Dębica, jedna z najstarszych marek oponiarskich w Polsce, obchodziła w grudniu ważną rocznicę. Otóż 20 lat temu Goodyear, jeden z największych producentów opon na świecie, zdecydował o kupnie pakietu akcji firmy, co zapoczątkowało dynamiczny rozwój polskiego przedsiębiorstwa.
2 grudnia 1995 r. koncern The Goodyear Tire & Rubber Company został inwestorem strategicznym T.C. Dębica S.A., przejmując na wstępie ponad 30 proc. akcji, a pod koniec grudnia 1995 r. pakiet większościowy. Obiecujące perspektywy rozwoju i współpracy obu firm sprawiły, że skala inwestycji w ciągu minionych 20 lat wyniosła ponad 500 mln dolarów. Obecnie Goodyear jest posiadaczem ponad 80 proc. udziałów w Firmie Oponiarskiej Dębica S.A.
Inwestycje amerykańskiego koncernu pozwoliły na modernizację fabryki oraz rozszerzenie produkcji o nowe linie opon. W 1998 r. powstało pierwsze w historii marki ogumienie do aut 4x4, zaprezentowane na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Poznaniu. Dębica została wtedy pierwszym w Polsce oraz w Europie Środkowej i Wschodniej producentem posiadającym w swojej ofercie opony do aut terenowych. W 2005 r., do produkcji weszły opony wytwarzane na bazie mieszanki z krzemionką. W 2011 r. z taśmy produkcyjnej zjechała pierwsza w historii spółki opona zimowa przeznaczona do samochodów o wysokich osiągach - Dębica Frigo HP. W 2012 r. F.O. Dębica S.A. rozpoczęła również produkcję opon o najwyższych indeksach prędkości: W (270 km/h) i Y (300 km/h).
3 grudnia 1995 r. - Goodyear i Dębica rozpoczynają współpracę
Od lewej: Wiliam J. Sharp, Zdzisław Chabowski, Sylvain G. Valensi, Lowell Dunckel
Dębicka fabryka to obecnie największy zakład produkcyjny koncernu Goodyear w Europie i trzeci pod względem wielkości na świecie oraz jeden z najnowocześniejszych tego typu w regionie. W fabryce wytwarzane są produkty marek, takich jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava czy Dębica, które sprzedawane są w ponad 60 krajach na całym świecie.
Warto dodać, że Firma Oponiarska Dębica S.A., jest największym pracodawcą powiatu i jednym z największych w województwie, zatrudniając w fabryce około trzech tysięcy osób i pośrednio dając pracę kolejnym tysiącom pracowników z firm lokalnych, z którymi współpracuje.
Firma kładzie również nacisk na wspieranie rozwoju społeczności lokalnej, w szczególności dzieci i młodzieży. Tylko w ciągu ostatniego roku T.C. Dębica zrealizowała kilkanaście projektów, które skupiały się na trzech istotnych obszarach: bezpieczeństwie, edukacji i zdrowiu.
Obie firmy organizują festiwal muzyczny Goodfest Dębica, który już na dobre wpisał się w kalendarz imprez kulturalnych w Polsce. Natomiast dla mieszkańców Dębicy i okolic jest on doskonałą okazją do wspólnego świętowania i świetną promocją dla miasta.
(ik)
Źródło i fot. Goodyear