31 sierpnia br. Janusz Piechociński, wicepremier i minister gospodarki, złożył wizytę w Wieltonie, największej fabryce naczep i przyczep w Polsce oraz powstającym obecnie Centrum Badawczo-Rozwojowym spółki w Wieluniu. Wicepremier zapoznał się z pełną ofertą produktową oraz szczegółami ostatnich akwizycji spółki w Europie. Wyraził uznanie dla władz i pracowników firmy za znaczące osiągnięcia w budowaniu silnej polskiej marki z potencjałem rozwoju na rynkach zagranicznych.
W trakcie spotkania Mariusz Golec, prezes spółki, przedstawił asortyment produktowy oraz szczegóły ostatnich znaczących transakcji zagranicznych: zakupu francuskiego producenta naczep - firmy Freuhauf oraz nabycia aktywów włoskiej spółki Campagnia Italiana Rimorchi. J. Piechociński zwiedził także powstające Centrum Badawczo-Rozwojowe Wieltonu, gdzie będzie zlokalizowana jedyna w tej części Europy nowoczesna stacja do całopojazdowego badania naczepy. Projekt ten jest realizowany przy wsparciu Ministerstwa Gospodarki, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka i współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
- Wielton walczy nie tylko produktem czy usługą, ale też myślą koncepcyjną, badaniami, innowacyjnym rozwojem - powiedział minister gospodarki. - Firma ma już zdolności i zasoby, żeby wchodzić na odległe rynki. Cieszę się jednak, że jądro firmy pozostanie w Wieluniu. Będzie tutaj działało najnowocześniejsze w Europie centrum badawcze przyczep, podwozi. Mam nadzieję, że zgłoszą się do tego centrum także inne nasze firmy z sektora motoryzacyjnego. Jesteśmy przecież wielkim wytwórcą części, akcesoriów i podzespołów - dodał.
Wielton to obecnie największy w Polsce, a po ostatnich akwizycjach jeden z największych europejskich producentów naczep i przyczep. Przejęta w maju br. francuska spółka Fruehauf jest wiodącym producentem naczep i przyczep do pojazdów ciężarowych z 40 proc. udziałem w segmencie rynku naczep we Francji. Fruehauf posiada nowoczesny zakład produkcyjny w Auxerre, a odbiorcami produktów są klienci w Europie, głównie we Francji. Z kolei w sierpniu br. spółka zakupiła aktywa włoskiej firmy Compagnia Italiana Rimorchi, tj. wiodące włoskie marki Merker, Viberti i Cardi oraz wybrane maszyny i urządzenia, bazy klientów i know-how produktów. Wśród zakupionych maszyn znajdują się m.in. zautomatyzowane linie spawalnicze, w pełni automatyczna linia do zabezpieczania antykorozyjnego w technologii KTL, magazyn do wysokiego składowania oraz linie montażowe. Zostaną one przeniesione do zakładów w Wieluniu. W następstwie obu transakcji, spółka zamierza, w perspektywie dwóch lat, podwoić moce produkcyjne przy jednoczesnej poprawie wydajności zakładów.
Polska spółka jest obecna na ponad 35 rynkach, w Europie, Azji i Afryce. Odbiorcami pojazdów Wieltonu są firmy transportowe, budowlane, produkcyjne i dystrybucyjne w kraju oraz zagraniczni dilerzy pojazdów ciężarowych i naczep, w szczególności firmy z Rosji, Ukrainy, Białorusi, Norwegii, Węgier, Litwy, Łotwy, Czech, Bułgarii, Rumunii, Słowacji, Estonii, Niemiec, Austrii, Francji, Holandii, Słowenii oraz Serbii, Tadżykistanu i Kazachstanu. Zarząd zakłada również ekspansję zagraniczną w Europie, szczególnie w krajach sąsiedzkich. W planach jest ekspansja w Afryce, Azji i na Bliskim Wschodzie.
W lutym br. Wielton decyzją ministra gospodarki uzyskał status centrum badawczo-rozwojowego, co pozwala mu działać jak jednostce naukowej i finansować prace ze środków zewnętrznych, m.in. funduszy unijnych oraz środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Budowa Centrum ma być zakończona do końca 2015 r. Zatrudnienie znajdzie w nim kilkudziesięciu inżynierów, którzy będą odpowiadać za tworzenie rozwiązań, które zminimalizują lub wręcz wyeliminują ryzyko powstania usterek w pojazdach.
W czerwcu br. spółka otworzyła również Biuro Projektowe w Parku Naukowo-Technologicznym Technopark Gliwice, które będzie wspierać transfer innowacyjnych technologii z Politechniki Śląskiej do biznesu i zwiększać konkurencyjność spółki.
(ik)
Źródło i fot. Wielton