Goodyear zapytał przedstawicieli pokolenia Milenium, czyli obecnych 18-30-latków, o ich wizję motoryzacji za 10 lat. Młodzi Europejczycy wcale nie wskazywali statków powietrznych zamiast aut. Prawie 56 proc.1 z nich uważa, że kluczowym wyzwaniem stojącym przed motoryzacją w najbliższej dekadzie będzie wprowadzenie na rynek przystępnego cenowo samochodu, wyposażonego w najnowsze technologie.
Systemy dla bezpieczeństwa
Prawie połowa młodych respondentów (47,4 proc.) uważa, że najbardziej pożądaną zmianą w motoryzacji jest wyposażenie aut w inteligentne systemy bezpieczeństwa, czyli np. czujniki i kamery błyskawicznie wykrywające różnego rodzaju zagrożenia. Aspekt ten jest jeszcze ważniejszy dla młodych Polaków - aż 54 proc. z nich uznało tę zmianę za kluczową dla branży.
Technologia, która ma przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa w najbliższej przyszłości to zdaniem 39 proc. badanych systemy łączności. Dzięki nim auta będą mogły komunikować się z innymi samochodami, a także systemami nadzoru ruchu drogowego lub urządzeniami mobilnymi. Innowacje te pozwolą na przewidywanie sytuacji na drodze i umożliwią szybką reakcję na nagłe zmiany. Znaczenie tego rozwiązania szczególnie mocno podkreślają polscy studenci (48,7 proc. badanych w naszym kraju wskazało na znaczenie systemów łączności).
Natomiast młodzi Polacy kładą mniejszy niż pozostali Europejczycy nacisk na kwestie dotyczące środowiska. Automatyczne dostosowywanie przez samochody poziomu emisji dwutlenku węgla do otoczenia zostało wskazane przez 25 proc. Polaków (średnia europejska to 33,5 proc.).
Opony przyszłości
W odpowiedzi na pytanie o opony przyszłości, jako integralny element systemu bezpieczeństwa w aucie, badani najczęściej wskazywali na potrzebę wyposażenia ogumienia w czujnik informujący o konieczności ich wymiany oraz ostrzegający o innych problemach (41,2 proc. odpowiedzi). Zdaniem ankietowanych zmiany, nad którymi powinni pracować inżynierowie i projektanci opon, to także: zwiększenie efektywności paliwowej (32,9 proc. wskazań) oraz zastosowanie czujników umożliwiających oponie dostosowanie się do zmiennych warunków drogowych (30,9 proc. wskazań).
Opony koncepcyjne Goodyeara
![]() |
|
BH03 | Triple Tube |
- Pokolenie Milenium niezwykle sprawnie posługuje się techniką, dlatego nie dziwi, że życzyłoby sobie inteligentnych i skomunikowanych samochodów w ciągu najbliższych dziesięciu lat - powiedział Carlos Cipollitti, dyrektor generalny Centrum Innowacji Goodyeara w Luksemburgu. - Bardzo nas cieszy, że równie istotne jest dla nich bezpieczeństwo. Dla Goodyeara bezpieczeństwo jest jednym z najważniejszych drogowskazów na drodze do innowacji.
Goodyear Dunlop Tires Europe wspólnie z ośrodkiem badawczym ThinkYoung przeprowadził badania wśród ponad 2500 studentów nauk ścisłych, technicznych, sztuk pięknych, wzornictwa oraz matematyki. W badaniu wzięli udział przedstawiciele uczelni z 12 europejskich krajów, w tym z Polski. To właśnie ta grupa - przyszli naukowcy, inżynierowie i projektanci - za dziesięć lat może kształtować rozwój branży motoryzacyjnej. Wyniki badań pokazują, że młode pokolenie nie tylko interesuje się nowymi technologiami, ale przede wszystkim oczekuje, że zapewnią one większe bezpieczeństwo na drodze.
(ik)
Źródło i fot. Goodyear