W 2015 r. na polskim rynku sprzedało się więcej opon niż w roku ubiegłym. Zwiększenie sprzedaży zanotowano zarówno w segmencie opon do samochodów osobowych, jak i opon ciężarowych. Wzrosty nie są spektakularne, jednak warto zaznaczyć, że wyniki sprzedaży, w porównaniu do 2014 r., poprawiły się - o 1 proc. w przypadku opon do samochodów osobowych i o 3 proc. w segmencie opon do samochodów ciężarowych.
Segment opon budżetowych wciąż stanowi ponad 40 proc. rynku, jednak w 2015 r.. zanotował 4 proc. spadek sprzedaży. Wynik segmentu średniego to 28 proc. rynku i sprzedaż większa o 9 proc. Natomiast opony segmentu premium stanowią 26 proc. rynku, a wzrost ich sprzedaży wyniósł 2 proc.
W grupie opon osobowych wyróżnić można ogumienie do samochodów typu SUV, których sprzedaż wzrosła o 14 proc. oraz ogumienie do samochodów dostawczych o masie do 3,5 t, których sprzedało się o 13 proc. więcej niż w roku ubiegłym.
- Polski rynek oponiarski odnotował dobre wyniki po bardzo słabym 2014 roku. Mamy nadzieję, że tendencja wzrostowa się utrzyma. Ubiegłoroczne wyniki związane są zarówno ze wzrostem sprzedaży samochodów osobowych i ciężarowych, jak i z poprawą świadomości polskich kierowców odnośnie opon - powiedział Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. - Coraz więcej kierowców zdaje sobie sprawę z tego, jak duży wpływ na ich własne bezpieczeństwo mają opony.
Branża wyszła na plus także w całej Europie, w której w 2015 r. sprzedało się o 3 proc. więcej opon do samochodów osobowych, o 4 proc. więcej opon do samochodów ciężarowych oraz o 2 proc. więcej opon do motocykli. Jedyny, 9 proc. spadek w Europie zanotowały opony rolnicze.
(ik)
Źródło: PZPO; ETRMA,
fot. PZPO