15 sierpnia br. w życie weszło rozporządzenie dopuszczające do rejestracji samochody osobowe z kierownicą fabrycznie zamontowaną po prawej stronie. Niesie to za sobą szereg dodatkowych wymogów, które będą obowiązywały diagnostów.
Zgodnie z nowym rozporządzeniem możliwe jest dopuszczenie do ruchu w Polsce zarówno nowych samochodów osobowych (objętych ramową dyrektywą homologacyjną), ale także pojazdów uprzednio zarejestrowanych na terytorium Państw Członkowskich UE (także w Anglii). Samochody te zaczną coraz częściej pokazywać się na stacjach kontroli pojazdów, a diagności muszą wiedzieć, jak je badać.
W przypadku atu z kierownicą po prawej stronie, należy spełnić trzy kluczowe warunki:
Dostosowanie pojazdu do wyżej wymienionych wymogów ma być weryfikowane podczas okresowego badania technicznego, przeprowadzanego przed pierwszą rejestracją w Polsce. Podczas badania samochód powinien być tak ustawiony (jak na rysunku poniżej lub w informacji Dz. U. 1076), aby położenie oczu kierowcy, o którym mowa w ust. 13, znajdowało się na wysokości osi odniesienia prostopadłej do wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu.
Linie o szerokości 50 mm wyznaczające pole widoczności z lewej strony pojazdu odzwierciedlające poziomy fragment jezdni, muszą być zaznaczone wewnątrz obszaru. Dodatkowo uprawniony diagnosta powinien tak regulować lusterkiem zewnętrznym (lewym wstecznym), aby pole widzenia widoczne w lusterku umożliwiało kierowcy widzenie:
Do prób może posłużyć dowolny przedmiot o wymaganej minimalnej wysokości. W przypadku, kiedy uprawniony diagnosta obejmie wzrokiem w lusterku zewnętrznym (lewym wstecznym), nie odrywając przy tym pleców od oparcia fotela, pole widzenia, o którym mowa w ust. 15, to wynik badania uznaje się za pozytywny.
Kolejnym ważnym elementem jest zmiana na tablicy informacyjnej (znajdującej się na SKP) dotychczasowych zapisów Dzienników Ustaw (Dz. U. 996 i 997) na 776 i 1076 a dokładnie: wykaz czynności kontrolnych.
Kluczowe przepisy prawne:
31 lipca 2015 roku zostały ogłoszone w Dzienniku Ustaw rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju, a co za tym idzie:
Przepisy te weszły w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, czyli 15 sierpnia 2015 r.
(ik)
Źródło: WSOP, fot. WSOP, arch. redakcji