W Tychach rozpoczęto budowę nowego zakładu Nexteer Automotive - firmy produkującej układy kierownicze ze wspomaganiem hydraulicznym i elektrycznym, kolumny kierownicze oraz produkty do układów jezdnych. Projekt realizowany jest w ramach planowanych na kolejne pięć lat inwestycji związanych z rozwojem technologii elektrycznych układów kierowniczych (EPS).
Tyski zakład Nexteer Automotive, o powierzchni blisko 10 tys. m2, zostanie oddany do użytku w pierwszym kwartale 2016 r. Wraz z budową nowego obiektu, firma zdecydowała także o stworzeniu przylegającego do niego mini-toru testowego, który będzie służył do sprawdzania najważniejszych właściwości elektrycznych układów kierowniczych, takich jak głośność układu, precyzja prowadzenia, czy wibracje - czynników wpływających bezpośrednio na bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Koszt inwestycji szacowany jest na 25 milionów złotych. Od 2010 r. Nexteer zainwestował w swoje europejskie obiekty i operacje już ponad 300 milionów złotych.
Rozpoczęcie budowy zbiegło się z wyprodukowaniem przez firmę 30-sto milionowego elektrycznego układu kierowniczego. Ponad połowa z 30 milionów systemów EPS produkowanych przez koncern od 1999 r. zjechała z gliwickich i tyskich linii produkcyjnych koncernu. Dziś 25 proc. małych samochodów w Europie korzystających z technologii EPS, wyposażonych jest w systemy EPS Nexteer. Umożliwiają one m.in. na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 8 g/km oraz zredukowanie zużycia paliwa nawet o 6 proc.
Obecnie zakłady Nexteer Automotive w Polsce produkują ok. półtora miliona układów kierowniczych rocznie, m.in. dla takich modeli, jak BMW i3, BMW Mini, Alfa Romeo MiTo, Fiat 500, Opel Adam, Corsa i Insignia czy Citroeny C3 i DS3.
(ik)
Źródło: Automotive Suppliers, fot. Nexteer