29 września w Gazecie Wyborczej znalazły się nieprawdziwe informacje na temat działań UOKiK dotyczących tzw. „afery Volkswagena”. Chodzi o artykuł Andrzeja Kublika pt. „Czy UOKiK boi się VW?”, w którym m.in. znalazła się informacja, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów twierdzi, że nie może zająć się tą sprawą.
Prawdą jest natomiast fakt, że już od pierwszych doniesień prasowych dotyczących samochodów marki Volkswagen, w UOKiK sprawą zajmuje się specjalnie powołany zespół. Konieczna jest jednak koordynacja działań z organami państwowymi odpowiedzialnymi za transport i ochronę środowiska, gdyż temat wchodzi w zakres ich kompetencji. Wraz z tymi instytucjami Urząd zbiera i analizuje informacje niezbędne do podjęcia kroków administracyjnych. Problemom tym poświęcone było spotkanie, które odbyło się 28 września pod przewodnictwem Ministra Środowiska. Oprócz UOKiK i gospodarzy wzięli w nim udział przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, Ministerstwa Gospodarki oraz Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska (informacja na ten temat znalazła się na stronie internetowej wyborcza.pl - http://wyborcza.pl/1,91446,18927964,urzedy-badaja-juz-sprawe-manipulowania pomiarami-emisji-przez.html).
Z punktu widzenia kompetencji UOKiK kluczowe jest rzetelne ustalenie czy na polskim rynku znajdują się pojazdy z oprogramowaniem, które fałszuje pomiar emisji spalin. Zgodnie z ustaleniami ze spotkania w MŚ instytucją, która ma możliwość uzyskania takich informacji jest Transportowy Dozór Techniczny, podległy ministrowi właściwemu do spraw transportu. Dane zebrane przez TDT pozwolą ocenić UOKiK, czy mogło dojść w tej sprawie do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Będzie to skutkowało wszczęciem formalnego postępowania.
Sprawa z nieprawidłowościami w samochodach marki VW dotyczy wielu krajów, dlatego też polskie instytucje współpracują również ze swoimi odpowiednikami w krajach UE. Kwestia ta będzie również przedmiotem debaty na szczeblu europejskim - 1 października będzie tematem obrad Rady ds. konkurencyjności. Stanowisko Polski w tej sprawie koordynuje Minister Środowiska.
(ik)
Źródło: PAP, fot. Volkswagen
Zobacz również: