Osobowe, SUV, 4x4

Opony letnie

CONTINENTAL

ContiEcoContact 5

W porównaniu z poprzednim modelem ekologicznej opony opór toczenia został zmniejszony aż o 20 proc. a przebiegi wydłużone o 12 proc., przy czym - to ważne - uzyskano krótszą drogę hamowania na mokrych i suchych drogach. Samochód wyposażony w opony CEC 5 zużywa ok. 3 proc. mniej paliwa, niż to samo auto wyposażone w opony standardowe. Opór toczenia jest wynikiem odkształceń opony, jakie występują podczas jazdy. Konflikt między oporem toczenia i prowadzeniem wynika z konstrukcji opony. Zastosowana mieszanka wpływa na niskie opory toczenia i krótką drogę hamowania na mokrej nawierzchni. Kontur opony zwiększa osiągane przebiegi, a wzór bieżnika poprawia charakterystykę hamowania w deszczu. Inżynierom Conti udało się zmniejszyć o co najmniej 6 proc. opory toczenia powstałe na skutek odkształceń. Poszukując nowych rozwiązań, skupili się na ścianie bocznej i stopce opony. Dlatego konstruktorzy opracowali zmodyfikowany profil drutówki wykonany z twardszego materiału, usztywniającego oponę i zmniejszającego deformację w obrębie stopki. Z kolei nową mieszankę wykorzystano w ścianie bocznej opony, umożliwiając tym samym zmniejszenie grubości użytego w tym miejscu materiału produkcyjnego - a dzięki temu masy opony. Wynikiem tych działań jest powstanie nowatorskiej konstrukcji, w której poszczególne elementy idealnie ze sobą współgrają. Opona jest bardziej elastyczna w części ściany bocznej, nie tracąc przy tym dobrej charakterystyki prowadzenia. W oponie CEC 5 zastosowano mieszankę, która obniża opór toczenia o 8 proc. i zarazem jeszcze bardziej skraca drogę hamowania opony. Uzyskano to dzięki innowacyjnemu łańcuchowi polimerowemu jeszcze mocniej wiążącemu krzemiany w związkach chemicznych. Zmniejsza on wewnętrzny ruch chemicznych komponentów mieszanki a przez to zwiększa przyczepność na mokrych drogach. Ma to także wpływ na obniżenie oporów toczenia, przy jednoczesnym skróceniu drogi hamowania. W ofercie produkcyjnej znajduje się piętnaście rozmiarów nowego ogumienia dla obręczy 14 -16” z indeksami prędkości maksymalnie do 300 km/h.

Opony zimowe i całoroczne do samochodów osobowych

DUNLOP

SP Winter Sport 3D

Opony te wygrały w 2010 r. sporo rankingów i testów ogumienia zimowego, które przeprowadziły europejskie stowarzyszenia i magazyny  motoryzacyjne. Stowarzyszenie  ADAC oceniło je jako „bardzo dobrze zbilansowane opony, świetnie sprawdzające się we wszystkich istotnych dziedzinach związanych z bezpieczeństwem, z najlepszymi osiągami na mokrych nawierzchniach”. ÖAMTC - austriacki odpowiednik ADAC nazwał je także „wyjątkowo godnymi polecenia”, ponieważ dobrze sprawdzają się na śniegu, podobnie jak na suchej nawierzchni i są najlepsze na mokre nawierzchnie. Opony te zwyciężyły też  w rankingu zimówek 245/40R18 V czasopisma Sport Auto, jak również - w rozmiarze 195/65R15 - magazynu Auto Bild. Z kolei brytyjski serwis konsumencki TyreReviews.co.uk przyznał  Dunlop SP WinterSport 3D tytuł “Zimowej Opony Roku”. Decyzja zapadła po zsumowaniu wyników testów w brytyjskich czasopismach oraz głosów nadesłanych przez brytyjskich kierowców, którzy używali opony przez co najmniej 33 000 mil (ok. 54 000 km).

GOODYEAR

Vector 4Seasons

W rankingu magazynów Auto Bild oraz teście Auto Zeitung ogumienie to zajęło pierwsze miejsce w kategorii „ opony całoroczne”. Redaktorzy pierwszego pisma uznali zwycięzcę za „specjalistę od zimowych nawierzchni z wypośrodkowanym stylem jazdy i bardzo dobrą przyczepnością na śniegu”. Drugi magazyn orzekł, że „stanowią racjonalną alternatywę dla opon zimowych”. Opony Vector 4Seasons polecane są też przez Auto Club Europe (ACE) oraz GTÜ Auto Club Europa i Gesellschaft für Technische Überwachung (Stowarzyszenie Dozoru Technicznego - GTÜ). W teście ADAC porównywano je z typowym ogumieniem zimowym; uzyskały najlepsze notowania jako opony całoroczne. 

UltraGrip Performance 2

Opona kolejnej generacji z rodziny UltraGrip, z technologią Adaptacyjnej Przyczepności Lamelek (ang. Adaptive SipeGrip). Zaprojektowana z myślą o zapewnieniu bezpieczeństwa podczas dynamicznej jazdy we wszystkich warunkach zimowych dla samochodów high performance i aut luksusowych. Wyposażona jest w rowki obwodowe w kształcie zębów piły, a także „wykorzystuje” zaawansowaną technologię polimerową. Jak twierdzi  producent, zapewnia kierowcom lepszą trakcję na śniegu, lodzie i mokrej nawierzchni, znakomitą stabilność, większą przyczepność i krótszą drogę hamowania na śniegu oraz lodzie, a także doskonałe właściwości jezdne i przyspieszenie podczas pokonywania wzniesień. Czytelnicy tygodnika „Motor”, miesięcznika „Auto Moto” oraz internauci przyznali jej pierwsze miejsce w kategorii „Opona zimowa” w prestiżowym plebiscycie  „Auto Lider 2010”.

Opony do aut usportowionych

CONTINENTAL

ContiSportContact 5

Z niezwykłego surowca o nazwie BlackChilli powstała najnowsza opona letnia ContiSportContact 5. Produkt technologicznie innowacyjny, przystosowujący się na bieżąco do warunków panujących na drodze, wykorzystujący wibracje występujące podczas jazdy i hamowania. Dzięki intensywnym badaniom i wielu specjalistycznym testom, udało się znacznie zredukować drogę hamowania zarówno na mokrych, jak i suchych nawierzchniach, podczas gdy opór toczenia został zmniejszony o 10 proc. Wzrosły także o 13 proc. przebiegi eksploatacyjne. Innowacyjna mieszanka BlackChilli, gwarantuje maksymalne przenoszenie sił podczas hamowania i niski opór toczenia w czasie jazdy. Aby było to możliwe, nowoczesny technologicznie skład mieszanki  wykorzystuje różne wibracje opony. Normalnie, gdy opona toczy się po asfaltowej nawierzchni, wibruje z częstotliwością 13,8 Hz (przy 100 km/h). Niskie pobudzenie mieszanki aktywuje polimery o długich łańcuchach chemicznych, które powstrzymują energię cieplną powstałą podczas jazdy przed przedostawaniem się do wnętrza opony, rozpraszając ją na zewnątrz. Toteż w czasie normalnej jazdy opona ulega schłodzeniu, co znacznie obniża opór toczenia, a tym samym zużycie paliwa i szkodliwą emisję CO2. Jednocześnie taka opona uzyskuje większe przebiegi eksploatacyjne.  Natomiast podczas hamowania, wibracje wzrastają aż 200-krotnie w porównaniu do normy - osiągając 2770 Hz (w czasie hamowania ze 100 km/h z pracującym systemem ABS). Ten ekstremalny wzrost wibracji aktywuje polimery o krótkich łańcuchach, które są w stanie pochłonąć energię powstałą podczas hamowania. Wibracje, na które narażona jest wtedy opona zamieniane są na ciepło, co przekłada się na wzrost przyczepności, a w efekcie na skrócenie drogi hamowania na mokrych drogach. W rezultacie CSC 5 zapewnia optymalnie krótką drogę hamowania, a niski opór toczenia chroni środowisko i zmniejsza zużycie paliwa. Podczas pokonywania zakrętów, powierzchnia przylegania opony przesuwa się na zewnętrzny bark, przenosząc większość sił potrzebnych do precyzyjnego prowadzenia bocznego. Specjalna konstrukcja bloków bieżnika zapewnia dużą powierzchnię przylegania przy pokonywaniu zakrętów. Umożliwia to precyzyjne i bezpieczne prowadzenie samochodu. CSC 5 przebija swoją poprzedniczkę, uzyskując poprawę hamowania o 9 proc. i prowadzenia o 5 proc. Udało się też obniżyć opór toczenia aż o 12 proc. Dzięki temu Continental, po raz pierwszy, ma w swoim programie produkcyjnym oponę, łączącą bezpieczną, sportową jazdę i oszczędność surowców. Nowa sportowa opona Continental będzie produkowana w rozmiarach 17” i 18”, a do SUV-ów  - 18”, 19” i 20”, z indeksami prędkości do 300 km/h.

Zobacz cały numer PO 3/81 (Marzec 2011)

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń