2015-08-17

Uszkodzenia opon ciężarowych

 

Ciężarówki są przeznaczone do użytkowania w różnych warunkach. W związku z tym na rynku dostępnych jest wiele rodzajów i rozmiarów opon ciężarowych, które są dostosowane do poszczególnych sposobów użytkowania. Często przestrzeganie kilku prostych zaleceń wystarczy, aby uniknąć uszkodzenia ogumienia.

Kluczową sprawą w przypadku opon jest regularna kontrola wizualna, podczas której użytkownik powinien sprawdzić bieżnik, bok opony i felgę pod kątem wyjątkowego zużycia lub uszkodzeń. Co najmniej tak samo ważne jest zapewnienie prawidłowego ciśnienia w oponach, gdyż jego nieprawidłowa wartość wpływa na właściwości ogumienia. Może powodować m.in. wydłużenie drogi hamowania oraz zwiększyć zużycie paliwa. Ze względu na nadmierne obciążenie barków i stopek zbyt niskie ciśnienie może negatywnie wpłynąć na możliwość ponownego wykorzystania karkasów. Należy także przestrzegać zaleceń producenta dotyczących załadowania i obciążenia. Podczas montażu istotna jest natomiast kombinacja koła i opony. Niewłaściwy rozmiar (szerokość) koła prowadzi do nadmiernego ciśnienia, a w rezultacie do większego zużycia.

Uszkodzeniom sprzyja m.in. jazda po placu budowy z grubym gruzem lub jazda po płytach przejezdnych. Przecięcia opony można uniknąć, koncentrując się na jeździe i unikając ostrych brzegów płyt. Ostre zakręty i zawracanie zawsze powodują tarcie. Również temu można zapobiec poprzez przemyślaną jazdę. Częste stosowanie hamulca silnikowego na drogach krajowych i autostradach przy niskich obciążeniach może spowodować zużycie w kształcie „zębów piły” (tzw. ząbkowanie), szybko i łatwo wyczuwalne dotykiem. Nie zawsze można uniknąć tzw. łatek, czyli punktowego zdarcia bieżnika, ale ostrożna jazda zapobiegnie konieczności (zbyt) gwałtownego hamowania, podobnie jak właściwa regulacja hamulców. Punktowe zdarcie powoduje nieustanne wibracje, co może prowadzić do dalszych uszkodzeń.

Podczas jazdy po mieście do uszkodzeń ogumienia przyczyniają się m.in. krawężniki i ronda. Prowadząc uważnie pojazd można zminimalizować to ryzyko. W przypadku kół bliźniaczych uszkodzeniu mogą ulec stykające się opony. Warto zatem sprawdzić, czy opony nie trą o siebie. Aby zużycie było bardziej równomierne, można co jakiś czas zmieniać i obracać oponę zewnętrzną i wewnętrzną.

Kontrola wizualna pozwala szybko zauważyć uszkodzenia powierzchni tocznej, zwłaszcza przy użytkowaniu opony na kamienistym podłożu. Należy sprawdzić, czy zamontowana opona nadaje się do użytkowania w danych warunkach.

Im więcej bieżnika ma opona, tym lepsza jej przyczepność oraz poziom bezpieczeństwa. Opony stanowią jedyną powierzchnię, jaką pojazd styka się z nawierzchnią drogi. Należy więc regularnie je kontrolować.

(ik)

Źródło i fot. Heuver

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń