Z danych udostępnionych przez firmę AAA Auto wynika, że w 2015 r. rynek samochodów używanych w Polsce obejmował prawie dwa i pół miliona ofert sprzedaży (2 479 000). Dla porównania w Czechach ofert tych było 932 tys., na Węgrzech 556 tys., a na Słowacji 508 tys. Przeciętny używany samochód był oferowany przez polskich właścicieli w ubiegłym roku za 21 172 zł i miał około 12 lat oraz niemal 170 tys. km przebiegu. Najwięcej ofert sprzedaży używanych samochodów pojawiło się w województwie mazowieckim (354 501), a najmniej w województwie opolskim (44 834).
Polacy najczęściej zamieszczali w 2015 r. ogłoszenia o sprzedaży następujących aut używanych:
- Porównując dane ze stycznia i lutego 2016 r. ze statystykami z tego samego okresu w 2015 r., można dostrzec zmiany w preferencjach zakupowych - powiedział Przemysław Vonau, dyrektor generalny AAA Auto w Polsce oraz członek zarządu Grupy AAA Auto. - Polacy są skłonni wydać więcej na samochód używany. Średnia cena oferowanego w 2015 r. w tym okresie samochodu używanego wynosiła 19 576 zł, natomiast w 2016 r. jest to już 24 183 zł. Wyższa cena wywoławcza związana jest często z młodszym rocznikiem auta, co tylko potwierdza obserwowany przez nas trend kupowania przez Polaków coraz młodszych aut używanych.
Rynek samochodów używanych jest regularnie badany przez zespół 30 analityków działu zakupów wspomnianej firmy, którzy na bieżąco aktualizują dane dotyczące cen aut. Przedmiotem analizy są oferty na portalach samochodowych, ogłoszenia w prasie i na stronach internetowych dealerów samochodów używanych. AAA Auto w swoich badaniach, którymi miesięcznie obejmuje średnio 15 tysięcy ofert, wykorzystuje również dane uzyskane w badaniach realizowanych przez własne call center, w ankietach wysyłanych drogą e-mailową oraz formularzach kontaktowych wypełnianych przez klientów.
(ik)
Źródło i fot. AAA Auto