DUNLOP
SP StreetResponse
Oponę stworzono specjalnie dla kierowców małych samochodów miejskich. Oferuje ona doskonałe parametry podczas jazdy na suchej nawierzchni, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich parametrów przy hamowaniu na mokrej nawierzchni i w odniesieniu do przebiegów. SP StreetResponse jest pierwszą standardową oponą, w której zastosowano Touch Technology. Technologia ta łączy w sobie szereg wysokiej klasy rozwiązań, takich jak Multi Radius Tread Technology (MRT) - specjalny system osadzenia stopki opony na obręczy, spłaszczony profil bieżnika oraz asymetryczny wzór bieżnika o zmiennym wskaźniku ogólnej powierzchni bieżnika do powierzchni bieżnika z rowkami mającymi styczność z podłożem. Te cechy zapewniają udoskonalone parametry opony odpowiedzialne za szybkie reagowanie na drogę, lepszą precyzję kierowania oraz stabilność przy wchodzeniu w zakręty i ulepszoną przyczepność na suchej nawierzchni. Dzięki temu entuzjaści jazdy uzyskują opony letnie najwyższej klasy, m. in. pod względem ich sterowności na suchej nawierzchni. Zoptymalizowany wzór bieżnika zapewnia odpowiednie usuwanie wody spod opony, lepszą przyczepność na mokrej nawierzchni. Szerokie rowki obwodowe i podłużne zapewniają maksymalne rozpraszanie wody na boki oraz odporność na aquaplaning. Połączenie dwukierunkowych rowków i nacięć w żebrze centralnym bieżnika zapewnia przyczepność w zakrętach szczególnie na mokrych nawierzchniach. Z kolei rowki w kształcie liter L i Z na barku opony mają wpływ na doskonałe przyspieszenie i hamowanie na mokrych drogach. W oponie zastosowano również zaawansowaną mieszankę zawierającą polimery funkcjonalizowane, które zapewniają lepszą przyczepność na mokrej nawierzchni, nie pogarszając oporów toczenia opony. Polimery funkcjonalizowane zapewniają zwiększoną interakcję pomiędzy krzemionką a polimerem oraz lepszy rozkład krzemionki w mieszance. To daje mniejszą stratę energii w ramach oporów toczenia opony, usprawniając jednocześnie kluczowe parametry osiągów, takie jak sterowność i hamowanie na mokrej nawierzchni. Opona oferowana jest w 20 rozmiarach od 13 do 15 cali.
TOYO
Proxes R888
Ciesząca się dużą popularnością w tuningowym świecie opona Toyo Proxes R888 doczekała się innowacji technicznych. Japońscy inżynierowie postanowili odpowiedzieć na zapotrzebowanie zgłaszane przez wielu sportowców. Rzeźba bieżnika pozostała bez zmian, natomiast wprowadzono dwie nowe mieszanki. Tym samym, gama modelu Proxes R888 obejmuje teraz opony o trzech typach mieszanki: GG, GGG oraz SG. Opony typu GG to dotychczas stosowany model. Jego przeznaczeniem jest głównie jazda torowa. Mieszanka GGG minimalizuje czas potrzebny oponie do uzyskania odpowiedniej temperatury pracy. Świetnie sprawdza się np. w wyścigach górskich i krótkodystansowych, gdzie opona powinna uzyskiwać swoją charakterystykę już od pierwszego zakrętu. Z kolei typ SG przeznaczony jest na lekko wilgotną nawierzchnię.
Proxes T1A0
Pierwszym owocem współpracy pomiędzy firmami Toyo Tires i Audi jest opona przeznaczona do modelu S6. Proxes T1A0, bo tak oznaczył swój produkt japoński producent, dostępna jest tylko w jednym, fabrycznie montowanym rozmiarze 265/35 R19. Cechą szczególną tej opony jest nie tylko asymetryczna rzeźba bieżnika, ale również dwu-składnikowa mieszanka! Skład chemiczny wewnętrznej strony opony wspomaga proces hamowania samochodu, podczas gdy zewnętrzna część odpowiada za lepsze zachowanie na zakrętach. Już niedługo nie tylko kierowcy ekskluzywnego Audi S6 będą mogli przetestować tą technologię. Nowa linia opon Proxes T1Sport również będzie oferować to rozwiązanie. Obie opony znajdują się w ofercie firmy Trade Stomil, www.trade-stomil.pl .
Zobacz cały numer PO 5/73 (Maj 2010)
DUNLOP
Pininfarina 2uettottanta
Nowatorska aerodynamiczna opona koncepcyjna z elegancką osnową, zaprojektowaną przez Pininfarinę i Dunlopa zgodnie z najnowszymi technologami produkcji opon używanych w sportach motorowych. Jej celem jest zwiększenie przyjemności z jazdy samochodem, a jednocześnie zapewnienie większej dbałości o środowisko naturalne. Aerodynamiczna konstrukcja opony gwarantuje lepszą przyczepność na drodze i mniejszy opór powietrza, co z kolei przekłada się na niższe zużycie energii. Z kolei rowki hydrodynamiczne zapewniają znacznie skuteczniejsze usuwanie wody spod opony. Opona koncepcyjna Dunlopa będzie stanowić dopełnienie eleganckiego samochodu Pininfarina 2uettottanta, stanowiącego innowacyjną wizję podstawowego auta Pininfariny: Alfa Romeo Spider. Zarówno rzeźba bieżnika, jak i górny, zewnętrzny obszar ścianki bocznej opony zaprojektowano z myślą o zapewnieniu lepszego opływu powietrza wokół opony, co zmniejszyło jego opór o około 4 proc. Opór powietrza stanowi do 70 proc. zużywanej energii w samochodzie osobowym. Zmniejszenie go ma wpływ na mniejsze zużycie paliwa. Koncepcyjna opona Dunlopa charakteryzuje się również zoptymalizowaną rzeźbą bieżnika z mniejszymi i prostszymi zagłębieniami, które zmniejszają powierzchnię kontaktu z powietrzem i optymalizują strumień powietrza opływającego oponę. Zewnętrzna strefa ścianki bocznej opony została udoskonalona pod względem aerodynamicznym. Opona posiada również całkowicie nową budowę rowka środkowego. Rowki w produkowanych standardowych oponach mają zazwyczaj charakter bardziej kątowy, co może spowodować zakłócenia opływu powietrza, a w efekcie spowodować aquaplaning. Rowki w oponie koncepcyjnej Dunlopa zostały zaprojektowane głównie w celu maksymalizacji hydrodynamiki. Po projekcie SP QuattroMaxx, ta opona jest dowodem na to, jak styl i technologia mogą przyczynić się do powstawania innowacyjnych rozwiązań, pozwalających na zmniejszenie zużycia energii i utrzymanie doskonałej przyczepności na drodze.
GODYEAR
EfficientGrip
W czasie tegorocznego Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie Goodyear zaprezentował najnowsze innowacyjne rozwiązanie w dziedzinie technologii opon: wersję opony letniej EfficientGrip o wyjątkowo niskich oporach toczenia, z technologią oszczędzającą paliwo (Fuel Saving Technology). Została ona opracowana, aby spełniać wymagania stawiane przed oponami przez pojazdy elektryczne w niedalekiej przyszłości. Prototypowa EfficientGrip do samochodów elektrycznych oferuje kierowcy szereg korzyści, w tym m. in. jedną z najwyższych wydajności energetycznych, niski poziom hałasu oraz doskonałe hamowanie na mokrej nawierzchni. Dodatkowym atutem opony jest najnowsza generacja technologii RunOnFlat Goodyeara, która pozwala kontynuować jazdę nawet po przebiciu opony lub całkowitej utracie w niej ciśnienia. Budowa opony koncepcyjnej jest specjalnie dostosowana do wymagań pojazdów elektrycznych. Przede wszystkim wąski kształt opony, w połączeniu z jej dużą średnicą powoduje mniejszy opór toczenia oraz mniejszy opór aerodynamiczny, a w konsekwencji zmniejszone zużycie energii. Opór toczenia jest głównie wynikiem utraty energii spowodowanej deformacją opony w czasie jazdy. Mniejsza deformacja to mniejsze straty energii, a w efekcie mniejszy opór toczenia. Inżynierowie Goodyeara zastosowali najnowsze techniki komputerowe do analizy potencjalnej deformacji opony w czasie jazdy. Większa średnica felgi powoduje spadek całkowitej ilości potrzebnej gumy, co z kolei przekłada się na mniejsze deformacje gumy podczas jazdy. Natomiast duża średnica opony wymaga mniejszej liczby obrotów koła, a to powoduje jej mniejsze nagrzewanie się i deformację, co w efekcie ma wpływ na opór toczenia i zużycie energii. Silniki elektryczne często dostarczają stosunkowo stały moment obrotowy, nawet przy bardzo niskich prędkościach, co przynosi lepsze przyspieszanie samochodu elektrycznego w porównaniu z autem z podobnym silnikiem spalinowym. Ta cecha silników elektrycznych wymagała opracowania zmodyfikowanej rzeźby bieżnika, w połączeniu z nową mieszanką gumową, aby zapewnić doskonałą przyczepność, szczególnie na suchej nawierzchni oraz dłuższe przebiegi.