Osobowe, SUV, 4x4

BF GOODRICH

g-Grip

Opona ta daje kierowcy nie tylko doskonałe osiągi, ale również styl, który jest trudny do skopiowania. Dynamicznie wyprofilowane opony prezentują się efektownie na miejskich drogach, przyciągając uwagę swym nieszablonowym wyglądem i kształtem pełnym elegancji. Aquaplaning to zmora kierowców na mokrej nawierzchni. Nawet przy niewielkim deszczu w koleinach polskich dróg gromadzi się kilkucentymetrowa warstwa wody. Utrata przyczepności, szczególnie na zakręcie, powoduje nie tylko zagrożenie dla bezpieczeństwa, ale również spadek satysfakcji z komfortu jazdy. Projektanci opony znaleźli na to receptę - kierunkowe kanały bieżnika, które powodują efekt rozcinania filmu wodnego oraz usuwania go w maksymalnej ilości. W g-Grip wprowadzono również wyprofilowane kanały typu „Vortex”, które pozwalają na szybsze (bez zawirowań na skrzyżowaniu kanałów) odprowadzanie wody, co zapewnia lepsze hamowanie i znakomitą przyczepność na zakrętach. Kanały rynnowe „Toboggan” i samoblokujące mostki uzupełniają obraz technologicznego zaawansowania. Komfortowa jazda i pewność manewrów na suchej nawierzchni to efekt zastosowanych technologii. Solidne barki opony i centralne ciągłe żebro o masywnym kształcie umożliwiają natychmiastową reakcję na nagłą sytuację na drodze oraz dobrą kontrolę prowadzenia. Lamele wewnątrzrowkowe stabilizują klocki bieżnika, optymalizując hamowanie na suchej drodze. Opona g-Grip dostępna jest w 49 rozmiarach w średnicach od 14 do 18 cali, z indeksami prędkości T i H oraz profilami od 45 do 70 i pokrywa potrzeby rozmiarów większości aut na rynku - zarówno samochodów usportowionych, jak i tych o standardowym wyposażeniu. Kolejnych 15 rozmiarów zostanie wprowadzonych na rynek w 2010 roku.                                 

BRIDGESTONE

Turanza ER300 Ecopia

W kwietniu 2009 roku na europejskim rynku pojawi się gama opon Turanza ER300 Ecopia. Będzie to flagowa marka przyjaznych środowisku opon Bridgestone, która jest odpowiedzią koncernu na zjawisko globalnego ocieplenia. Ekologiczna opona EP25 zapewnia niskie opory toczenia, a tym samym ogranicza zużycie paliwa podczas jazdy, ograniczając emisję CO2 do atmosfery. Obliczając emisję dwutlenku węgla na każdym etapie życia opony, od procesu produkcji aż po utylizację, potwierdzono, że 87 proc. całkowitej emisji zanieczyszczeń ma miejsce podczas jej użytkowania. Opony Ecopia zostały użyte po raz pierwszy w samochodach elektrycznych w  1991 roku w Japonii. W Europie, w 1998 roku, Volkswagen zamontował opony o niskich oporach toczenia Bridgestone B381 Ecopia w „3-litrowej” wersji samochodu osobowego Lupo. Wówczas Lupo uznawano za najbardziej ekologiczny samochód na świecie, zużywający tylko 3 litry paliwa na 100 kilometrów. Obecnie wybrane wersje Opla Insignia i Mercedesa klasy S są wprowadzane na rynek na charakteryzujących się niskimi oporami toczenia wersjach Ecopia już istniejących wzorów opon, a Toyota IQ jest wyposażona w całkiem nowe opony Ecopia EP25. Główną technologią zmniejszającą opory toczenia, zużycie paliwa i przez to emisję CO2 do atmosfery, jest specjalnie opracowana mieszanka bieżnika opon Ecopia. Nowa mieszanka jest oparta na technologii kontroli właściwości nanostrukturalnych. Technologia Bridgestone wpływa na mikrostrukturę materiałów poprzez oddziaływanie molekularne. Pozwala to na zapewnienie mniejszych oporów toczenia, przy jednoczesnym zachowaniu bezpiecznych osiągów i właściwych reakcji opony na mokrej nawierzchni. Gama opon Turanza ER300 Ecopia będzie miała rynkową premierę w marcu na Genewskim Salonie Samochodowym 2009.

DAYTON

                                                      D320

Charakterystyczny wzór bieżnika Dayton D320 pozwala na zrównoważone osiągi na mokrej i suchej nawierzchni. Gwarantuje doskonałe prowadzenie na suchym podłożu, przy zachowaniu pełnego komfortu podróży oraz zapewnia bezpieczne hamowanie na mokrym i wysoką odporność na aquaplaning. Zaawansowany wzór bieżnika zastosowany w D320 gwarantuje doskonałe osiągi w każdych warunkach. Ciągłe żebro centralne zapewnia stabilność jazdy i doskonałe prowadzenie, podczas gdy zwężające się klocki bieżnika pomagają minimalizować turbulencje wodne na ich krawędziach dla szybszego odprowadzania wody z obszaru kontaktu opony z nawierzchnią. Zachowanie na mokrej nawierzchni zostało poprawione poprzez skośne ukształtowanie klocków na krawędziach bieżnika, które pozwala na szybkie usuwanie wody z jego centralnej części w kierunku części barkowej i minimalizuje zjawisko aquaplaningu. Opona Dayton D320 jest dostępna od stycznia 2009 roku w 41 rozmiarach od 15” do 18”, o profilach od 40 do 60.

FIRESTONE

TZ300α

To ulepszona wersja opony TZ200. Konstrukcję TZ300α i wzór bieżnika opracowano z myślą o zapewnieniu maksymalnego komfortu podróżowania w każdych warunkach drogowych i przy wszystkich prędkościach. Obniżono zewnętrzny poziom hałasu o 1 dB, a dostosowana sztywność opony pozwala skutecznie tłumić wstrząsy spowodowane nierówną nawierzchnią. TZ300α jest oponą klasy turystycznej, zaprojektowaną głównie dla kierowców sedanów i kompaktów, którzy cenią sobie wysoki komfort jazdy i niski poziom hałasu przy zachowaniu dobrych właściwości jezdnych i łatwości prowadzenia. Sztywność radialna opony zapewnia wysoki poziom tłumienia wstrząsów, oferując spokojną i odprężającą jazdę nawet na wyboistych drogach. Odstępy między klockami zaprojektowano tak, aby zredukować hałas wynikający z oporów toczenia przy każdej prędkości. Opona zapewnia bezpieczeństwo jazdy w każdych warunkach pogodowych. Głęboki bieżnik wraz z długimi poprzecznymi rowkami na barku opony pozwala na wydajne odprowadzanie wody oraz wyważony rozkład sił nacisku. Dynamicznie ukształtowane krawędzie bieżnika zmniejszają opór wody, czyniąc TZ300α wysoce odporną na aquaplaning na prostej i w zakrętach. Na suchych nawierzchniach, klocki barkowe o wysokiej przyczepności dają maksymalny efekt wgryzania się, zapewniając bezpieczne i pewne hamowanie. Dzięki swojej konstrukcji i zastosowanym mieszankom opona posiada zwiększoną odporność na zużycie.

MATADOR

MP 16

Jest to nowa letnia opona, poszerzająca ofertę do samochodów niższej i średniej klasy z asymetrycznym bieżnikiem o ponadczasowym wzorze, który uwzględnia najnowsze trendy i wiedzę w zakresie projektowania opon. W porównaniu z poprzednimi oponami typu MP15 doszło do wyraźnego przesunięcia granic możliwości w zakresie bezpieczeństwa i komfortu. Obniżenie poziomu hałasu zwiększyło komfort, a dzięki zmianie kształtu, nowej mieszance i konfiguracji opony, została przedłużona jej żywotność. Bieżnik z powodu różnych właściwości został podzielony na część zewnętrzną i wewnętrzną. Zadaniem części zewnętrznej jest maksymalne przenoszenie sił przy przyspieszaniu, hamowaniu i zmianach kierunku jazdy. Z tego powodu część zewnętrzna jest zbudowana z bardziej masywnych bloków o większym udziale materiału w części powierzchniowej opony. Część wewnętrzna składa się z bloków o mniejszych szerokościach z większymi rowkami, które zapewniają odprowadzenie wody ze strefy środkowej, tym samym poprawiono kontakt z jezdnią na mokrych nawierzchniach i umożliwiono bezpieczne przenoszenie sił napędowych oraz sił podczas hamowania. W oponie zastosowano nową technologię - VOC Free - przygotowania ekologicznej mieszanki na bieżniki o bardzo niskim oporze toczenia i wysokiej przyczepności do suchej i mokrej jezdni. W mieszance zastosowano aktywator silanizacji nowej generacji, który zapewnia obniżenie emisji VOC (lotne substancje organiczne, np. alkohole) zgodnie z normami UE, ekologiczny środek zmiękczający typu RAE, jak również nową, bardzo efektywną substancję dodatkową, która w kombinacji z aktywatorem silanizacji znacznie obniża opór toczenia opon. Emisja hałasu została obniżona przez zróżnicowany układ elementów bieżnika w części zewnętrznej i wewnętrznej oraz kształt bloków bieżnika zaprojektowanych przy uwzględnieniu komfortu i sztywności opony. Przestrzenny wzór części bocznej powstał dzięki kombinacji delikatnych kształtów, które nadają oponie charakterystyczny styl, oraz układowi znaków, które informują kierowcę o przebiegu żywotności i położeniu opony na danym kole. W bieżniku umieszczono wskaźnik „6”, który informuje o pozostającej głębokości bieżnika.

Zobacz cały numer PO 3/61 (Marzec 2009)

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń