Prawie milion opon rolniczych

 

Od początku 2015 r. w całej Europie sprzedano prawie 900 tys. sztuk opon rolniczych. Wspomniany rodzaj ogumienia stanowi osobną część rynku oponiarskiego i każdy intuicyjnie wie, że różnią się od opon do samochodów osobowych czy nawet ciężarowych. Nie każdy jednak wie jak bardzo. W związku z tym Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego wyjaśnia na czym ta odmienność polega.

Główną różnicą jest przeznaczenie. Opony rolnicze są przygotowane do pracy na ciężkim sprzęcie, w zróżnicowanym terenie i pod dużymi obciążeniami. Samochodem osobowym jeździmy na ogół po twardej, asfaltowej nawierzchni. Ciągnik czy kombajn poruszają się powoli, głównie w terenie - po polach, łąkach i lasach. Często również ciągną za sobą ciężkie przyczepy lub maszyny rolnicze. W związku z tym ich opony muszą być przygotowane do trudnych warunków - specjalne wzmocnienia czy bieżnik to jedne z elementów, które pozwalają spełniać im swe zadania i dają poczucie bezpieczeństwa operatorom maszyn.

Rodzaje opon rolniczych

Na rynku dostępne są dwa podstawowe typy opon rolniczych: radialne i diagonalne. Popularniejsze są modele radialne, które cechują się unikalną, wielowarstwową budową, sprawiającą, że opony te są trwalsze niż opony diagonalne i wolniej się zużywają. Ponadto zapewniają lepsze parametry jezdne niż te diagonalne. Opony radialne zapewniają również lepszą przyczepność i mniejszy opór toczenia, dzięki czemu pojazd zużywa mniej paliwa. Plusem opon diagonalnych jest jednak większa odporność na uszkodzenia mechaniczne.

W nowoczesnych gospodarstwach rolnych używanych jest wiele maszyn - od ciągników, przez kombajny, siewniki, przyczepy rolnicze, aż po koparko-ładowarki. Opony do każdej z nich również różnią się między sobą, dlatego oprócz podziału ze względu na przeznaczenie, kategoryzuje się je m.in. na opony traktorowe, wąskie, małe, do kombajnów, do przyczep, agro-przemysłowe. Opony do maszyn leśnych stanowią już odrębną kategorię. Jeżeli maszyna nie ma stałego napędu na wszystkie koła, ogumienie możemy podzielić również na napędowe i sterujące.

Kolejny podział dotyczy segmentów (klasy) opon - wyróżniamy ogumienie segmentu ekonomicznego, średniego lub wyższego (premium). Wybór powinien zależeć od rodzaju maszyny oraz poziomu jej eksploatacji. Opony klasy wyższej są najdroższe, ale posiadają najlepszą jakość, na którą wpływa m.in. mieszanka zastosowana w produkcji czy zaawansowanie technologiczne, a co za tym idzie wytrzymałość oraz lepsza ekonomika jazdy.

Przy wyborze opon rolniczych warto brać po uwagę kilka aspektów:

  • trakcję, czyli zdolność przenoszenia mocy silnika na poruszanie maszyny i unikanie buksowania,
  • zużycie paliwa, które powiązane jest z trakcją,
  • przebieg opony w całym okresie eksploatacyjnym,
  • zdolność opony do samooczyszczania,
  • ugniatanie gleby,
  • cenę jako element składowy całej oferty.

Ze względu na to, że opony rolnicze to inwestycja na lata warto dobrze przemyśleć swój wybór. - Opony rolnicze są nader intensywnie eksploatowane - szczególnie w sezonie. Tutaj wszelkie przestoje i opóźnienia w zbiorach czy żniwach spowodowane uszkodzeniami opon mogą nieść duże konsekwencje dla danego gospodarstwa - powiedział Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.

Warto dodać, że nie tylko jakość opon wpływa ich wytrzymałość. Ważną rolę odgrywa również ekonomika jazdy. Dzięki wyborowi lepszej jakości opon można zaoszczędzić nawet kilkanaście tysięcy złotych rocznie - zarówno dzięki niższemu spalaniu, jak i krótszemu czasowi pracy potrzebnej do wykonania zadania. Dobra opona to także większe przebiegi.

Prawidłowa eksploatacja i przechowywanie

Należy jednak pamiętać, że o każdy rodzaj opon trzeba dbać. Prawidłowa eksploatacja ogumienia rolniczego opiera się na tych samych zasadach, jak w przypadku modeli osobowych i ciężarowych. Najważniejsze jest używanie opon o typie i rozmiarze zalecanym przez producenta maszyny oraz zgodnie z ich zastosowaniem. Bardzo ważny jest także poziom ciśnienia, który w przypadku opon rolniczych ma wpływ na poślizg opony oraz ugniatanie gleby w czasie pracy, a na to szczególnie zwracają uwagę operatorzy maszyn. Nadmiernie ugnieciona gleba to niższe zbiory.

Ważne jest także właściwe przechowywanie opon. Wprawdzie na ich starzenie najbardziej wpływa użytkowanie, ale złe przechowywanie także przyczynia się do ich niszczenia. Opon nie powinno się narażać na bezpośrednie oddziaływanie warunków atmosferycznych, wysokie temperatury i jej gwałtownej zmiany, działanie mocnego światła oraz kontakt z chemikaliami czy wyładowaniami elektrycznymi. Najlepiej przechowywać je w zadaszonym i zaciemnionym pomieszczeniu, w pozycji pionowej, jeżeli nie są na felgach lub na hakach, jeżeli posiadają felgi oraz co jakiś czas zmieniać ich położenie tak, aby się nie odkształciły.

(ik)

Źródło: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń