Ciężarowe i dostawcze

CONTINENTAL

HD Hybrid

W ciągu następnych pięciu lat dział Commercial Vehicle Tires Continental przewiduje, że zmieni się zapotrzebowanie na opony do pojazdów użytkowych w branży transportu towarów. Opony wielofunkcyjne, takie jak najnowsze HD Hybrid, będą dominować na osiach napędowych. Opona ta może być wykorzystywana zarówno na dalekich trasach, jak i w transporcie regionalnym. Właściwości HD Hybrid powinny przekonać wiele firm transportowych, gdyż dzięki szerokim możliwościom zastosowania nie potrzebne są żadne kompromisy. Continental obiecuje jeszcze większe przebiegi niż w przypadku nowoczesnych modeli siostrzanych HDL2 i HDR2 do zastosowań długodystansowych i regionalnych. Podobnie jest w zakresie oporów toczenia i wydajności energetycznej. W opinii specjalistów Continentala, powoli zanika podział na trasy długodystansowe i regionalne. Obszary transportu ciężarowego i grup towarów wspólnie się rozwijają, co doprowadziło do nowych wymagań stawianych oponom. W koncernie przekonani są, że HD Hybrid za kilka lat będzie najlepiej sprzedającą się oponą na oś napędową. W Continentalu segment ten jest obecnie nadal wyraźnie zdominowany przez całoroczną oponę regionalną HDR2. Transformacja rynku zacznie postępować szybciej, również ze względu na zintegrowany program bieżnikowania opon. Operatorzy flot, którzy poprzednio wybierali modele HDL2 i HDR2, mogą zamówić oponę HD Hybrid w „drugim życiu”, gdyż wszystkie nasze opony ciężarowe serii L/R i Hybrid mają identyczne karkasy.

GOODYEAR

Omnitrac MSS II, MSD II

To pierwsze opony z zupełnie nowej generacji, do zastosowań mieszanych. Opony Goodyear Omnitrac MSS II przeznaczone są dla osi sterujących, a Omnitrac MSD II dla osi napędowych. Inżynierowie Goodyeara zaprojektowali je z myślą o wysokich oczekiwaniach branży budowlanej dla pojazdów poruszających się zarówno po drogach, jak i w bardziej wymagającym terenie. Opony nowej generacji do zastosowań mieszanych MSS II i MSD II są elementem koncepcji Max Technology Goodyeara. Cechuje ją m. in. stosowanie najnowszych materiałów w mieszankach w połączeniu z rewolucyjną konstrukcją. W oponach zastosowano odporne na uszkodzenia mieszanki bieżnika, mocną konstrukcję karkasu i optymalne wzory bieżników. Mieszanka bieżnika zapewnia wysoki poziom odporności na zużycie i starzenie. Swą wytrzymałość opony zawdzięczają też specjalnej mieszance podbieżnikowej, dedykowanym materiałom warstwowym i „ultra-rozciągliwej” konstrukcji osnowy. Zapewnia to również doskonałe możliwości bieżnikowania. W konstrukcji MSD II na oś napędową zastosowano rozwiązania inteligentne. Cechuje je szeroki bieżnik i masywne żebra wzdłuż linii centralnej bieżnika, które zapewniają lepszą wytrzymałość. Znajdują się one pomiędzy ciągłymi, otwartymi rowkami, skierowanymi w stronę barków opony, co ułatwia samooczyszczanie. Trakcja na błocie została ulepszona, dzięki uskokowi krawędziowemu na barkach opony. Wzór bieżnika, który w zależności od rozmiaru obejmuje cztery lub pięć żeber, wyposażono w specjalną funkcję korekty częstotliwości dźwięków. Redukuje ona poziom hałasu generowanego podczas jazdy. Dzięki inteligentnej konstrukcji MSD II ma o 17 proc. dłuższą żywotność. MSS II i MSD II gwarantują też dodatkowo niższy opór toczenia. Oba modele opon wyposażone są opcjonalnie w opatentowaną przez Goodyaera innowacyjną technologię DuraSeal. Rozwiązanie to ma warstwę uszczelniającą wbudowaną w bieżnik, co zapobiega ulatnianiu się powietrza w przypadku przebicia opony przez przedmiot o średnicy do 6 mm.  MSS II i MSD II z technologią DuraSeal zachowują szczelność nawet po usunięciu takiego przedmiotu z opony. Oznacza to, że pojazd jest zdolny do jazdy  i nie ma konieczności wyłączania go z ruchu w celu natychmiastowej naprawy, oznaczającej kosztowny przestój. Obie opony lepiej niż poprzedniczki zachowują się też podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Kombinacja MSS II/MSD II zapewnia o 6 proc. wyższy poziom trakcji w terenie, przy jednoczesnym zwiększeniu przyczepności na mokrej nawierzchni. Skuteczność hamowania w takich warunkach jest większa o 3 proc. Testy okrążenia na mokrej nawierzchni wykazały, że kombinacja opon MSS II/MSD II zapewnia o 2 proc. lepszą przyczepność. Dłuższa żywotność, mniejsze opory toczenia, tym samym mniejsze zużycie paliwa, a także odporność na uszkodzenia (m. in. rozwiązania chroniące przed przywieraniem błota i chwytaniem kamieni, technologia DuraSeal) - wszystko to przekłada się na oszczędności oraz wymierne korzyści dla operatorów. Oszczędności zapewnia również to, że wszystkie opony Goodyeara do ciężarówek w pełni nadają się do ponownego pogłębiania i bieżnikowania. Opony MSS II i MSD II spełniały wymagania UE określone w regulacji Nr 661, a dotyczące oporu toczenia i poziomu hałasu, już na dwa lata przed ich wejściem w życie. Obie opony dostępne są w rozmiarach: 315/80R22.5 oraz 13R22.5, a MSD II typu „super single”, opracowane z Mercedesem i Renault Trucks, w rozmiarach 385/55R22.5 i 495/45R22.5. Wersje z technologią Dura Seal będą dostępne od lipca 2010.

Marathon LHT II

Jest najnowszym produktem z rodziny Goodyear FuelMax Technology, reprezentowanej przez uznane wcześniej opony Marathon Long Haul Steer II oraz Marathon Long Haul Drive II. Opona przeznaczona jest do naczep wykorzystywanych w transporcie długodystansowym. Według producenta, pozwala ona operatorom flot ciężarowych osiągnąć znaczące korzyści eksploatacyjne (np. typowy 40-tonowy zespół trakcyjny 4x2 z trzyosiową naczepą wyposażony w kombinację opon LHS II na oś przednią, LHD II na oś napędową i LHT do naczep, osiąga roczną oszczędność kosztów paliwa do 2300 euro i redukcję emisji CO2 rzędu 5200 kg). Nowa opona LHT II jest o 7,5 kg lżejsza od swojej poprzedniczki. Dzięki temu zwiększa ładunek użyteczny jednego trzyosiowego zespołu o 45 kg. W skali roku przekłada się to na zwiększenie potencjalnej ładowności nawet do 13,5 tony na jedną ciężarówkę. Karkas opony został przeprojektowany z wykorzystaniem zaawansowanych metod modelowania komputerowego. Polepszyło to jego dynamikę oraz opór toczenia, a więc elementy kluczowe, jeśli chodzi o kwestię zużycia paliwa i wydłużenia żywotności opony. Najnowszej generacji pasy z kordu stalowego, na których oparty jest bieżnik, zwiększają stabilność opony oraz zmniejszają straty generowane wskutek bezwładności. Na poprawę stabilności opony oraz zmniejszenie oporów toczenia mają wpływ kształt karkasu, a także nowe rozwiązanie w zakresie mocowania opony na obręczy. Zwarty wzór bieżnika LHT II pozytywnie wpływa na rozpraszanie energii, co stanowi kolejny krok w stronę zmniejszenia oporów toczenia i zużycia paliwa. Konstruktorzy zastosowali też szereg ulepszeń w samym bieżniku, poprawiających parametry nowej opony, m. in. wieloradialną konstrukcję, która zapewnia bardziej równomierne zużycie, oraz szerokie, wzmocnione żebra boczne zapobiegające uszkodzeniu opony i wydłużające jej żywotność. Opona może być ponownie rowkowana i bieżnikowana. Gęstość i kształt układu lamelek zapewniają optymalne parametry przy hamowaniu na mokrej nawierzchni, niski opór toczenia i bardzo niski poziom generowanego hałasu. Zmienna geometria kątowa rowków w obszarze barków opony  zapewnia wysoką odporność na pęknięcia i uszkodzenia, ograniczone chwytanie kamieni oraz ochronę przed powstawaniem pęknięć. W LHT II najnowocześniejsza technologia kompozycji mieszanki bieżnika o wysokiej zawartości krzemionki zapewnia doskonałą równowagę pomiędzy oporem toczenia, parametrami podczas hamowania na mokrej nawierzchni a żywotnością. Opona LHT II będzie dostępna od września 2010 roku w trzech rozmiarach: 385/55R22.5, 435/50R19.5 oraz 385/65R22.5.

Zobacz cały numer PO 7-8/75 (Lipiec-Sierpień 2010)

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń