2016-01-28

1000 mil/h po lądzie

 

Jesienią 2016 r. sir Andy Green podejmie próbę pobicia swojego rekordu prędkości na lądzie z 1997 r. Zanim jednak to nastąpi już w najbliższych miesiącach w Wielkiej Brytanii odbędą się testy, podczas których bolid o nazwie Bloodhound SSC ma uzyskać prędkość 200 mil/h, czyli ok. 320 km/h.

W porównaniu z celami, jakie stawiają sobie członkowie konsorcjum Bloodhound, to rzeczywiście niewiele. Pierwsza próba, którą zaplanowano na 16 października, ma przynieść rezultat na poziomie 800 mil/h (1287 km/h). To o ok. 60 km/h więcej, niż wynosi dotychczasowy rekord. Później ekipa Bloodhound planuje ustanowić wynik na poziomie 1000 mil/h (1609 km/h).

Za sterami, podobnie jak podczas poprzedniej rekordowej próby, zasiądzie pilot RAF Andy Green, zmienią się bolid i miejsce bicia rekordu. Zamiast Thrusta SSC o mocy 110 000 KM pojawi się Bloodhound SSC, którego moc jest o 25 000 KM większa. Już sama nazwa wskazuje, że cel śmiałków jest za barierą prędkości dźwięku (SSC to skrót od Super Sonic Car - samochód naddźwiękowy). Andy Green, dziś 53-letni Anglik, nie myśli o zbliżającej się emeryturze, będzie za to chciał na zasłużony odpoczynek wysłać obecny rekord prędkości na lądzie. Próby będą miały miejsce na pustyni Hakskeen Pan w RPA, gdyż wykorzystywana wcześniej pustynia Black Rock w USA okazała się za krótka.

Andy Green
Andy Green

- Nasz projekt jest nietypowy dla motorsportu - mówił A.Green w jednym z wywiadów. - Z reguły chcesz zachować w tajemnicy swoje rozwiązania, by nie zdradzać ich rywalom. Tyle że my ich nie mamy, co oznacza że możemy ze szczegółami opowiadać o tym, co kryje się pod karoserią Bloodhounda SSC.

W bolidzie Bloodhound SSC wykorzystane zostaną płyny i środki smarne wspomnianej wyżej marki, w tym olej Castrol Edge Titanium FST™, Braycote Inertox 240-2, Alphasyn T32, React SRF i używany m.in. przez NASA Castrol Hyspin. Jeśli jesienna próba zakończy się powodzeniem będzie to 22. rekord prędkości na lądzie z udziałem marki Castrol.

Andy Green kilka lat temu otrzymał tytuł szlachecki, z wykształcenia jest matematykiem, a od 21 lat pilotem myśliwców. Dzięki temu potrafi utrzymać nerwy na wodzy, co jest niezbędne gdy w ciągu sekundy pokonuje się dystans ponad 400 metrów.

(ik)

Źródło i fot. Castrol

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń