2015-11-17

Na „angliki” OC w górę

 

W maju br. weszło w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniające przepisy w sprawie dopuszczenia do ruchu pojazdów z kierownicą po prawej stronie. Od sierpnia „angliki“ można rejestrować w wydziałach komunikacji. Wystarczy przystosować auto do prawostronnego ruchu drogowego. Warunkiem dopuszczenia do użytku jest jeszcze obowiązkowe ubezpieczenie OC.

Aby móc zarejestrować taki pojazd w Polsce należy przystosować reflektory do ruchu prawostronnego, przerobić lusterka wsteczne i zmienić prędkościomierz na wyskalowany w kilometrach. Po spełnieniu tych warunków „anglik” przejdzie pomyślnie badanie techniczne. Ważne jest również ubezpieczenie pojazdu, a jak wynika z analizy przeprowadzonej przez CUK Ubezpieczenia - polisy OC na „angliki” są droższe niż 3 miesiące temu. I choć każde towarzystwo prowadzi indywidualną politykę cenową, to ceny utrzymują się na podobnie wysokim poziomie.

Eksperci CUK porównali szczegółowe informacje od towarzystw. Ubezpieczając pojazd Vauxhall Insignia Hatchback z 2008 r., z silnikiem 1.8, brytyjskiego odpowiednika Opla - w opcji z kierownicą z lewej i z prawej strony, polscy kierowcy muszą liczyć się zarówno ze zwyżkami, jak i kalkulacjami bazującymi na indywidualnej ocenie towarzystwa. Poniżej zestawienie ofert czterech przykładowych ubezpieczycieli, którzy prezentują różne podejście do ubezpieczenia pojazdów z kierownicą po prawej stronie.

Uniqa podniosła ceny OC, zarówno dla „anglików”, jak i ich odpowiednika z kierownicą po lewej stronie o 26 proc. - wynika z porównania z cenami czerwcowymi.

Uniqa

czerwiec

październik

40 latek, bezszkodowość 10 lat

Kierownica lewa strona (EU)

Kierownica prawa strona (UK)

Kierownica lewa strona (EU)

Kierownica prawa strona (UK)

Gdańsk

790

2369

995

2985

Wrocław

701

2104

884

2652

Warszawa

661

1983

833

2499

Kielce

522

1566

647

1972

 

Gothaer ubezpieczając Insignię z kierownicą po prawej stronie wciąż przewiduje trzykrotnie wyższą składkę. W związku z rynkowym trendem drożejących cen OC, polisy dla obu pojazdów: zarówno z kierownicą po prawej , jak i lewej stronie, wzrosły średnio o 16 proc.

Gothaer

czerwiec

październik

40 latek, bezszkodowość 10 lat

Kierownica lewa strona (EU)

Kierownica prawa strona (UK)

Kierownica lewa strona (EU)

Kierownica prawa strona (UK)

Gdańsk

629

2036

729

2188

Wrocław

629

1887

787

2362

Warszawa

629

1887

729

2188

Kielce

586

1759

652

1956

 

Compensa w obecnym zestawieniu jest towarzystwem oferującym najbardziej ulgowe warunki dla posiadaczy „anglików”. Wciąż jednak, w porównaniu do Opla, OC kosztuje dwukrotnie więcej. W porównaniu do cen z czerwca polisy OC podrożały średnio o 17 proc..

Compensa

Czerwiec

październik

40 latek, bezszkodowość 10 lat

Kierownica lewa strona (EU)

Kierownica prawa strona (UK)

Kierownica lewa strona (EU)

Kierownica prawa strona (UK)

Wrocław

848

1685

989

1978

Gdańsk

797

1583

829

1857

Warszawa

772

1535

929

1857

Kielce

486

962

580

1160

 

W Warcie „angliki” traktowane były tak samo jak samochody produkowane na ruch prawostronny - bez zwyżki. Natomiast obecnie porównując ceny OC Opla i jego brytyjskiego odpowiednika, właściciel „anglika” musi się liczyć z czterokrotnie droższą polisą. W porównaniu z cenami z czerwca, ceny polis OC na Opla wzrosły średnio o 28 proc.

Warta

czerwiec

październik

40 latek, bezszkodowość 10 lat

Kierownica lewa strona (EU)

Kierownica prawa strona (UK)

Kierownica lewa strona (EU)

Kierownica prawa strona (UK)

Warszawa

654

654

785

3141

Gdańsk

608

608

812

3250

Wrocław

539

539

706

2823

Kielce

443

443

564

2256

 

Taka polityka cenowa wynika prawdopodobnie z mikroskali zjawiska, jakim jest rejestrowanie pojazdów z kierownicą po prawej stronie. Jednak od kwietnia br. rynek ubezpieczeń komunikacyjnych przechodzi istotne przemiany, które stymulują wzrost cen. Wprowadzono m.in. zalecenia Komisji Nadzoru Finansowego dotyczących zasad likwidacji szkód komunikacyjnych, co przełożyło się na wyższe kwoty wypłacanych odszkodowań. We wrześniu, w specjalnym liście szefa KNF, zalecono ubezpieczycielom podniesienie stawek polis OC i AC w związku z pogorszeniem rentowności sektora ubezpieczeń OC. Dlatego też stawki są i mogą być coraz wyższe.

Pomijając fakt wysokich stawek OC dla aut z kierownicą po prawej stronie, wyraźnie widać również, że w zależności od towarzystwa ceny OC dla tego samego auta również różnią się od siebie. Decydując się na kupno „anglika”, szukając oszczędności, warto przed zakupem ubezpieczenia porównać ceny polis u różnych ubezpieczycieli, bo ceny mogą różnić się nawet o ponad tysiąc złotych.

(ik)

Źródło: CUK, fot. Vauxhall

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń