Pirelli przetestowało niedawno prototypową oponę Ultra High Performance, która zawiera naturalną gumę z gwajuli srebrzystej (ang. guayule). Uprawa wspomnianej rośliny nie jest zbyt wymagająca, co sprawia, że jest ona ciekawą alternatywą dla kauczukowca brazylijskiego - Hevea Brasiliensis. Testy odbyły się na torach Vizzola i Balocco we Włoszech, a do prób wykorzystano model Maserati Ghibli.
Gwajula srebrzysta (Parthenium argentatum) to gatunek krzewu z rodziny astrowatych, który występuje w środkowym i północnym Meksyku oraz w USA, w stanie Teksas. Roślina rośnie zwykle w suchym klimacie i może być hodowana z użyciem niewielkiej ilości wody, bez pestycydów. Kauczuk pozyskany z gwajuli może być stosowany przy produkcji ogumienia, co wykorzystała m.in. firma Pirelli.
Innowacyjny prototyp wspomnianej marki już ustanowił nowy rekord, w zaledwie dwa lata od pierwszego projektu poszukiwań materiałów podstawowych do testu fizycznego opon na torze. W 2013 r. Pirelli podpisało umowę z Versalis (ENI) na wyłączną dostawę kauczuku naturalnego z gwajuli, który będzie używany do produkcji opon. Podczas tego bardzo krótkiego okresu, badacze koncernu sprawdzali właściwości nowego materiału podstawowego w ścisłych warunkach laboratoryjnych, by ocenić, jak najlepiej przełożyć je na warunki drogowe.
Program stał się możliwy również dzięki projektowi badawczemu, który Versalis przeprowadził pod kątem technologii stosowanych do ekstrakcji gumy, jak również wyjątkowo żywicznemu charakterowi roślin. To pozwoliło uzyskanie materiału, który jest w stanie zaspokoić wymogi wydajności oraz zgodności z nieelastomerowymi elementami składającymi się na oponę.
Badania przeprowadzone przez Versalis są częścią programu rozwoju dla szerokiej platformy technologicznej uwzględniającej wykorzystanie gwajuli przez całą branżę, począwszy od upraw eksperymentalnych w południowej Europie i rozszerzania na różne technologie mające na celu wydobycie gumy naturalnej w celu wykorzystania jej do produkcji ogumienia.
Prototypowe opony poddano symulacjom ekstremalnego użytkowania na torze we Włoszech. Ogumienie zostało przetestowane m.in. w mokrych warunkach i wykazało taką samą wydajność, jak ich odpowiednik wykonany z syntetycznych polimerów z produktów ropopochodnych. Do testów posłużył model Maserati Ghibli - samochód charakteryzujący się wysokimi osiągami, generujący przy tym duże obciążenia.
Po uzyskaniu pozytywnych wyników w pierwszych testach na torze, firma planuje przeanalizować właściwości prototypowego ogumienia w warunkach zimowych.
(ik)
Źródło i fot. Pirelli