2015-08-26

Innowacje firmy BASF

 

Podczas tegorocznych targów motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie nad Menem od 15 do 18 września firma BASF zademonstruje producentom z branży, jak mogą zmniejszyć wagę pojazdów, ograniczyć emisje, a jednocześnie zwiększyć bezpieczeństwo, komfort i wydajność zużycia paliwa dzięki innowacyjnym tworzywom sztucznym, katalizatorom i materiałom akumulatorowym.

Większy komfort jazdy

Firma BASF opracowała mikrokomórkowy elastomer poliuretanowy Cellasto® - rozwiązanie obniżające czynnik NVH (hałas, wibracje, uciążliwość korzystania) w pojazdach. Na stoisku zaprezentowane zostaną górne mocowania, mocowania HUD i silników elektrycznych z różnych kombinacji materiałów. Mocowania górne wykonane materiału Cellasto® przyczyniają się do znaczącego zmniejszenia wagi, podczas gdy mocowania HUD mogą wyeliminować uciążliwe wibracje w różnych warunkach otoczenia. Mocowania do silników eklektycznych spełniają wymogi pojazdów elektrycznych i hybrydowych dzięki swojej niewielkiej wadze, kompaktowej konstrukcji i doskonałej izolacji akustycznej.

Lekkie i niskoemisyjne elementy do układu napędowego

Pierwsza na świecie belka poprzeczna tylnej osi z tworzywa sztucznego została opracowana przez firmę ContiTech Vibration Control i BASF do Mercedesa klasy S. Wykonana jest z tworzywa sztucznego o nazwie Ultramid® A3WG10 CR, poliamidu opracowanego przez firmę BASF, odpowiednio wzmocnionego i zoptymalizowanego pod kątem dużych obciążeń mechanicznych. W porównaniu z wcześniej stosowaną belką wykonaną z odlewu aluminiowego, ten bardzo trwały komponent zapewnia zmniejszenie ciężaru wspomnianego elementu o 25 proc., lepsze właściwości akustyczne, a także doskonałe właściwości mechaniczne, nawet w wysokich temperaturach, oraz spełnienie najnowszych wymagań w zakresie testów zderzeniowych.

Dzięki nowym katalizatorom i materiałom akumulatorowym firmy BASF udało się zmniejszyć negatywny wpływ pojazdów na środowisko, niezależnie od wykorzystywanej technologii napędu. Jednoskładnikowy czterofunkcyjny katalizator konwersji EMPRO™ FWC™ usuwa ze spalin silnika benzynowego cząstki stałe, jak również tlenek węgla, węglowodory oraz tlenki azotu. Pomaga to producentom samochodów spełnić wymogi restrykcyjnych nowych norm emisji spalin, włącznie ze standardem EURO 6c, przy jednoczesnej redukcji złożoności systemu, wymaganych narzędzi i ogólnego kosztu systemu.

Opatentowana technologia EMPRO™ SCR.2F (Selektywna Redukcja Katalityczna na Filtrze) łączy rozwiązanie SCR z filtrem cząstek stałych, co pozwala kontrolować emisję tlenków azotu i cząstek stałych w jednym miejscu oraz zmniejszyć wagę i zaoszczędzić miejsce. W przypadku pojazdów elektrycznych, plug-in i hybrydowych, materiały katodowe oraz elektrolity BASF oferują dużą moc, jak również energię, bezpieczeństwo i większą wydajność akumulatorów i baterii litowo-jonowych.

Firma zaprezentuje także różne materiały do wygłuszania pokrywy silnika, jak m.in. termostabilna pianka melaminowa Basotect® TG, stosowana jako warstwa wygłuszająca w silniku Volkswagena noszącym oznaczenie EA888. Rozwiązanie to stosowane jest w modelach Jetta, Golf, Passat, Tiguan oraz Beetle produkowanych w Ameryce Północnej.

Wykorzystanie pianki Basotect® zapewnia nie tylko doskonałe wygłuszenie, ale również opóźnienie palności i dużą redukcję wagi. To jedyna termoutwardzalna pianka melaminowa produkowana specjalnie z myślą o procesie kształtowania termicznego i umożliwiająca tworzenie zaawansowanych, trójwymiarowych elementów do wykorzystania w ciasnych przestrzeniach.

Redukowanie hałasu pod maską oferuje także elastyczna integralna pianka poliuretanowa Elastofoam® I, wykorzystywana do produkcji lekkich pokryw silnika w ramach jednorazowego procesu, tj. z wykorzystaniem jednego materiału w ramach jednego kroku procesowego. Miękka pokrywa jest produkowana przez austriacką firmę Polytec Car Styling i mocowana w różnych modelach samochodów szwedzkiego producenta Volvo. Wygłuszający materiał wykorzystywany do produkcji elastycznej widocznej części charakteryzuje się niską gęstością 140 kg/m³. Jest on stabilny wymiarowo, odporny na media oraz starzenie termiczne do 150°C.

Estetyka i bezpieczeństwo

Jako pierwszy producent termoplastycznego poliuretanu (TPU), BASF zdołał skutecznie zoptymalizować materiał, dzięki czemu może on być nakładany obficie i w niepomalowanej formie na zewnętrzną część pojazdu. PSA Peugeot Citroën wykorzystuje materiał TPU Elastollan® AC 55D10 HPM do tworzenia montowanych na nadwoziu Citroëna C4 Cactus paneli Airbump®. Są to duże, wypełnione powietrzem panele w kontrastowych kolorach, montowane na bokach, a także z przodu i z tyłu samochodu, chroniąc go przed zadrapaniami, a także zapewniając mu charakterystyczny wygląd.

(ik)

Źródło i fot. BASF

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń