Exact Systems, firma kontrolująca części samochodowe i produkowane pojazdy, rozpoczyna działalność w Chinach. Tylko w 2015 r. w Państwie Środka wyprodukowano i sprzedano odpowiednio 24,5 mln oraz 24,6 mln pojazdów, co czyni ten kraj największym rynkiem motoryzacyjnym na świecie1.
Chiny to dwunaste państwo, w którym Exact Systems otwiera swoją spółkę, oraz pierwsze poza Europą. W związku z nową inwestycją, firma zamierza zatrudnić w tym roku 100 osób, które będą kontrolować wyroby produkowane przez kilku producentów aut oraz dostawców części i podzespołów.
- Branża motoryzacyjna przez ostatnie lata była dynamiczną lokomotywą całej chińskiej gospodarki - powiedział Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems. - I choć dane o wzroście tamtejszego PKB, na poziomie 6,9 proc., są najgorsze od kilku lat, to wciąż pozostają dodatnie. To samo tyczy się produkcji i sprzedaży pojazdów w Chinach. Cały czas mamy do czynienia z dynamiką, która zgodnie z prognozami, ma utrzymać się w najbliższych latach. I warto podkreślić, że mówimy tutaj nie tylko o wciąż wzrastającej lokalnej produkcji i sprzedaży marek zachodnioeuropejskich i amerykańskich, ale także rodzimych. W 2015 r. sprzedaż chińskich marek samochodów osobowych osiągnęła 8,7 mln sztuk, o 15 proc. więcej w porównaniu roku do roku. Tym samym rodzime marki osiągnęły ponad 41 proc. udział w całkowitej sprzedaży samochodów osobowych w Chinach. Wszystkie te elementy stanowią znakomity grunt do ekspansji na ten odległy rynek.
Paweł Gos zwraca także uwagę na rosnącą w tempie dwucyfrowym, sprzedaż detaliczną w Chinach. Efektem tego jest wzrost konsumpcji, a więc wzrost sprzedaży samochodów i związanej z nią produkcji. Warto dodać, że na rynku chińskim większość produkcji odpowiada na zapotrzebowanie krajowe.
Atrakcyjna baza firm produkujących samochody - kilka światowych OEM i kilkadziesiąt producentów części samochodowych - spowodowały, że firma Exact Systems postanowiła uruchomić pierwszą spółkę pozaeuropejską w Chinach (Szanghaj). Dwunaste przedstawicielstwo już otrzymało zgodę lokalnego sądu rejestrowego na działanie, a w ciągu najbliższych dni otrzyma licencję biznesową Exact Systems China. Model działania spółki jest analogiczny do większości otwieranych na innych rynkach zagranicznych. Zgodnie z ideą wzrostu organicznego, Exact Systems nie przejął żadnej chińskiej spółki, lecz tworzy ją samodzielnie od podstaw.
W tym roku Exact Systems liczy na co najmniej jeden kontrakt z producentami OEM oraz z kilkoma dostawcami części motoryzacyjnych. W sumie do końca tego roku planuje zatrudnienie około 100 osób. Optymistyczne prognozy wynikają z tego, iż firma od wielu lat współpracuje z wieloma klientami w Europie, którzy mają zakłady na terenie Chin.
Producenci, którzy współpracują z Exact Systems w Europie, mogą zlecać firmie kontrakty w Chinach. Oczywiście, jak każdy tamtejszy sektor, również branża kontroli części, ma swoich liderów oraz firmy, które wykonują usługi w tym zakresie. Są to zarówno rodzime przedsiębiorstwa, w większości bez zasięgu światowego, oraz firmy ze Starego Kontynentu.
- Dzięki naszej obecności na rynku chińskim będziemy mogli wspierać także polskich dostawców, którzy dostarczają swoje części i komponenty do chińskich producentów samochodów - dodał Paweł Gos. - Taka pomoc dziesięć tysięcy kilometrów od macierzystych zakładów może okazać się nieocenionym patriotycznym wsparciem i podnosić konkurencyjność polskich fabryk.
Grupa Kapitałowa Exact Systems umacnia swoją pozycję na rynku kontroli jakości części samochodowych. Każdego dnia, do pracy w jedenastu krajach (Polska, Niemcy, Czechy, Słowacja, Rosja, Wielka Brytania, Turcja, Rumunia, Węgry, Belgia, Holandia) firma deleguje niemal 5 tys. kontrolerów jakości. Zarząd Exact Systems podkreśla, że ekspansja na rynki zagraniczne ma swoje pozytywne odbicie w wynikach finansowych.
- Niemal połowę przychodów całej Grupy Kapitałowej Exact Systems generują nasze spółki zagraniczne - powiedział Paweł Gos. - Chiny to pierwszy kraj pozaeuropejski, w którym rozpoczynamy działalność, i liczymy, że docelowo będzie naszym drugim albo trzecim rynkiem, generującym największe zyski. Pracujemy też nad planem dalszego rozwoju w miejscach gdzie kontrola części motoryzacyjnych stanowi atrakcyjną i niezagospodarowaną niszę.
1) Źródło: http://www.caam.org.cn/AutomotivesStatistics/20160120/1305184266.html
(ik)
Źródło: Exact System, fot.