2015-11-17

Więcej nowych samochodów

 

Październik br. był 26. miesiącem, w którym w Europie nieprzerwanie wzrastała sprzedaż nowych samochodów osobowych. Z kolei polskie salony mogły na plusie zamknąć już 29. miesiąc z rzędu. W Polsce ścieżkę wzrostów utrzymujemy głównie dzięki zakupom firmowym, a afera spalinowa nie wpłynęła na razie na sprzedaż Volkswagena.

Sytuacja na polskim rynku

Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA wynika, że wzrosty rejestracji nowych osobówek wyniosły w październiku br. odpowiednio 1,3 proc. r/r w Polsce i 2,9 proc. r/r w Unii Europejskiej. W minionym miesiącu w Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 29062 nowych samochodów osobowych. Od początku roku natomiast zarejestrowano już 287302 osobówek, co oznacza 5 proc. dynamikę wzrostu r/r . To najlepszy od kilkunastu lat październik w sprzedaży nowych osobówek w Polsce. Jednak ścieżkę wzrostów utrzymujemy przede wszystkim dzięki zakupom firmowym, których udział oscyluje na poziomie 70 proc. Klienci indywidualni wciąż zdecydowanie częściej wybierają auta używane.

Rejestracje w Europie

Wzrosty utrzymują się nie tylko w Polsce, ale w prawie całej Europie. W październiku br. Europejczycy kupili ponad 1,1 mln nowych osobówek (+2,9 proc. r/r), a w sumie od początku roku 11,5 mln, czyli o ponad 8 proc. więcej aut niż w analogicznym okresie 2014 r.  Ożywienie w europejskich salonach trwa już ponad dwa lata i możemy być niemal pewni, że cały rok zakończymy na bardzo przyzwoitym plusie. Passę kontynuują Włochy, Hiszpania czy Francja, które podobnie jak nasz kraj powoli wychodzą z „dołka motoryzacyjnego”. Jednak oczy wszystkich powinny być skierowane na Wielką Brytanię, która po 43 miesiącach nieprzerwanego wzrostu sprzedaży nowych osobówek, październik zakończyła na drobnym minusie. Ten wynik nie przekreślił jednak fenomenu kraju nad Tamizą, który rocznie sprzedaje tyle samochodów, ile my w ciągu 5-6 lat.

W Polsce Skoda, w Europie Volkswagen

W październiku br. najchętniej kupowaną marką samochodową w segmencie osobówek w Polsce była Skoda. Co ciekawe, drugi na liście uplasował się Volkswagen, który zwiększył swoją sprzedaż aż o 28 proc. Na trzecim miejscu znalazła się Toyota. W ogólnym rankingu modeli w październiku na pierwszym miejscu jest Skoda Octavia, na drugim Volkswagen Golf, na trzecim zaś Skoda Fabia. Wzrosty Volkswagena mogą dziwić, jednak należy wziąć pod uwagę, że październik był pierwszym miesiącem po wybuchu afery, a wiele firm i osób planuje zakupy samochodowe z wyprzedzeniem. O skali kryzysu niemieckiego producenta „samochodów dla ludu” tak naprawdę przekonamy się za kilka, a nawet kilkanaście miesięcy.

W Unii Europejskiej najchętniej kupowaną marką w październiku pozostał Volkswagen, który jednak zanotował delikatny (-0,2 proc.) spadek.

Według Pawła Gosa, prezesa zarządu Exact Systems, eksperta Polskiej Izby Motoryzacji, z optymizmem można patrzeć na końcówkę 2015 r. - Podtrzymuję zdanie, że liczba 340-350 tys. rejestracji nowych osobówek w tym roku, co da nam ok. 4-7 proc. wzrost r/r, jest jak najbardziej realna  - powiedział P. Gos. - W osiągnięciu tego celu z pewnością pomagają spadające ceny paliwa, możliwość odliczania VAT-u od paliwa wśród przedsiębiorców oraz uruchamiane przez importerów i dilerów samochodowych wyprzedaże roczników. Chciałabym jednak kolejny raz zwrócić uwagę na to, że zarówno klienci indywidualni, jak i firmy, potrzebują wsparcia od rządu, na przykład w postaci dopłat do zakupu nowego samochodu, jak to miało miejsce w Hiszpanii, czy poprzez rezygnację z obostrzeń w doliczeniu VAT, z czym mieliśmy do czynienia na Słowacji.

(ik)

Źródło: Exact Systems, fot. arch. redakcji

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń