2015-09-08

Nowy napęd hybrydowy Boscha

 

Bosch stworzył nowy napęd hybrydowy, opłacalny także w przypadku mniejszych samochodów. Rozwiązanie Boost Recuperation System wejdzie do produkcji seryjnej wraz z następną generacją pojazdów i - jak przekonuje producent - będzie kosztować ułamek dzisiejszej ceny układów hybrydowych.

Istotną zaletą aut hybrydowych są oszczędności. Nawet nowoczesne samochody mogą dzięki układowi hybrydowemu zaoszczędzić dodatkowo 15 proc. paliwa, i to nie tylko podczas testów na stanowiskach badawczych, lecz także podczas codziennej jazdy. Ponadto zarówno wersje benzynowe, jak i diesla posiadają elektryczną funkcję Boost, która umożliwia bardziej dynamiczne przyspieszanie. Silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy, oferując 150 Nm dodatkowego momentu obrotowego. Odpowiada to mocy silnika sportowego w małym samochodzie.

W przeciwieństwie do popularnych wysokonapięciowych układów hybrydowych 400 V, nowy układ marki Bosch bazuje na niższym napięciu 48 V, czego efektem jest obniżenie kosztów jego komponentów. Zamiast dużego silnika elektrycznego, opracowano specjalną wersję generatora o czterokrotnie wyższej mocy. Silnik-generator wykorzystuje układ pasowy do wspomagania silnika spalinowego mocą dochodzącą do 10 kW. Energoelektronika stanowi ogniwo łączące pomiędzy dodatkowym akumulatorem niskonapięciowymi i silnikiem-generatorem. Przetwornica DC/DC pozwala zasilać sieć 12 V pojazdu z sieci 48 V. Dodatkowym atutem są znacznie mniejsze rozmiary nowego akumulator litowo-jonowego.

- Podstawowa wersja układu hybrydowego, bazująca na sieci 48 V, stanie się atrakcyjną opcją dla kierowców w Europie, Ameryce Północnej i Azji - powiedział dr Rolf Bulander, członek zarządu spółki Robert Bosch GmbH i prezes sektora Mobility Solutions. Według prognoz firmy w 2020 r. na całym świecie będzie już około czterech milionów nowych samochodów wyposażonych w ten wariant układu hybrydowego.

Pod koniec września podczas targów IAA 2015 we Frankfurcie n. Menem, Bosch zaprezentuje także drugą generację podstawowego układu hybrydowego, która obecnie znajduje się jeszcze w fazie rozwoju. W prototypie wyższej mocy silnik-generator będzie połączony bezpośrednio ze skrzynią biegów, a nie jak dotychczas z silnikiem spalinowym. W efekcie układ ten będzie umożliwiał nie tylko okresowe wspomaganie elektryczne, lecz także jazdę z napędem wyłącznie elektrycznym przy niższych prędkościach - na przykład w ruchu typu stop-and-go.

W samochodach niższej klasy średniej rozwiązanie to umożliwi funkcję, która na tegorocznych targach IAA zadebiutuje w samochodach klasy wyższej, a jest nią zdalnie sterowany asystent parkowania. Pozwala on kierowcy zaparkować pojazd za naciśnięciem przycisku, także w wąskim miejscu lub w garażu - bezstresowo, wygodnie i bezpiecznie.

Wspomniana opcja bazuje na czujnikach ultradźwiękowym i automatycznym systemie parkowania, stosowanym w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. Dzięki zintegrowaniu silnika elektrycznego system automatycznie przyspiesza i może samodzielnie zmieniać biegi do jazdy w przód i w tył. Także wtedy, gdy kierowca nie znajduje się w pojeździe proces parkowania jest inicjowany poprzez naciśnięcie przycisku znajdującego się w kluczyku. Dodatkowo Bosch oferuje stworzoną przez siebie aplikację na smartfony, która umożliwia obsługę asystenta parkowania spoza pojazdu.

(ik)

Źródło i fot. Bosch

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń