2015-07-22

Magneti Marelli na sprzedaż?

 

Koncern Fiat Chrysler Automobiles (FCA) zastanawia się nad sprzedażą działu podzespołów Magneti Marelli. Jak informuje Rzeczpospolita, zainteresowanie kupnem tej części firmy wyrazili potencjalni nabywcy.

Na stronie internetowej dziennika pojawiła się informacja, że przynajmniej dwa amerykańskie fundusze private equity (inwestycje na niepublicznym rynku kapitałowym, w celu osiągnięcia średnio- i długoterminowych zysków z przyrostu wartości kapitału) chcą związać się z firmami motoryzacyjnymi i złożyć wspólne oferty na Magneti Marelli, która zaopatruje wszystkich ważnych producentów samochodów w Europie, obu Amerykach i w Azji.

Jakiś czas temu ofertę wykupu działu złożył fundusz z USA, który oszacował włoską firmę na 2,5 mld euro. Koncern odrzucił tę propozycję, gdyż nie zamierza zgodzić się na sprzedanie jej poniżej 3 mld euro. Zadłużona spółka FCA może sprzedać dział MM w całości albo w częściach, ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła.

Choć FCA stale zaprzeczało, jakoby chciało się pozbyć Magneti Marelli, ostatnio przekazała zainteresowanym stronom, że sytuacja ta może ulec zmianie. Grupa włosko-amerykańska, siódmy producent pojazdów na świecie, ma teraz dużo pracy w związku z planowaną pierwotną ofertą publiczną producenta luksusowych aut sportowych Ferrari, przesuniętą na drugą połowę października. Z tego też względu wszelkie decyzje dotyczące MM mogą zostać podjęte w późniejszym czasie.

Dział MM zatrudnia ponad 38 tys. ludzi i jest obecny w 19 krajach. Jego sprzedaż może pomóc FCA w spłacie części długu i sfinansować ambitny plan inwestycji szacowany na 48 mld euro. Firma Magneti Marelli z centralą pod Mediolanem wypracowała w 2014 r. obroty 6,5 mld euro i zysk operacyjny 204 mln. Produkuje komponenty m.in. do oświetlenia, silników, elektroniki, zawieszenia i układów wydechowych.

Ze strony internetowej dziennika można się również dowiedzieć, że sporo dużych funduszy inwestycyjnych, zwłaszcza w Stanach, jest zainteresowanych działem oświetlenia MM, który mógłby zostać wyodrębniony i działać jako samodzielna firma. Warta ok. 2 mld euro część firmy może być atrakcyjna dla koncernów o globalnym zasięgu.

Wśród producentów podzespołów samochodowych coraz częściej dochodzi do zawierania umów fuzji i przejęć, które zwiększają ich obecność na świecie. W tym roku niemiecka ZF Friedrichshafen sfinalizowała kupno za 13,5 mld dolarów amerykańskiej TRW Automotive Holdings. W marcu chińska ChemChina przejęła włoską firmę Pirelli w ramach wielostopniowej umowy o wartości 7,3 mld euro.

Jeśli FCA zdecyduje się na sprzedaż działu MM, będzie z pewnością chciał zapewnić sobie stabilne zaopatrzenie w komponenty fabryk, które wypuszczają wiele modeli, od malutkich Fiatów 500, przez sportowo-użytkowe Jeepy, aż po luksusowe Maserati.

(ik)

Źródło: Rzeczpospolita, fot. Magneti Marelli

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń