2015-12-10

Nowe przepisy w F1 2016

 

Światowa Rada Sportów Motorowych FIA formalnie zatwierdziła nowe przepisy dotyczące opon na sezon 2016 w Formule 1. Spotkanie w tej sprawie zorganizowano 2 grudnia br. w Paryżu.

Nowe przepisy na sezon 2016 dotyczą tylko gładkich opon (slick). Regulacje dotyczące opon przejściowych i deszczowych pozostają natomiast bez zmian. Po wprowadzeniu nowej ultramiękkiej mieszanki (oznaczonej fioletowym kolorem) łączna liczba mieszanek slicków wzrasta do pięciu.

Nominowanie oraz przygotowanie opon przez wyścigiem

Po konsultacjach z FIA, Pirelli z wyprzedzeniem wybiera, które trzy mieszanki będą mogły być wykorzystywane podczas danego wyścigu i przekazuje tę informację zespołom. Łączna liczba zestawów, które mogą być wykorzystane w treningach, kwalifikacjach oraz wyścigu pozostaje bez zmian - 13 kompletów.

Pirelli nominuje dwa obowiązkowe zestawy na wyścig dla każdego samochodu. Ponadto jeden zestaw z najbardziej miękkiej mieszanki będzie zarezerwowany do użycia w Q3. Dwa obowiązkowe zestawy nominowane przez Pirelli na wyścig mogą być wykonane z dwóch różnych mieszanek spośród trzech nominowanych na wyścigowy weekend. Zestawy te będą takie same dla wszystkich zespołów.

Pozostałe 10 zestawów każdy zespół będzie mógł wybrać dowolnie, spośród trzech mieszanek nominowanych na weekend wyścigowy. Natomiast decyzję w tej sprawie każdy team będzie musiał podjąć przed upływem terminu wyznaczonego przez Pirelli. O swoim wyborze informują FIA, która z kolei przekazuje Pirelli, ile opon każdego rodzaju trzeba przygotować. Wybór ogumienia do każdego samochodu będzie tajny i zostanie ujawniony dwa tygodnie przed wyścigiem. Jeśli ekipa nie zmieści się w wyznaczonym czasie, decyzję za nią podejmie FIA.

Po dokonaniu wyboru do każdego auta, FIA w dalszym ciągu będzie przydzielała opony losowo, przy pomocy kodów kreskowych - tak jak obecnie. Wybór dokonywany przez zespoły może być różny dla każdego samochodu. Oznacza to, że kierowcy tego samego zespołu mogą mieć różne opony w swojej puli. Opony będą oznakowane różnymi kolorami na ściankach bocznych, tak jak ma to miejsce obecnie.

Podczas wyścigu

Zespoły nadal muszą zwracać zestawy opon według określonego schematu, ale od tej pory mogą samodzielnie decydować, które komplety oddawać w następujących momentach:

  • jeden zestaw po 40 minutach pierwszego treningu
  • jeden zestaw po zakończeniu pierwszego treningu
  • dwa zestawy po zakończeniu drugiego treningu
  • dwa zestawy po zakończeniu trzeciego treningu.

Dwa obowiązkowe zestawy nominowane przez Pirelli nie mogą być zwracane podczas treningów i muszą być dostępne do użycia w wyścigu. Przynajmniej jeden z tych zestawów musi być wykorzystany w wyścigu - ale zespół może podjąć decyzję, który.

Pierwszych dziesięciu kierowców z kwalifikacji w dalszym ciągu musi oddać jeden komplet najmiększej mieszanki nominowanej na Q3 i wystartować do wyścigu na tym samym zestawie opon, na którym przejechali najlepsze okrążenie w Q2 (taki przepis aktualnie obowiązuje). Pozostali kierowcy mogą skorzystać w wyścigu z zestawu przeznaczonego na Q3.

(ik)

Źródło i fot. Pirelli

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń