Firma Oponiarska Dębica S.A., producent opon do samochodów osobowych i ciężarowych, zanotowała w trzecim kwartale 2015 r. przychody ze sprzedaży w wysokości 471,5 mln złotych, czyli o 3,7 proc. niższe w ujęciu rok do roku, ale wyższe o 2,9 proc. w porównaniu z II kwartałem 2015 r. W pierwszych dziewięciu miesiącach br. uzyskane rezultaty były niższe o 7,1 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2014 r.
Zysk EBIT w trzecim kwartale br. osiągnął poziom 26,8 mln zł i był niższy o 6 proc. w stosunku do 2014 r. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2015 r. EBIT wyniósł 108 mln zł i był wyższy o 1,5 proc. w porównaniu z trzema pierwszymi kwartałami ubiegłego roku. Zysk netto w trzecim kwartale 2015 r. to 29,6 mln zł, czyli o 3,6 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2014 r. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2015 r. zysk netto był niższy o 10,2 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2014 r., na co istotny wpływ miało utworzenie rezerwy na podatek odroczony w wysokości 9,8 mln zł, w związku z działalnością na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej Euro-Park Mielec.
Sprzedaż do podmiotów z Grupy Goodyear w trzecim kwartale 2015 r. stanowiła 94 proc. sprzedaży ogółem, wobec 89,6 proc. w analogicznym okresie 2014 r. Sprzedaż do podmiotów niepowiązanych obniżyła się w trzecim kwartale br. o 44,2 proc. r/r. Spadek przychodów ze sprzedaży do jednostek niepowiązanych notowany jest od początku bieżącego roku. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy były one o 43,5 proc. niższe od osiągniętych w tym samym okresie 2014 r. W dużej mierze przyczyniło się to do spadku poziomu przychodów ze sprzedaży ogółem. Udział przychodów ze sprzedaży do podmiotów niepowiązanych w przychodach ogółem obniżył się z 12,2 proc. w okresie styczeń-wrzesień 2014 do 7,4 proc. w pierwszych trzech kwartałach roku 2015.
Przeciętne jednostkowe koszty produkcji zostały obniżone w trzech kwartałach 2015 r. o 2,8 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
W pierwszych trzech kwartałach br. koszty sprzedaży oraz ogólnego zarządu wyniosły 57,7 mln zł i były o 23,8 proc. niższe niż w tym samym okresie 2014 r. Udział tych kosztów w wartości sprzedaży wyniósł 4,1 proc. (wobec 5 proc. za pierwsze dziewięć miesięcy ub.r.).
Wyniki finansowe Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. w trzecim kwartale i po trzech kwartałach 2015 r.
Od stycznia do września br. nakłady inwestycyjne F.O. Dębica S.A. wyniosły 34,4 mln zł. Przeznaczono je m.in. na modernizację linii produkcyjnych opon do samochodów ciężarowych i rozszerzenie gamy produktów, w celu zapewnienia spółce jeszcze lepszej rentowności i zwiększania jej konkurencyjności w tym segmencie.
- Potencjał rynkowy zarówno w Polsce, jak i w Europie Środkowo-Wschodniej był w trzecim kwartale 2015 r. wyższy, niż w analogicznym okresie ub.r. - powiedział Stanisław Cieszkowski, prezes Zarządu Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. - Dotyczy to zwłaszcza segmentu opon do pojazdów ciężarowych i to w całej Europie. Z drugiej strony spadek potencjału rynkowego w Polsce, w segmencie opon do samochodów osobowych i dostawczych o 3 proc. w pierwszych dziewięciu miesiącach 2015 r. w stosunku do analogicznego okresu 2014 r. miał niekorzystny wpływ na osiągnięte przez nas w tym okresie przychody ze sprzedaży. Niższe w stosunku do trzeciego kwartału 2014 r. było zapotrzebowanie na opony zimowe w Polsce, co związane było z utrzymującym się relatywnie wysokim poziomem ich zapasów u odbiorców. Utrzymywała się również nadpodaż opon na polskim rynku, wywierająca presję na obniżkę ich cen. Pomimo tego splotu niekorzystnych uwarunkowań rynkowych wypracowany przez spółkę w pierwszych dziewięciu miesiącach 2015 r. wynik EBIT był lepszy w ujęciu rok do roku, dzięki optymalizacji kosztów produkcji, ścisłej kontroli kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu.
(ik)
Źródło: F.O. Dębica S.A., fot. arch. redakcji