 1
Na tegorocznych, Międzynarodowych Targach Pojazdów Użytkowych IAA, które odbywały się we wrześniu w Hanowerze, Continental zaprezentował nową oponę przeznaczoną do naczep do transportu długodystansowego. Opony klasy Premium HTL1 Eco-Plus 385/55 R19.5 umożliwiają, m.in. większe oszczędności paliwa w transporcie długodystansowym. Dla potrzeb transportu długodystansowego opracowano także opony HTL1 o rozmiarze 445/45R19.5, w przypadku których dopuszczalne obciążenie osi, wynoszące dziewięć ton, bardzo często nie jest w pełni wykorzystywane. Chociaż wersja 445/45R19.5 opona HTL1 pozwala uzyskać zwiększoną sprawność dzięki niskim oporom toczenia, to jednak opona o rozmiarze 385/55R19.5 stanowi bardziej ekonomiczne rozwiązanie dla potrzeb długodystansowego transportu towarów niezbyt ciężkich, ale dużych objętościowo. W porównaniu z poprzednim modelem opon HTL, skuteczne połączenie rzeźby bieżnika oraz materiałów, z których został on wykonany, pozwala uzyskiwać większe przebiegi oraz zmniejszyć opory toczenia. Przy projektowaniu nowości wykorzystano rzeźbę bieżnika oraz profil niezawodnej opony Continental 385/55R22.5 HTL1. Pozwoliło to zapewnić zwiększoną odporność na zużycie. Nowa opona HTL1 Eco-Plus w rozmiarze 385/55R19.5 pozwala także znacznie ograniczyć koszty przewozów towarowych. Zapewnia również optymalne właściwości jezdne.
Zobacz cały numer PO 8/57 (Październik 2008)
GOODYEAR
Ultra Grip WTD
Oparta na opatentowanej przez Goodyeara technologii 3D-Bis, opona zimowa na oś napędową do samochodów ciężarowych i autokarów, zapewnia optymalne osiągi na ośnieżonych, mokrych i oblodzonych nawierzchniach. Technologia 3D-BIS opiera się na wzorze bieżnika z lamelkami, o trójwymiarowym, trapezoidalnym kształcie. Wyjątkowy kształt lamelek powoduje wzajemne zazębianie się bloków bieżnika, tworząc tym samym sztywniejszą i bardziej stabilną powierzchnię styku opony z nawierzchnią. Takie rozwiązanie wpłynęło na polepszenie własności trakcyjnych opony o 10 proc. na śniegu oraz o 5 proc. na mokrej lub oblodzonej nawierzchni. Ponadto pozwala ono na mniejsze zużycie opony oraz zwiększa jej odporność na uszkodzenia. Rzeźba bieżnika opony posiada optymalną szerokość rowków oraz kształt, dzięki któremu uzyskano ochronę przed osadzaniem się w nich kamieni. Opona ma także otwarte barki, co dodatkowo polepsza właściwości trakcyjne na śniegu i błocie, przy jednoczesnym zachowaniu przyczepności bocznej. Konstrukcja opony łączy w sobie najnowocześniejsze technologie, zapewniając tym samym optymalną wytrzymałość oraz możliwość wielokrotnego bieżnikowania. Trakcję poprawiono o co najmniej 10 proc. Podobnie, o około 10 proc. polepszono również charakterystykę opon w zakresie hamowania. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu blokowej rzeźby bieżnika z gęstym ożebrowaniem oraz specjalnej kompozycji. Oprócz tego, znacznie poprawiono parametry opon, związane ze sterownością i stabilnością na zaśnieżonych lub oblodzonych nawierzchniach.
Ultra Grip WTS
Jest to opona na koła przednie do samochodów ciężarowych i autokarów. Posiada o 25 proc. lepsze własności trakcyjne w warunkach zimowych oraz o 20 proc. większy przebieg, w porównaniu z jej najbliższą konkurentką. Mimo, że zaprojektowana jako opona na koła przednie, WTS może być stosowana na wszystkich kołach w autokarach w przypadku łagodniejszych zim lub przez cały rok. WTS zastąpiła oponę Goodyear G250. Zwiększenie przebiegu opony Ultra Grip WTS jest efektem zastosowania najnowocześniejszej technologii kompozycji bieżnika oraz ulepszenia charakterystyki styku opony z nawierzchnią. Oprócz poprawionej żywotności i właściwości trakcyjnych, opona cechuje się równym profilem ścierania, dobrą sterownością, odpornością na poślizg na mokrej nawierzchni oraz na osadzanie się kamieni. W porównaniu ze swoją najbliższą konkurentką, jak i z oponą poprzedniej generacji G250, dzięki zastosowaniu nowej kompozycji bieżnika oraz optymalnej amplitudzie rowków, polepszono o 6 proc. właściwości trakcyjne na mokrej nawierzchni. Optymalna amplituda rowków, w połączeniu ze schodkowymi lamelkami typu „Z” w bieżniku, pozwala skrócić drogę hamowania oraz własności trakcyjne na śniegu aż o 25 proc. W celu zwiększenia przyczepności, WTS może zostać wyposażona w kolce. Do gamy opon zimowych marki Goodyear dołączyły ostatnio wersje Ultra Grip WTS City 275/70/R22.5 oraz Ultra Grip WTS 355/50R22.5. Pierwsza z nich przeznaczona jest na oś sterującą lub na wszystkie osie pojazdów pracujących w warunkach miejskich. Także druga z wymienionych opon jest przeznaczona na oś sterującą. Ma ona tę samą średnicę co wersja 295/60R22.5, ale przygotowano ją z myślą o osiach sterujących o nacisku 7,5 tony.
MICHELIN
XML
Opona przeznaczona jest do terenowych samochodów ciężarowych. To niespotykana równowaga pomiędzy mobilnością, trwałością a osiągami. Ogumienie to, dzięki przystosowaniu do jazdy na niskim ciśnieniu, doskonale spisuje się na trudnych, sypkich podłożach. Jazda pojazdem ciężarowym w terenie wymaga nie tylko dużych umiejętności od kierowcy, ale również odpowiedniego przygotowania samochodu. Dotyczy to w głównej mierze ogumienia, które nie tylko musi utrzymać olbrzymi ciężar pojazdu i ładunku, ale dodatkowo umożliwić przeniesienie dużego momentu obrotowego silnika na sypkim podłożu. Te wszystkie czynniki powodują, że częściej, niż w przypadku innych opon przeznaczonych do jazdy terenowej, trzeba uwzględnić takie czynniki jak rodzaj terenu, prędkość maksymalną, nośność oraz wytrzymałość. Gama XML przeznaczona jest do ciężkich pojazdów 4x4 , 6x6 (a nawet 8X8, 10X10 w zastosowaniach wojskowych) takich jak, pojazdy wojskowe, wozy straży pożarnej, pogotowie energetyczne, itd., które poruszają się po sypkiej nawierzchni różnego rodzaju. Produkt ten charakteryzuje się przede wszystkim optymalną kombinacją w dziedzinie ładowności, prędkości przemieszczania i wymiarów. Dzięki zaawansowanym technologiom, w gamie XML udało się zminimalizować ugniatanie podłoża, co skutkuje łatwiejszym przezwyciężaniem oporów podczas poruszania się samochodu. Dodatkowo, aby sprostać wymaganiom motoryki pojazdu na różnych nawierzchniach, w każdych warunkach pogodowych, zastosowano oryginalną rzeźbę bieżnika (blok wchodzący/wychodzący), która nie tylko gwarantuje doskonałą przyczepność, ale również zapewnia skuteczne samooczyszczenie.