W maju br. weszło w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniające przepisy w sprawie dopuszczenia do ruchu pojazdów z kierownicą po prawej stronie. Od sierpnia „angliki“ można rejestrować w wydziałach komunikacji. Wystarczy przystosować auto do prawostronnego ruchu drogowego. Warunkiem dopuszczenia do użytku jest jeszcze obowiązkowe ubezpieczenie OC.
Aby móc zarejestrować taki pojazd w Polsce należy przystosować reflektory do ruchu prawostronnego, przerobić lusterka wsteczne i zmienić prędkościomierz na wyskalowany w kilometrach. Po spełnieniu tych warunków „anglik” przejdzie pomyślnie badanie techniczne. Ważne jest również ubezpieczenie pojazdu, a jak wynika z analizy przeprowadzonej przez CUK Ubezpieczenia - polisy OC na „angliki” są droższe niż 3 miesiące temu. I choć każde towarzystwo prowadzi indywidualną politykę cenową, to ceny utrzymują się na podobnie wysokim poziomie.
Eksperci CUK porównali szczegółowe informacje od towarzystw. Ubezpieczając pojazd Vauxhall Insignia Hatchback z 2008 r., z silnikiem 1.8, brytyjskiego odpowiednika Opla - w opcji z kierownicą z lewej i z prawej strony, polscy kierowcy muszą liczyć się zarówno ze zwyżkami, jak i kalkulacjami bazującymi na indywidualnej ocenie towarzystwa. Poniżej zestawienie ofert czterech przykładowych ubezpieczycieli, którzy prezentują różne podejście do ubezpieczenia pojazdów z kierownicą po prawej stronie.
Uniqa podniosła ceny OC, zarówno dla „anglików”, jak i ich odpowiednika z kierownicą po lewej stronie o 26 proc. - wynika z porównania z cenami czerwcowymi.
Uniqa |
czerwiec |
październik |
||
40 latek, bezszkodowość 10 lat |
Kierownica lewa strona (EU) |
Kierownica prawa strona (UK) |
Kierownica lewa strona (EU) |
Kierownica prawa strona (UK) |
Gdańsk |
790 |
2369 |
995 |
2985 |
Wrocław |
701 |
2104 |
884 |
2652 |
Warszawa |
661 |
1983 |
833 |
2499 |
Kielce |
522 |
1566 |
647 |
1972 |
Gothaer ubezpieczając Insignię z kierownicą po prawej stronie wciąż przewiduje trzykrotnie wyższą składkę. W związku z rynkowym trendem drożejących cen OC, polisy dla obu pojazdów: zarówno z kierownicą po prawej , jak i lewej stronie, wzrosły średnio o 16 proc.
Gothaer |
czerwiec |
październik |
||
40 latek, bezszkodowość 10 lat |
Kierownica lewa strona (EU) |
Kierownica prawa strona (UK) |
Kierownica lewa strona (EU) |
Kierownica prawa strona (UK) |
Gdańsk |
629 |
2036 |
729 |
2188 |
Wrocław |
629 |
1887 |
787 |
2362 |
Warszawa |
629 |
1887 |
729 |
2188 |
Kielce |
586 |
1759 |
652 |
1956 |
Compensa w obecnym zestawieniu jest towarzystwem oferującym najbardziej ulgowe warunki dla posiadaczy „anglików”. Wciąż jednak, w porównaniu do Opla, OC kosztuje dwukrotnie więcej. W porównaniu do cen z czerwca polisy OC podrożały średnio o 17 proc..
Compensa |
Czerwiec |
październik |
||
40 latek, bezszkodowość 10 lat |
Kierownica lewa strona (EU) |
Kierownica prawa strona (UK) |
Kierownica lewa strona (EU) |
Kierownica prawa strona (UK) |
Wrocław |
848 |
1685 |
989 |
1978 |
Gdańsk |
797 |
1583 |
829 |
1857 |
Warszawa |
772 |
1535 |
929 |
1857 |
Kielce |
486 |
962 |
580 |
1160 |
W Warcie „angliki” traktowane były tak samo jak samochody produkowane na ruch prawostronny - bez zwyżki. Natomiast obecnie porównując ceny OC Opla i jego brytyjskiego odpowiednika, właściciel „anglika” musi się liczyć z czterokrotnie droższą polisą. W porównaniu z cenami z czerwca, ceny polis OC na Opla wzrosły średnio o 28 proc.
Warta |
czerwiec |
październik |
||
40 latek, bezszkodowość 10 lat |
Kierownica lewa strona (EU) |
Kierownica prawa strona (UK) |
Kierownica lewa strona (EU) |
Kierownica prawa strona (UK) |
Warszawa |
654 |
654 |
785 |
3141 |
Gdańsk |
608 |
608 |
812 |
3250 |
Wrocław |
539 |
539 |
706 |
2823 |
Kielce |
443 |
443 |
564 |
2256 |
Taka polityka cenowa wynika prawdopodobnie z mikroskali zjawiska, jakim jest rejestrowanie pojazdów z kierownicą po prawej stronie. Jednak od kwietnia br. rynek ubezpieczeń komunikacyjnych przechodzi istotne przemiany, które stymulują wzrost cen. Wprowadzono m.in. zalecenia Komisji Nadzoru Finansowego dotyczących zasad likwidacji szkód komunikacyjnych, co przełożyło się na wyższe kwoty wypłacanych odszkodowań. We wrześniu, w specjalnym liście szefa KNF, zalecono ubezpieczycielom podniesienie stawek polis OC i AC w związku z pogorszeniem rentowności sektora ubezpieczeń OC. Dlatego też stawki są i mogą być coraz wyższe.
Pomijając fakt wysokich stawek OC dla aut z kierownicą po prawej stronie, wyraźnie widać również, że w zależności od towarzystwa ceny OC dla tego samego auta również różnią się od siebie. Decydując się na kupno „anglika”, szukając oszczędności, warto przed zakupem ubezpieczenia porównać ceny polis u różnych ubezpieczycieli, bo ceny mogą różnić się nawet o ponad tysiąc złotych.
(ik)
Źródło: CUK, fot. Vauxhall