Europejskie przepisy dotyczące zimowego wyposażenia samochodów ciężarowych i autobusów, podlegają ciągłym zmianom. Dlatego ważne jest, by przed rozpoczęciem sezonu kierowcy samochodów ciężarowych zapoznali się z regulacjami każdego z krajów, które zamierzają odwiedzić w ciągu najbliższym miesięcy. Continental przygotował kompleksowe zestawienie podstawowych wymagań związanych z ogumieniem zimowym i łańcuchami śniegowymi w 38 państwach Europy.
Przepisy dotyczące zimowego wyposażenia samochodów ciężarowych i autobusów leżą w gestii każdego z krajów. Co więcej, są one dostosowane do warunków atmosferycznych panujących w danym kraju. Z tego względu w Europie obowiązują różne przepisy. Wyposażenie ciężarówek i autobusów w odpowiednie ogumienie oraz inne akcesoria, takie jak: łańcuchy, łopaty śniegowe czy opony z kolcami, pozwala nie tylko zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa na drodze, ale też uniknąć wysokich kar pieniężnych. Warto więc zapoznać się z zestawieniem przygotowanym przez ekspertów firmy Continental:
Aktualne europejskie regulacje dotyczące
zimowego wyposażenia samochodów ciężarowych i autobusów
Opony zimowe
W wielu krajach opony zimowe nie są wymagane lub dotyczą tylko pewnych regionów danego państwa. Taką sytuację zastaniemy m.in. w: Albanii, Belgii, na Białorusi, Bułgarii, Chorwacji, Danii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Kosowie, Liechtensteinie, Portugalii, Serbii, Szwajcarii, Szwecji, na Ukrainie, na Węgrzech, w Wielkiej Brytanii i we Włoszech. Jednak dla zwiększenia bezpieczeństwa zalecane jest korzystanie z ogumienia przystosowanego do zimowych warunków drogowych.
Łańcuchy
W kwestii łańcuchów przepisy są dużo bardziej rozbieżne na terenie całego kontynentu. W części krajów są one bezwzględnie wymagane w okresie zimowym, a w części jedynie dozwolone i to też z znaczeniem, że dotyczy to dróg pokrytych lodem i/lub śniegiem. Zatem w łańcuchy na pewno muszą się zaopatrzyć kierowcy jadący do: Albanii, Austrii, Bośni-Hercegowiny, Bułgarii, Chorwacji, Kosowa, Macedonii, Norwegii, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii i Włoch. Jedynym krajem, w którym stosowanie łańcuchów na drogach publicznych jest zakazane jest Holandia. W Polsce łańcuchy dozwolone są wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem. Miejsca, w których stosowanie łańcuchów jest obowiązkowe są oznaczone odpowiednimi znakami drogowymi.
Opony z kolcami
W wielu krajach, ze względu na dbałość o stan nawierzchni, zabronione jest używanie opon z kolcami. Do krajów tych należą: Albania, Belgia, Bośnia-Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Czarnogóra, Czechy, Holandia, Kosowo, Luksemburg, Macedonia, Polska, Portugalia, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia i Węgry. Jednak przemierzając europejskie trasy warto prześledzić, w jakim terminie na danym terenie użycie opon z kolcami jest dozwolone. Okresowo można je stosować m.in. w Danii, Finlandii, Liechtensteinie, na Litwie, Łotwie, w Norwegii, Rosji, Szwajcarii.
Jak to wygląda w Polsce?
- W Polsce nie obowiązują przepisy nakazujące wymianę opon na zimowe w pojazdach ciężarowych i autobusach - powiedział Marcin Cywiński, menadżer marketingu i PR Działu Opon do Samochodów Ciężarowych w Continental Opony Polska. - Mimo to, Continental rekomenduje stosowanie ogumienia o głębokości bieżnika nie mniejszej niż 4 mm, które pozwoli na odpowiednie odprowadzanie błota pośniegowego, a także zapewni krótszą drogą hamowania i dobrą przyczepność. Ponadto, polskie prawo pozwala używać łańcuchów śniegowych wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem, i tylko w miejscach oznaczonych właściwymi znakami drogowymi.
(ik)
Źródło i fot. ConTrust Communication