Zgodnie ze wstępnymi analizami sieć produkcji Grupy BMW osiągnie nowe rekordy w roku obrotowym 2015. Dzięki dużemu popytowi i wprowadzeniu nowych modeli, jak np. BMW serii 7, międzynarodowa sieć fabryk wykazała doskonałą produktywność.
- Dwumilionowy samochód wyprodukowany przez Grupę BMW opuścił linię produkcyjną w listopadzie - powiedział Oliver Zipse (na zdjęciu obok), członek zarządu BMW AG. - W 2015 r. po raz piąty z rzędu nasze fabryki w Niemczech wyprodukowały ponad milion pojazdów w ciągu jednego roku.
Produkcja w Grupie BMW opiera się na silnych i elastycznych procesach. Koncern planuje także ograniczenie produkcji pojazdów w każdym zakładzie tylko do tych z napędem na tylne lub na przednie koła. Dzięki temu produkcja osiągnie nowy poziom. Skupiając się na jednej architekturze, fabryki będą mogły zwiększyć wydajność, zmniejszając jednocześnie stopień skomplikowania. Koncern chce wprowadzić ten proces wraz z nowymi modelami w ciągu najbliższych trzech lat.
Digitalizacja zwiększa innowacyjność
Niemieckie zakłady produkcyjne BMW odgrywają czołową rolę w sieci, ustanawiając trendy dla swoich globalnych partnerów. Liczne przykłady pokazują, jak innowacyjny jest system produkcji koncernu. Należy do nich digitalizacja, moduły procesowe i inteligentne konstrukcje złożone z wielu materiałów, które stanowią główne czynniki mające zapewnić rentowność sieci w przyszłości. Najważniejsza jest tutaj digitalizacja, publicznie dyskutowana pod hasłem „internetu przemysłowego”. Odgrywa ona główną rolę w zwiększaniu zdolności przystosowawczych zakładów produkcyjnych i stwarza warunki sprzyjające podniesieniu efektywności i jakości. Technologie wspierane komputerowo mogą zwiększyć skuteczność skomplikowanych sekwencji w produkcji poprzez zastosowanie elastycznych systemów robotów, inteligentnych narzędzi pomagających robotnikom, symulacji, zautomatyzowanego zapisywania danych, analizy, itd.
Aby sprostać nowym wyzwaniom, koncern zamierza zainwestować ponad miliard euro w istniejące zakłady. Do połowy 2017 r., główny obiekt w Monachium zostanie wyposażony w innowacyjną linię lakierniczą, która spełnia najwyższe standardy w zakresie rentowności i oszczędnego użycia zasobów. Nowa instalacja to część kompleksowego programu inwestycyjnego, w ramach którego ponad pół miliarda euro ma zostać zainwestowanych do 2018 r. Pakiet inwestycyjny obejmuje także rozbudowę obszarów surowej karoserii, montażu i logistyki. Nowe inwestycje planowane są także w zakładzie w Dingolfing (przygotowanie zakładu do produkcji przyszłych modeli pojazdów i nowych technologii), Landshut (budowa nowego centrum konstrukcji lekkich) oraz w Berlinie (budowa nowego centrum logistycznego).
Internacjonalizacja sieci produkcyjnej
Kolejnym priorytetem jest inwestowanie w tworzenie nowych elementów globalnej sieci produkcyjnej i zwiększanie wydajności już istniejących. Globalnie powiązana i elastyczna sieć jest podstawą dalszego wzrostu.
Do 2019 r. Grupa BMW zainwestuje w sumie 2,2 miliarda dolarów amerykańskich w regionie NAFTA. Obecnie nowoczesny zakład produkcji surowych karoserii budowany jest w Spartanburgu (USA), który jest częścią programu inwestycyjnego ogłoszonego w 2014 r. W tym roku roczna produkcja osiągnie nowy rekordowy poziom ponad 400 tys. jednostek, czyniąc zakład w Spartanburgu największym pod względem wielkości produkcji w sieci BMW.
Zakład produkcyjny koncernu w Spartanburgu
Kolejny miliard dolarów inwestowany jest w nowy zakład w Meksyku. Rozpoczęcie prac przewiduje się na rok 2016, a rozpoczęcie produkcji seryjnej na rok 2019. Koncern inwestuje też w spółkę joint venture SGL Automotive Carbon Fibers w Moses Lake (USA), która prowadzi zakład produkcji włókna węglowego.
Dzięki zakładom w USA, Meksyku i Brazylii, BMW będzie mieć w przyszłości do dyspozycji znaczne zaplecze produkcyjne w Północnej i Południowej Ameryce.
W styczniu 2016 r., spółka joint venture BMW Brilliance Automotive Ltd. (BBA) otworzy nowy zakład produkcji silników w Chinach. Będzie on posiadać własną odlewnię i produkować układy przeniesienia napędu do pojazdów BMW wytwarzanych w położonych niedaleko fabrykach pojazdów BBA Dadong i Tiexi.
(ik)
Źródło i fot. BMW