Aby dowiedzieć się, jak przedsiębiorcy oceniają swoją sytuację oraz jakie widzą perspektywy dla swoich firm w 2016 r., Business Centre Club przeprowadził w grudniu internetowy sondaż wśród menedżerów i właścicieli firm z całego kraju
W sondażu udział wzięło 36,5 proc. średnich przedsiębiorstw (od 50 do 249 pracowników), 24,7 proc. dużych firm (od 250 do 1000 pracowników), 23,5 proc. małych firm (od 10 do 49 pracowników), 8,2 proc. mikroprzedsiębiorstw (od 1 do 9 pracowników) oraz 7,1 proc. korporacji (zatrudnienie powyżej 1000 pracowników). Wśród ankietowanych firm większość zajmuje się działalnością usługową (38,5 proc.), przemysłowo-produkcyjną (25,3 proc.), handlową (16,9 proc.) i budownictwem (12,1 proc.).
Niecałe 40 proc. przedsiębiorstw (członków BCC) przewiduje poprawę swojej sytuacji finansowej w nowym roku, oceniając jednocześnie swoją kondycję jako dobrą (56 proc.) lub bardzo dobrą (ponad 26 proc.). Bardziej niż w poprzednim roku liczą się ze wzrostem podatków i innych kosztów prowadzenia działalności. Mimo to, ponad 60 proc. planuje wzrost wynagrodzeń, a blisko 40 proc. - zwiększenie zatrudnienia.
Niezmiennie, od lat firmy inwestują głównie z własnych pieniędzy - w obecnej edycji badania zadeklarowało tak ponad 52 proc. podmiotów. Z kredytu zamierza skorzystać 28,6 proc. firm, a finansować rozwój poprzez środki europejskie - 13,6 proc.
W ocenie ankietowanych przedsiębiorców, największe zagrożenia w 2016 r. to: wysokie obciążenia podatkowe i para-podatkowe oraz nadmierna biurokracja (15 proc.), wysoka presja konkurencyjna na ceny i w rezultacie niskie marże zysku (14 proc.) trudności z pozyskaniem pracowników o odpowiednich kwalifikacjach (11,6 proc.), a także konkurencja ze strony szarej strefy (10 proc.).
66 proc. ankietowanych przewiduje, że w 2016 r. koszty prowadzonej przez nie działalności wzrosną, natomiast 23,7 proc. spodziewa się, że pozostaną na tym samym poziomie, a 10 proc. liczy, że ich koszty zmaleją. Więcej firm niż w 2015 r. (65,5 proc.) przewiduje również w tym roku wzrost obciążeń podatkowych. Jedynie 3,6 proc. zakłada, że będą one niższe. Zdaniem blisko 60 proc. ankietowanych wzrost kosztów prowadzenia działalności (mediów, opłat lokalnych, płacy minimalnej, itp.) nie będzie miał wpływu na politykę kadrową przedsiębiorstwa.
W 2016 r., 38 proc. badanych przedsiębiorców spodziewa się wzrostu sprzedaży w przedziale 0-5 proc., a 26,2 proc. szacuje wzrost sprzedaży od 5 do 10 proc.. Nieznacznie mniej (23,8 proc.) prognozuje, że wyniesie on więcej niż 10 proc. Spadku sprzedaży w nowym roku spodziewa się prawie 12 proc. przedstawicieli firm.
Z roku na rok niewielkim zmianom ulegają kwestie inwestowania: tylko 40,5 proc. firm deklaruje, że ich wydatki inwestycyjne będą w 2016 r. większe. Podobne nakłady inwestycyjne co w ubiegłym roku, zamierza utrzymać 31 proc. przedsiębiorstw. Inwestycji nie planuje natomiast 4,7 proc. ankietowanych firm, a 23,8 proc. zakłada, że będą one mniejsze niż w poprzednim roku.
Ankietowani przedsiębiorcy wskazali wiele problemów, którymi ich zdaniem pilnie powinien zająć się nowy rząd - poniżej przedstawiamy ich propozycje:
(ik)
Źródło i fot. Business Centre Club