2015-07-20

Podróż służbowym autem

 

Coraz częściej samochód służbowy nie jest dla pracownika wyłącznie narzędziem pracy, ale wykorzystywany jest także do celów prywatnych. O czym należy pamiętać korzystając z auta firmowego podczas zagranicznego urlopu?

W większości przedsiębiorstw korzystanie z samochodu służbowego uregulowane jest w polityce flotowej firmy, czyli dokumencie, który zawiera zbiór zasad określających sposób nabywania, użytkowania i wymiany pojazdów. Obecnie można się spotkać z dwojakim podejściem. Jedno z nich zakłada, że pojazdy wchodzące w skład floty firmowej należy traktować wyłącznie jako narzędzie pracy. Wówczas mogą być wykorzystywane przez pracowników jedynie do celów służbowych. Coraz częściej jednak auto służbowe jest traktowane jako forma dodatkowej gratyfikacji dla pracownika za wykonywaną przez niego pracę.

Jeśli zatem polityka flotowa firmy pozwala na wyjechanie samochodem służbowym na wakacje, należy pamiętać nie tylko o kosztach związanych z bieżącą eksploatacją, ale przede wszystkim o dopełnieniu niezbędnych formalności.

Pozwolenie na zagraniczny wyjazd

Po pierwsze, na wyjazd służbowym autem za granicę w celach prywatnych należy uzyskać zgodę właściciela pojazdu. W przypadku floty własnej musi być ona wydana przez upoważnioną do tego osobę w firmie. Jeśli natomiast samochody firmowe są leasingowane lub wynajmowane, to takie upoważnienie powinno pochodzić od leasingodawcy bądź firmy wynajmującej.

- W przypadku Carefleet wystarczy, że użytkownik pojazdu skontaktuje się telefonicznie z Centrum Obsługi Kierowców, uzyska zgodę flotowca danej firmy i poprosi o uzyskanie pozwolenia na wyjazd za granicę - mówi Klaudia Kowalczyk, Marketing Manager Carefleet S.A. - Niektóre kraje, np. Ukraina lub Białoruś, wymagają upoważnienia potwierdzonego notarialnie oraz poświadczonego przez tłumacza przysięgłego. Ponieważ w krajach europejskich nie ma jednolitych przepisów zalecamy więc, aby przed wyjazdem zasięgnąć informacji w ambasadzie danego kraju - dodaje.

Ważność ubezpieczenia w innych krajach

Przed wyjazdem warto upewnić się czy posiadane ubezpieczenie będzie uznawane w innych krajach. Polisa AC ważna jest w Europie z wykluczeniem Rosji, Białorusi, Ukrainy i Mołdawii. W celu wyjazdu do krajów nieobjętych polisą należy dodatkowo ubezpieczyć pojazd. Warto sprawdzić również, czy posiadany pakiet Assistance obowiązujący poza granicami Polski.

Kierowca powinien też upewnić się, czy w przypadku nieprzewidzianego zdarzenia na drodze na przykład kolizji lub awarii auta, otrzyma odpowiednie wsparcie w postaci usług serwisowych, samochodu zastępczego, czy zapewnienia powrotu do kraju.

Zielona Karta - gdzie jest wymagana?

W niektórych krajach koniecznie jest wykupienie Zielonej Karty, czyli ubezpieczenia z tytułu odpowiedzialności cywilnej w ruchu zagranicznym. Jej głównym celem jest zapewnienie, aby poszkodowani w wypadkach komunikacyjnych mogli otrzymać należne im odszkodowanie z tytułu szkód spowodowanych przez kierowcę pojazdu zarejestrowanego za granicą oraz aby zmotoryzowani nie byli zmuszeni do nabywania ubezpieczenia OC komunikacyjnego na granicy każdego z odwiedzanych przez nich krajów.

Zielona Karta nie jest wymagana w krajach Unii Europejskiej, jak również w Norwegii, Lichtensteinie, Islandii, Szwajcarii. Należy ją mieć w takich krajach jak: Albania, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Iran, Izrael, Macedonia, Maroko, Mołdawia, Rosja, Serbia, Czarnogóra, Tunezja, Turcja i Ukraina.

(ik)

Źródło i fot. Marketing & Communications Consultants,

arch. redakcji

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń