Trzy miesiące po udanym rynkowym debiucie Eagle F1 Asymmetric 3, Goodyear zorganizował specjalne webinarium poświęcone segmentowi opon UHP, jego miejscu na rynku EMEA oraz stojącym za nim rozwiązaniom inżynieryjnym. Poniżej przedstawiamy podsumowanie najważniejszych informacji z tego spotkania.
Kontekst rynkowy
Nie sposób mówić o rynku opon, nie omawiając przedtem rynku motoryzacyjnego1. Przez ostatni rok dał się zaobserwować równomierny wzrost sprzedaży samochodów dużych i luksusowych, natomiast ewolucja rynku pojazdów klasy średniej przebiegała niestabilnie, co ilustruje poniższa grafika.
Do niedawna tego rodzaju sytuacja znajdowałaby odzwierciedlenie w równoległej ewolucji poszczególnych segmentów rynku opon. Jednak od 2013 r. można zaobserwować, że popyt na ogumienie UHP (dedykowane wysokim prędkościom, nawet powyżej 240 km/h) nie jest już napędzany przez poszczególne klasy pojazdów (na przykład samochodów luksusowych czy sportowych). Decydującym czynnikiem stał się ogólny rozwój parku samochodowego, za sprawą którego coraz więcej aut ze średniej półki cenowej również wymaga opon UHP. Przykładem tej ewolucji jest Golf GTI, co pokazuje poniższa ilustracja:
W rezultacie można się spodziewać, że liczba zamawianych przez producentów na pierwsze wyposażenie opon z wyższymi indeksami prędkości będzie rosnąć wraz ze wzrostem mocy silników o mniejszych pojemnościach.
Miejsce opon UHP na rynku
Sprzedaż opon letnich znacząco zmalała wskutek kryzysu gospodarczego, lecz w porównaniu do innych segmentów, regres w klasie UHP był stosunkowo ograniczony2. Trend ten znajduje odzwierciedlenie w prognozach, które wskazują, że spodziewany skumulowany roczny wskaźnik wzrostu w segmencie UHP wyniesie od 3 do 5 proc. w latach 2015-2020. Segment ten ma więc wyraźny potencjał rozwojowy.
Oczekiwania rynku
Ewolucję rynku opon UHP częściowo wyjaśniać mogą wyniki ankiety3, która wykazała, że pięć najważniejszych czynników, na które zwracają uwagę konsumenci, to :
Eagle F1 Asymmetric 3
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom producentów samochodów i konsumentów, Goodyear opracował nowy model - Eagle F1 Asymmetric 3. Zespół inżynierów koncernu poświęcił ponad 36 tys. godzin na prace badawczo-rozwojowe nad nowym ogumieniem. Opona przeszła ponad 5000 prób, podczas których przejechano łącznie 330 tys. kilometrów. Nowe lub ulepszone kluczowe technologie można odnaleźć w trzech elementach ogumienia - bieżnik, mieszanka i konstrukcja. Zapewniają one następujące zalety:
Opona Eagle F1 Asymmetric 3 uzyskała znakomite wyniki w porównaniu z konkurentami w niezależnym teście przeprowadzonym przez TÜV Süd, w szczególności w zakresie:
W tych samych testach wykazano również, że opory toczenia są niższe o 10,9 proc. w porównaniu ze średnią trzech testowanych konkurentów, co przełożyło się na 2 miejsce pod względem oporów toczenia wśród wszystkich testowanych marek opon.
1) Global Insight / his, marzec 2015 r.
2) Dane wewnętrzne Goodyear
3) TNS UK - Consumer Needs Research 2014
4) W porównaniu ze średnią trzech najnowszych (dostępnych w chwili testu) konstrukcji głównych konkurentów w segmencie UHP (Michelin Pilot Sport 3, Bridgestone Potenza S001, Continental Sport Contact 5). Testowane przez TÜV SÜD Product Service GmbH w okresie wrzesień-październik 2015 na zlecenie Goodyear Dunlop, rozmiar opony: 225/45 R17 91Y; samochód testowy: VW Golf; miejsce testu: Mireval (F), Papenburg (D), TÜV SÜD PS Garching (D); sprawozdanie nr. 713066268.
(ik)
Źródło i fot. Goodyear