2015-08-20

Najczęstsze uszkodzenia opon

 

Wakacyjne podróże samochodem powinny być przyjemnością. Wtedy możemy mówić o komforcie podróżowania i satysfakcji z jazdy. Kierowcy muszą być jednak świadomi tego, że nawet najlepszy samochód nie zapewni nam tego, jeśli nie zadbamy o jego stan techniczny. Eksploatacja auta i stan polskich dróg powodują, że jest ono narażone na wiele uszkodzeń. Najbardziej narażone na uszkodzenia są opony, bo to na nich spoczywa cały ciężar pojazdu, pasażerów i bagażu.

Prawidłowa eksploatacji opon

Uszkodzenia eksploatacyjne ogumienia to najczęściej przerwanie jej ciągłości konstrukcyjnej, co w zasadzie uniemożliwia jego dalsze użytkowanie. Większość uszkodzeń spowodowana jest niewłaściwą eksploatacją opon. Tutaj przede wszystkim należy wymienić zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie. Może ono prowadzić do różnego rodzaju uszkodzeń w obrębie bieżnika, takich jak nadmierne zużycie czoła lub barków opony, a nawet do przegrzania konstrukcji.

Dużą grupę uszkodzeń eksploatacyjnych stanowią uszkodzenia mechaniczne. Powstają one w wyniku przebicia, przecięcia opony przez ostry element, po czym następuje nagła utrata ciśnienia w kole. - W bieżnik opony mogą wbić się ostre, drobne kamienie czy inne ciała obce pozostawione na nawierzchni drogi. Gdy już zdarzy się taka sytuacja, nie należy samodzielnie usuwać takiego elementu z bieżnika. Inaczej może to grozić nagłą utratą powietrza - powiedział Patryk Jasik, kierownik działu technicznego Bridgestone Sales Polska.

Cześć tych uszkodzeń możliwa jest do regeneracji w wyniku naprawy i wulkanizacji miejsca uszkodzenia. Większość przebić o średnicy do około 6 mm może zostać naprawiona w profesjonalnym serwisie. Istnieją też rozwiązania, które wspomagają pojazd w przypadku „złapania gumy”. Firma Bridgestone oferuje kilka typów opon opracowanych w technologii run-flat, która umożliwia kontynuację jazdy po utracie ciśnienia w kole. System ten obecny jest m.in. w letnich oponach Bridgestone Potenza S001 RFT.

Są także uszkodzenia, których naprawa jest wyjątkowo trudna, czasem niemożliwa lub po prostu nieopłacalna. Mowa tutaj przede wszystkim o uszkodzeniach ściany bocznej oraz barku opony, powstałych w wyniku przebicia lub przecięcia. Dlatego, aby wyeliminować możliwość wystąpienia problemów z ogumieniem, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na jego jakość oraz na właściwą eksploatację opon, będącą podstawą naszej satysfakcji z jazdy i bezpieczeństwa na drodze.

Na co zwrócić uwagę?

Duży wpływ na poziom zużycia opon ma styl jazdy. Nagłe przyśpieszanie, ostre hamownie, blokowanie kół znacznie skracają czas życia ogumienia. Podobnie w przypadku nawierzchni, po której się poruszamy - nierówne, kamieniste nawierzchnie lub bezdroża mogą prowadzić do groźnych uszkodzeń. Do przyczyn usterek eksploatacyjnych zaliczyć także możemy nagły, dynamiczny najazd na krawężnik lub dziurę. Także prawidłowy montaż ma duże znaczenie, ponieważ źle dobrana opona może ulec zniszczeniu w wyniku zsunięcia się z felgi.

Wiele uszkodzeń można wykryć dopiero przy bliskich oględzinach opony w wyspecjalizowanym serwisie. Istnieją jednak pewne przesłanki, na podstawie których możemy wnioskować, że z ogumieniem dzieje się coś niepokojącego. Nagłe wibracje odczuwane na kierownicy lub bezwarunkowe zbaczanie z toru jazdy, czyli ściąganie auta na jedną ze stron, mogą świadczyć o uszkodzeniu. W przypadku takiej sytuacji zawsze należy przerwać jazdę, dokładnie ocenić stan opony i wykorzystać koło zapasowe, aby dojechać do celu podróży. Z uszkodzoną oponą należy udać się do profesjonalnego zakładu serwisowego.

Ważna jest również profilaktyka. Regularna kontrola, wykonywana samodzielnie lub w serwisie, zmniejsza ryzyko wystąpienia uszkodzeń. Zaliczyć do niej należy kontrolę głębokości bieżnika, ciśnienia powietrza oraz przegląd bieżnika w poszukiwaniu elementów obcych. Innym sposobem jest montaż opon wzmacnianych, o zwiększonej wytrzymałości i ładowności. Takie opony oznaczane są symbolem XL i dzięki wyższemu ciśnieniu i wzmocnionej konstrukcji są mniej podatne na uszkodzenia mechaniczne.

Wbrew powszechnemu przekonaniu o montowaniu opon wzmacnianych wyłącznie na pojazdach dostawczych, z powodzeniem można stosować nawet paliwooszczędne modele, np. Bridgestone Ecopia EP150 lub Bridgestone Ecopia ER300 w samochodach osobowych.

(ik)

Źródło i fot. Media Forum

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń