2015-10-14

Wspomagana jazda w mieście

 

Poziom automatyzacji jazdy jest stopniowo zwiększany, dzięki systemom wspomagania kierowcy. Nad takimi rozwiązaniami pracuje kilkunastoosobowy zespół badaczy firmy Bosch w ramach inicjatywy badawczej UR:BAN. Projekt „Urbaner Raum” (w skrócie UR:BAN) odnosi się do przestrzeni miejskiej, a konkretnie przyjaznych dla użytkownika systemów wspomagających i zarządzania siecią.

Ruch miejski jest często zatłoczony i nieprzewidywalny - samochody dzielą bowiem ulice z rowerzystami, motocyklistami, ciężarówkami i autobusami. Nie jest też rzadkością niespodziewane wkraczanie pieszych na jezdnię. Trudno więc wyobrazić sobie, aby w przyszłości pojazdy miały się całkowicie autonomicznie poruszać w takich warunkach po ulicach. Jednak autonomiczna jazda zbliża się także do miast. Zespół firmy Bosch zademonstrował swoje rozwiązania w tym zakresie podczas prezentacji projektu UR:BAN 7 października, w Düsseldorfie.

Mniej kolizji z udziałem pieszych

Warunkiem zautomatyzowanych funkcji jazdy jest niezawodne monitorowanie otoczenia pojazdu przez czujniki. Bosch wykorzystuje do rejestrowania otoczenia kamerę stereowizyjną, która jest już dostępna w produkowanych seryjnie pojazdach. Zamontowana za przednią szybą, w pobliżu lusterka wstecznego, kamera monitoruje obszar z przodu pojazdu testowego i przekazuje te informacje do komputera w bagażniku. Następnie korzystając z algorytmów komputer oblicza, jak zmienia się otoczenie i w którą stronę poruszają się obiekty. System wykrywa nie tylko aktualną pozycję pieszych i rowerzystów, ale również przewiduje, gdzie będą się znajdować w ciągu sekundy, co stwarza nowe możliwości w zakresie ich ochrony. Do prędkości 50 kilometrów na godzinę rozwiązanie to pomaga kierowcy w manewrach hamowania i omijania. Jeśli samo hamowanie nie wystarcza, aby zapobiec kolizji z pieszym, który nagle wychodzi przed maskę samochodu, to system natychmiast wylicza ścieżkę omijania. Jak tylko kierowca rozpocznie kołem kierownicy manewr omijania, system rozpoczyna wspieranie go podczas skręcania.

Jazda w ruchu miejskim

Miasta stawiają szereg wyzwań przed zmotoryzowanymi, jak wąskie zakręty i przejazdy przez zwężenia. Podczas skręcania w ulicę łatwo jest z kolei przeoczyć pieszych, którzy chcą ją przekroczyć z prawej lub lewej strony. Z myślą o tych sytuacjach zespół Bosch opracował asystenta jazdy w mieście. Rozpoznaje on przechodzących pieszych i powoduje zatrzymanie samochodu, zanim dojdzie do wypadku. System wspomagający jazdę przez zwężenia idzie jeszcze dalej - manewruje autem przez ciasne miejsca, takie jak ulice, gdzie samochody parkują w drugim rzędzie. Na podstawie obrazów z kamery stereowizyjnej, komputer oblicza alternatywną drogę dla samochodu. Następnie elektryczne wspomaganie układu kierowniczego steruje autem w taki sposób, aby możliwe było bezpieczne pokonanie wąskiego odcinka. System Boscha rozpoznaje również miejsca nieprzejezdne, wcześniej ostrzegając kierowcę lub automatycznie zatrzymując samochód, zanim dojdzie do uszkodzenia zewnętrznego lusterka lub błotnika.

Jeden projekt, jeden cel

Rozwiązania, o których mowa powyżej umożliwiają firmie Bosch zbliżenie się do zautomatyzowanej jazdy. Koncern jest uczestnikiem projektu UR:BAN, którego celem jest opracowanie systemów wspomagania kierowcy i zarządzania ruchem miejskim. W inicjatywie finansowanej ze środków publicznych, bierze udział 31 partnerów z przemysłu motoryzacyjnego, poddostawców części, przedsiębiorstw działających w dziedzinie elektroniki, komunikacji i oprogramowania, a także wyższe uczelnie, instytuty badawcze i miasta. Finansowo projekt wspiera niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energetyki kwotą około 40 milionów euro. Całkowity koszt projektu UR:BAN wynosi około 80 mln euro.

(ik)

Źródło i fot. Bosch

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń