2016-02-03

KIA a prawa konkurencji

 

Koreański producent samochodów został uznany winnym naruszenia prawa konkurencji. Otóż zapisy w książkach gwarancyjnych nowych samochodów KIA Motors są skonstruowane tak, by wymusić na właścicielach dokonywanie przeglądów gwarancyjnych w warsztatach autoryzowanych KIA, co jest niezgodnie z przepisami. Sprawa może okazać się precedensowa dla całej Unii Europejskiej.

Pod koniec 2015 r. szwedzki Sąd Najwyższy uznał, że zapisy zawarte w warunkach gwarancyjnych KIA są niezgodne z prawem.  Wcześniej koncern złożył wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy w związku z jej odwołaniem od orzeczenia Sądu Gospodarczego. KIA zarzucała Sądowi Gospodarczemu pomyłkę i zaniedbania w procesie orzekania w jej sprawie.

- W naszej opinii wyrok Sądu Gospodarczego był jasny i zrozumiały, określał i wyjaśniał na czym polegają zasady konkurencji na rynku niezależnym i jak należy je stosować - powiedział Christer Liljenberg, prezes SBF - szwedzkiego stowarzyszenia działającego na rzecz niezależnego rynku motoryzacyjnego, które w 2011 r. pozwało KIA Motors pod zarzutem naruszenia prawa konkurencji.

Rynek szwedzki nie jest wyjątkiem. Zapisy zawarte w książkach gwarancyjnych nowych samochodów KIA Motors są skonstruowane tak, by wymusić na właścicielach dokonywanie przeglądów gwarancyjnych w warsztatach autoryzowanych KIA. Jak dotąd jednak tylko Szwedom udało się skutecznie przeciwstawić takim praktykom.

Organizacja SBF wielokrotnie informowała szwedzki urząd ds. konkurencji o tym, że zapisy KIA stanowią naruszenie prawa konkurencji. Niestety, urząd nie podjął zdecydowanych działań pomimo, że przyznał SBF rację w twierdzeniu, że zapisy gwarancyjne są niezgodne z postanowieniami rozporządzenia 461/2010*.

W grudniu 2012 r. szwedzki Sąd Gospodarczy uznał KIA Motors winną naruszenia przepisów prawa konkurencji i nałożył na nią karę w wysokości 5 milionów koron szwedzkich oraz obciążył kosztami sądowymi. Producent pojazdów złożył apelację, która została jednak odrzucona przez Sąd Najwyższy 28 grudnia 2015 r. KIA Motors będzie musiała zapłacić pierwotnie wyznaczoną karę, a także pokryć koszty procesowe poniesione przez SBF w trakcie trwania postępowania. Szwedzki wyrok jest pierwszym orzeczeniem tego typu wydanym w UE.

- Wyrok może być postrzegany jako precedens dla europejskiego niezależnego rynku motoryzacyjnego. Zapisy gwarancyjne KIA dotykają nie tylko niezależnych operatorów, lecz również właścicieli pojazdów - konsumentów - dodał C. Liljenberg.


* Od 1 czerwca 2010 r. obowiązuje rozporządzenie Komisji Europejskiej 461/2010, popularnie zwane w Polsce „GVO” oraz Sektorowe Wytyczne do niego. Na tej podstawie prawnej właściciel nowego samochodu może zlecać jego naprawy i okresowe przeglądy warsztatom niezależnym bez utraty gwarancji. W samochodzie na gwarancji można stosować części eksploatacyjne nie tylko z logo producenta pojazdu, ale także znacznie tańsze części oferowane przez niezależny rynek.

Wynikająca z gwarancji producenta pojazdu bezpłatna naprawa będąca wynikiem awarii nadal możliwa jest wyłącznie w Autoryzowanej Stacji Obsługi, ale już przegląd okresowy czy wymiana elementów eksploatacyjnych mogą być przeprowadzone w dowolnym warsztacie.

(ik)

Źródło: SDCM, fot. KIA

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia

Poszukiwany redaktor/redaktorka treści

Toruń |Umowa o pracę | Umowa na okres próbny wynoszący trzy miesiące, z możliwością przedłużenia do roku Wydawnictwo ...

więcej
/

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń