Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA wynika, że sprzedaż nowych samochodów osobowych powoli rośnie. Europejczycy kupili ponad 13,7 mln osobówek, czyli o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Natomiast z polskich salonów w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy wyjechało 354 975 osobówek, o 8,3 proc. więcej niż w całym 2014. Był to trzeci rok wzrostów z rzędu i najlepszy polski wynik od przystąpienia do UE.
Zdaniem ekspertów Exact Systems, firmy kontrolującej części motoryzacyjne, 2016 r. może być jeszcze lepszy, ale wynik będzie zależeć od zmian zachodzących w otoczeniu prawno-politycznym. I choć nie ma u nas takiego urodzaju, jak np. w Niemczech czy Wielkiej Brytanii, to biorąc pod uwagę dynamikę wzrostu za miniony rok, Polska wypada całkiem nieźle.
Dobre wyniki w Polsce
Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w 2015 r. Polacy zarejestrowali 354 975 nowych samochodów osobowych. Wynik okazał się o ponad 8 proc. lepszy niż w 2014 r. Jeśli spojrzymy na strukturę kupujących nowe samochody osobowe w naszym kraju to zobaczymy, że aż 65,2 proc. to firmy, a tylko 34,8 proc. nabywców to klienci indywidualni. Na podjęcie decyzji o zakupie nowych czterech kółek z pewnością wpłynęły spadające ceny paliwa, możliwość odliczania VAT-u od paliwa wśród przedsiębiorców oraz trwające wyprzedaże roczników.
Najchętniej kupowaną marką samochodową w segmencie osobówek w minionym roku w Polsce była Skoda. Drugą pozycję zajęła Toyota, tylko o 99 sztuk wyprzedzając Volkswagena, który uplasował się na trzecim miejscu. W ogólnym rankingu modeli na pierwszym miejscu jest Skoda Octavia, na drugim Skoda Fabia, na trzecim zaś Volkswagen Golf.
Wzrosty także w UE
Dobre wyniki odnotowano także na terenie UE. W 2015 r. Europejczycy kupili ponad 13,7 mln nowych osobówek (+9,3 proc. r/r). Ożywienie w europejskich salonach trwa już 28 miesięcy i wszystko wskazuje na to, że będzie kontynuowane także w tym roku. W minionym roku wzrosty zanotowały wszystkie najważniejsze rynki europejskie, jak Niemcy (+5,6 proc.), Wielka Brytania (+6,3 proc.), Włochy (+15,8 proc.) czy Francja (+6,8 proc.).
W UE najchętniej kupowaną marką w całym 2015 r. pozostał Volkswagen, który zanotował delikatny wzrost (+6,3 proc.). - Volkswagen na pozycji lidera może dziwić, jednak należy wziąć pod uwagę, że po wybuchu afery minęło zaledwie kilka miesięcy, a wiele firm i osób planuje zakupy samochodowe z wyprzedzeniem - powiedział Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży w Exact Systems. - O skali kryzysu niemieckiego producenta „samochodów dla ludu” tak naprawdę przekonamy się przedstawiając wyniki za pierwszą część tego roku.
A jaki będzie 2016 r.?
Jacek Opala zaznaczył, że na światową gospodarkę, w tym również na branżę motoryzacyjną w Polsce, duży wpływ, a będzie mieć coraz większy, ma otoczenie prawno-polityczne i zmiany w nim zachodzące. Trudno na razie ocenić, czy będą to pozytywne czy negatywne zmiany. Mogą one dotyczyć kilku obszarów, m.in. sprzedaży nowych samochodów w Polsce, która może wzrosnąć za sprawą programów rządowych, wspierających zakup nowych aut lub embarga na sprowadzenie i rejestrację aut używanych. Zmiany mogą być związane także z bardziej rygorystycznymi wymaganiami dotyczącymi emisji spalin, które wymuszą na producentach produkcję nowych, kosztownych napędów, a to przełoży się na cenę zakupu nowych samochodów. Poza tym branża motoryzacyjna w Polsce to duża część rynku pracy, który jest coraz bardziej pogłębiającym się rynkiem pracownika. W związku z tym każda zmiana dotycząca planów produkcyjnych może mieć wpływ na obecną kondycję i przyszłość polskiego przemysłu motoryzacyjnego.
Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems, ekspert Polskiej Izby Motoryzacji podkreślił, że choć w Polsce nadal dominują zakupy aut używanych, szczególnie w grupie klientów indywidualnych, to jednak wewnętrzny popyt na samochody rośnie. - Jeśli do tego utrzymają się spadające ceny paliwa, a dilerzy i importerzy nadal będą tak „agresywni” w swoich ofertach, to uważam, że liczba 370-390 tys. nowych rejestracji w tym roku i ok. 10 proc. wzrost r/r, są całkiem realne - dodał P. Gos.
(ik)
Źródło: Exact Systems, fot. Opel, Volkswagen